Kursplan fastställd 2019-02-22 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnHumanistic and social scientific perspectives on natural science and technology
- KurskodCLS040
- Omfattning7,5 Högskolepoäng
- ÄgareMPLOL
- UtbildningsnivåAvancerad nivå
- HuvudområdeTeknik och lärande
- TemaMTS 7,5 hp
- InstitutionVETENSKAPENS KOMMUNIKATION OCH LÄRANDE
- BetygsskalaTH - Fem, Fyra, Tre, Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Svenska
- Anmälningskod 40124
- Max antal deltagare35
- Sökbar för utbytesstudenterNej
- Endast studenter med kurstillfället i programplan.
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0119 Inlämningsuppgift 7,5 hp Betygsskala: TH | 7,5 hp | 0 hp | 0 hp | 0 hp | 0 hp | 0 hp |
I program
- KPLOL - LÄRANDE OCH LEDARSKAP, KOMPLETTERANDE PEDAGOGISK UTBILDNING, Årskurs 2 (obligatorisk)
- MPLOL - LÄRANDE OCH LEDARSKAP, MASTERPROGRAM, Årskurs 2 (obligatorisk)
Examinator
- Jens Kabo
- Universitetslektor, Ingenjörsutbildningsvetenskap, Vetenskapens kommunikation och lärande
Ersätter
- CIU255 Naturvetenskapligt och tekniskt lärande 2
- CIU256 Naturvetenskapligt och tekniskt lärande 2
Behörighet
Information saknasSärskild behörighet
För kurser på avancerad nivå gäller samma grundläggande och särskilda behörighetskrav som till det kursägande programmet. (När kursen är på avancerad nivå men ägs av ett grundnivåprogram gäller dock tillträdeskrav för avancerad nivå.)Undantag från tillträdeskraven: Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Kursspecifika förkunskaper
Kursen Naturvetenskapligt och tekniskt lärande.Syfte
Studenterna skall via olika humanvetenskapliga perspektiv, såsom vetenskapsteori, 1) bredda och fördjupa sin förståelse för naturvetenskap eller teknik, 2) utveckla sin förmåga att diskutera och bedöma naturvetenskapens eller teknikens syfte och karaktär, dess relation till människa och samhälle, dess potentiella möjligheter och begränsningar samt relevanta etiska och samhälleliga aspekter, och slutligen 3) förbättra sin förmåga att göra sitt undervisningsämne relevant och tillgängligt för gymnasieelever.Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
- reflektera kring sitt ämne utifrån olika humanvetenskapliga perspektiv