Kursplan för Humanvetenskapliga perspektiv på naturvetenskap och teknik

Kursplan fastställd 2019-02-22 av programansvarig (eller motsvarande).

Kursöversikt

  • Engelskt namnHumanistic and social scientific perspectives on natural science and technology
  • KurskodCLS040
  • Omfattning7,5 Högskolepoäng
  • ÄgareMPLOL
  • UtbildningsnivåAvancerad nivå
  • HuvudområdeTeknik och lärande
  • TemaMTS 7,5 hp
  • InstitutionVETENSKAPENS KOMMUNIKATION OCH LÄRANDE
  • BetygsskalaTH - Fem, Fyra, Tre, Underkänd

Kurstillfälle 1

  • Undervisningsspråk Svenska
  • Anmälningskod 40124
  • Max antal deltagare35
  • Sökbar för utbytesstudenterNej
  • Endast studenter med kurstillfället i programplan.

Poängfördelning

0119 Inlämningsuppgift 7,5 hp
Betygsskala: TH
7,5 hp0 hp0 hp0 hp0 hp0 hp

I program

Examinator

Gå till kurshemsidan (Öppnas i ny flik)

Ersätter

  • CIU255 Naturvetenskapligt och tekniskt lärande 2
  • CIU256 Naturvetenskapligt och tekniskt lärande 2

Behörighet

Information saknas

Särskild behörighet

För kurser på avancerad nivå gäller samma grundläggande och särskilda behörighetskrav som till det kursägande programmet. (När kursen är på avancerad nivå men ägs av ett grundnivåprogram gäller dock tillträdeskrav för avancerad nivå.)
Undantag från tillträdeskraven: Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Kursspecifika förkunskaper

Kursen Naturvetenskapligt och tekniskt lärande.

Syfte

Studenterna skall via olika humanvetenskapliga perspektiv, såsom vetenskapsteori, 1) bredda och fördjupa sin förståelse för naturvetenskap eller teknik, 2) utveckla sin förmåga att diskutera och bedöma naturvetenskapens eller teknikens syfte och karaktär, dess relation till människa och samhälle, dess potentiella möjligheter och begränsningar samt relevanta etiska och samhälleliga aspekter, och slutligen 3) förbättra sin förmåga att göra sitt undervisningsämne relevant och tillgängligt för gymnasieelever.

Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)

  • reflektera kring sitt ämne utifrån olika humanvetenskapliga perspektiv  
  • relatera sitt ämne till det omgivande samhället utifrån olika relevanta humanvetenskapliga perspektiv  
  • diskutera och problematisera teknikens eller naturvetenskapens möjligheter och begränsningar utifrån relevanta humanvetenskapliga perspektiv  
  • diskutera etiska aspekter på forsknings- och/eller utvecklingsarbete utifrån relevanta humanvetenskapliga perspektiv  
  • kritiskt granska teknik eller naturvetenskap utifrån relevanta humanvetenskapliga perspektiv med betoning på etiska och samhälleliga aspekter och människans roll och ansvar  
  • använda olika humanvetenskapliga perspektiv för att göra sitt ämne mer relevant och tillgängligt för gymnasieelever  

Innehåll

Kursen behandlar naturvetenskap och teknik via en serie humanvetenskapliga perspektiv, såsom historiska, vetenskapsteoretiska och teknikfilosofiska.

Organisation

Kursen har två parallella undervisningsspår, ett för teknik och ett för naturvetenskap, med vissa gemensamma lektioner. Kursen drivs i seminarieform där gemensamma diskussioner kan blandas med smågruppsdiskussioner och vissa praktiska övningar. Seminarierna kombineras med individuellt läsande och skrivande samt inlämningsuppgifter.

Examination inklusive obligatoriska moment

Grundkravet för att bli godkänd på kursen är aktivt deltagande vid kursens seminarier. Vidare krävs en aktiv läslogg för de läsbeting som ges veckovis. Utöver seminarier och läslogg består examinationen av skriftliga inlämningsuppgifter som utförs under kursens gång och bedöms med differentierad skala (U, 3, 4 eller 5). En sammanvägning av dessa bedömningar resulterar i ett kursbetyg.