Kursplan för Humanvetenskapliga perspektiv på naturvetenskap och teknik

Kursplan fastställd 2021-02-12 av programansvarig (eller motsvarande).

Kursöversikt

  • Engelskt namnHumanistic and social scientific perspectives on natural science and technology
  • KurskodCLS040
  • Omfattning7,5 Högskolepoäng
  • ÄgareMPLOL
  • UtbildningsnivåAvancerad nivå
  • HuvudområdeTeknik och lärande
  • TemaMTS 7,5 hp
  • InstitutionVETENSKAPENS KOMMUNIKATION OCH LÄRANDE
  • BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd

Kurstillfälle 1

  • Undervisningsspråk Svenska
  • Anmälningskod 40118
  • Max antal deltagare35
  • Sökbar för utbytesstudenterNej
  • Endast studenter med kurstillfället i programplan.

Poängfördelning

0119 Inlämningsuppgift 7,5 hp
Betygsskala: TH
7,5 hp0 hp0 hp0 hp0 hp0 hp

I program

Examinator

Gå till kurshemsidan (Öppnas i ny flik)

Behörighet

Grundläggande behörighet för avancerad nivå
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Särskild behörighet

Engelska 6
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Kursspecifika förkunskaper

Kursen Naturvetenskapligt och tekniskt lärande (CLS035).

Syfte

Studenterna skall via olika humanvetenskapliga perspektiv 1) bredda och fördjupa sin förståelse för naturvetenskap eller teknik,  och 2) utveckla sin förmåga att diskutera och bedöma naturvetenskapens eller teknikens syfte och karaktär, dess relation till människa och samhälle, dess potentiella möjligheter och begränsningar samt relevanta etiska och samhälleliga aspekter.

Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)

  • reflektera kring sitt ämne utifrån olika humanvetenskapliga perspektiv och i relation till sin professionella/pedagogiska praktik
  • relatera sitt ämne till det omgivande samhället utifrån olika relevanta humanvetenskapliga perspektiv  
  • diskutera och problematisera teknikens eller naturvetenskapens möjligheter och begränsningar utifrån relevanta humanvetenskapliga perspektiv  
  • diskutera etiska aspekter på forsknings- och/eller utvecklingsarbete utifrån relevanta humanvetenskapliga perspektiv  
  • kritiskt granska teknik eller naturvetenskap utifrån relevanta humanvetenskapliga perspektiv med betoning på etiska och samhälleliga aspekter och människans roll och ansvar  

Innehåll

Kursen behandlar naturvetenskap och teknik via en serie humanvetenskapliga perspektiv, såsom historiska, vetenskapsteoretiska och/eller teknikfilosofiska.

Organisation

Kursen har två parallella undervisningsspår, ett för teknik och ett för naturvetenskap. Kursen drivs i seminarieform där gemensamma diskussioner kan blandas med smågruppsdiskussioner och vissa praktiska övningar. Seminarierna kombineras med individuellt läsande och skriftliga inlämningsuppgifter.

Examination inklusive obligatoriska moment

I kursen praktiseras kontinuerlig examination med veckovisa inlämningar. Ett urval av dessa inlämningar utgör sedan grunden för ett kursbetyg, givet att alla uppgifter har lämnats in. 

Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.