Kursplan för Naturvetenskapligt och tekniskt lärande

Kursplan fastställd 2019-02-22 av programansvarig (eller motsvarande).

Kursöversikt

  • Engelskt namnLearning in natural science and technology
  • KurskodCLS035
  • Omfattning7,5 Högskolepoäng
  • ÄgareMPLOL
  • UtbildningsnivåAvancerad nivå
  • HuvudområdeTeknik och lärande
  • InstitutionVETENSKAPENS KOMMUNIKATION OCH LÄRANDE
  • BetygsskalaTH - Fem, Fyra, Tre, Underkänd

Kurstillfälle 1

  • Undervisningsspråk Svenska
  • Anmälningskod 40123
  • Max antal deltagare35
  • Sökbar för utbytesstudenterNej
  • Endast studenter med kurstillfället i programplan.

Poängfördelning

0119 Inlämningsuppgift 7,5 hp
Betygsskala: TH
0 hp0 hp7,5 hp0 hp0 hp0 hp

I program

Examinator

Gå till kurshemsidan (Öppnas i ny flik)

Ersätter

  • CIU215 Naturvetenskapligt och tekniskt lärande 1
  • CIU216 Naturvetenskapligt och tekniskt lärande 1

Behörighet

Information saknas

Särskild behörighet

För kurser på avancerad nivå gäller samma grundläggande och särskilda behörighetskrav som till det kursägande programmet. (När kursen är på avancerad nivå men ägs av ett grundnivåprogram gäller dock tillträdeskrav för avancerad nivå.)
Undantag från tillträdeskraven: Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Kursspecifika förkunskaper

Kursen Matematik, undervisning och bedömning.
Kunskaper om hållbar utveckling motsvarande Chalmers MHU-krav. 

Syfte

Studenterna skall utveckla sin förmåga att planera och genomföra kurser, arbetsområden, lektioner och lärandeaktiviteter i sina naturvetenskapliga eller tekniska ämnen utifrån kursnära styrdokument och medvetna didaktiska val på ett sätt som stödjer alla elevers lärande och möjliggör för likvärdig och rättssäker bedömning och betygsättning.

Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)

  • planera och genomföra undervisning som stödjer elevers lärande i fysik, kemi eller teknik på gymnasienivå utifrån ämnesplaner, relevanta källor och medvetna didaktiska val
  • designa bedömningsmoment i fysik, kemi eller teknik på gymnasienivå som skapar förutsättningar för likvärdig och rättssäker betygsättning
  • reflektera över sin ämneskompetens och sina pedagogiska utvecklingsbehov
  • planera lektioner på temat hållbar utveckling för fysik-, kemi- eller teknikundervisning på gymnasienivå

Innehåll

Kursen behandlar följande teman:  
  • Planera och genomföra undervisning (i fysik, kemi eller teknik).
  • Bedöma och betygsätta lärande (av fysik, kemi eller teknik).
  • Praktiskt orienterad ämnesdidaktisk fördjupning för fysik, kemi eller teknik.
  • Utvärdering och utveckling av egen kompetens.
  • Integrering av hållbar utveckling i fysik-, kemi- eller teknikundervisning på gymnasienivå. 
En stor del av kursens aktiviteter kontextualiseras i gymnasieskolans inledande kurser i fysik, kemi och teknik. Överlag ligger betoningen i kursen på praktiska snarare än teoretiska dimensioner, även om vissa teoretiska perspektiv förekommer.

Organisation

I och med att studenter med olika ämnen (fysik, kemi och teknik) deltar i undervisningen blandas gemensamma seminarier med ett antal praktiskt orienterade ämnesdidaktiska fördjupningstillfällen samt arbetsuppgifter kopplade till ämnena. Vid fördjupningstillfällena delas studentgruppen upp efter ämnen och undervisningen sker i stor utsträckning med hjälp av yrkesverksamma gymnasielärare eller personer med annan relevant kompetens.

Litteratur

Böcker
Alla

- Brent, Rebecca and Felder, Richard M. (2016). Teaching and Learning STEM: A practical guide. Wiley. Ebok via Biblioteket.
Fysik
- Angell, Carl (red.) (2011). Fysikkdidaktikk. Kristiansand: Høyskoleforl. Språk: norska (bokmål).* [Låneexemplar finns.]
Kemi
- Eilks, Ingo and Hofstein, Avi. (2013) Teaching Chemistry : A Studybook : A Practical Guide and Textbook for Student Teachers, Teacher Trainees and Teachers. Sense Publishers. Ebok via Biblioteket.
Teknik
- de, Vries, Marc J. (2016). Teaching about Technology. 2a uppl. Springer International Publishing, Ebok via Biblioteket.
Rekommenderad bredvidläsning för teknik
- Grimvall, Göran (2007). Ingenjörens verktyg. Lund: Studentlitteratur.
*Boken finns tillgänglig som talbok via Myndigheten för tillgängliga mediers bibliotek Legimus.

Relevanta texter från Skolverket
- Skolverket (2018). Betyg och betygssättning. Rapport i serien Allmänna råd.

Böcker som referenslitteratur
- de, Vries, Marc J. (Red.) (2018). Handbook of Technology Education. Springer International Publishing, Ebok via Biblioteket.
- Gröndahl, Fredrik & Svanström, Magdalena (2011). Hållbar utveckling - en introduktion för ingenjörer och andra problemlösare. Stockholm: Liber.*
- Ringnes, Vivi & Hannisdal Merete (2014). Kjemi fagdidaktikk. 3e uppl. Cappelen Damm akademisk. Språk: norska (bokmål).
*Boken finns tillgänglig som talbok via Myndigheten för tillgängliga mediers bibliotek Legimus.

Examination inklusive obligatoriska moment

Kursen examineras genom en serie uppgifter som redovisas muntligt, praktiskt och/eller skriftligt. För de muntliga och praktiska bedömningsmomenten är det obligatoriskt deltagande. För att få godkänt på kursen behöver alla uppgifter vara genomförda. Delar av den skriftliga examinationen bedöms med differentierad skala (U, 3, 4 eller 5), vilket efter en sammanvägning resulterar i ett kursbetyg.