Kursplan fastställd 2019-02-22 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnLeading self, individuals and groups
- KurskodCIU226
- Omfattning7,5 Högskolepoäng
- ÄgareMPLOL
- UtbildningsnivåAvancerad nivå
- HuvudområdeTeknik och lärande
- TemaMTS 2,5 hp
- InstitutionARKITEKTUR OCH SAMHÄLLSBYGGNADSTEKNIK
- BetygsskalaUG - Godkänd, Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Svenska
- Anmälningskod 40112
- Max antal deltagare30
- Sökbar för utbytesstudenterNej
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0116 Inlämningsuppgift 7,5 hp Betygsskala: UG | 0 hp | 7,5 hp | 0 hp | 0 hp | 0 hp | 0 hp |
I program
- KPLOL - LÄRANDE OCH LEDARSKAP, KOMPLETTERANDE PEDAGOGISK UTBILDNING, Årskurs 1 (obligatorisk)
- MPLOL - LÄRANDE OCH LEDARSKAP, MASTERPROGRAM, Årskurs 1 (obligatorisk)
Examinator
- Caroline Ingelhammar
- Studierektor, Arkitektur och samhällsbyggnadsteknik
Ersätter
- CIU225 Leda individ och grupp
Behörighet
Information saknasSärskild behörighet
För kurser på avancerad nivå gäller samma grundläggande och särskilda behörighetskrav som till det kursägande programmet. (När kursen är på avancerad nivå men ägs av ett grundnivåprogram gäller dock tillträdeskrav för avancerad nivå.)Undantag från tillträdeskraven: Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Kursspecifika förkunskaper
-Syfte
Att fördjupa studenternas kunskaper om och förmåga att generellt leda personer och grupper, i synnerhet klassrumsledarskap samt att ge förmåga att kunna analysera, utveckla och utvärdera processer för att skapa god kultur inom organisationen så att alla medarbetare och elever kan närma sig sin fulla potential.Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
Efter fullgjord kurs ska studenten kunna:- förklara och ge exempel på ledarskapets komlexitet samt förklara sambanden mellan att vara ledare och att bli ledd.
- visa insikt om sig själv och sina egna styrkor och svagheter för att kunna leda sig själv, andra individer och grupper.
- använda konstruktiv kritik och ge feedback till sig själv och andra.
- identifiera och förklara olika sorters fördomar.
- beskriva och identifiera begynnande konflikter samt kunna förmedla en positiv lösning.
- tillämpa och arbeta med etiska aspekter som stöder sig på socialpsykologiska och kommunikativa teorier för att förstå fenomen som mobbing, favoritism, mångfald och makt.
- använda processer och verktyg såsom handledning av grupper, samtalsteknik och konflikthantering.
- använda, läsa och kritiskt granska litteratur och forskning runt dessa frågor.
Innehåll
- Gruppdynamik: att arbeta i grupp; att leda grupper
- Ledarskap och värderingar: perspektiv på ledarskap; vad är värderingar
- Förändringsprocesser: att leda förändring; att påverka förändringsprocesser
- Hantera konflikter: inre och yttre konflikter; förhandla och mediera
- Självutvärdering: perspektiv på anställnings processer; söka jobb
- Mångfald och integration i Sveriges skolor: vad säger forskningen; vad är problemen
- Ledarskap - ett framväxande koncept - framtidsvisioner
- Samtalsmetodik: perspektiv på handledning och coaching; förälder- och elevsamtal; perspektiv på dialog och positionering
Organisation
Kursen består av en heldagsworkshop per vecka med obligatorisk närvaro. Varje workshop hålls av olika experter från akademi och näringsliv och innehåller en blandning av: - korta föreläsningar - reflektion och diskussion i mindre grupper - praktiska övningsuppgifterInför varje workshop förväntas studenten göra ett obligatoriskt grupparbete med en skriftlig gruppinlämning.
Litteratur
Lärarens ledarskap - relationer och grupprocesser (Matts Dahlkwist)
Ledarskapets psykologi (Elmholdt, Danner Keller, Tanggaard)
Vetenskapliga artiklar .
Examination inklusive obligatoriska moment
Kontinuerlig veckovis bedömning av gruppuppgifter samt en individuell hemtenta. För godkänt krävs 75% av maxpoäng.