Kursplan fastställd 2019-02-20 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnTangible interaction
- KurskodCIU180
- Omfattning7,5 Högskolepoäng
- ÄgareMPIDE
- UtbildningsnivåAvancerad nivå
- HuvudområdeDatateknik, Informationsteknik
- TemaMTS 4,5 hp
- InstitutionDATA- OCH INFORMATIONSTEKNIK
- BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Engelska
- Anmälningskod 23128
- Max antal deltagare40
- Sökbar för utbytesstudenterJa
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0111 Inlämningsuppgift 3,5 hp Betygsskala: TH | 3,5 hp | ||||||
0211 Projekt 4 hp Betygsskala: TH | 4 hp |
I program
Examinator
- Morten Fjeld
- Professor, Interaktionsdesign och Software Engineering, Data- och informationsteknik
Behörighet
Grundläggande behörighet för avancerad nivåSökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Särskild behörighet
Engelska 6Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Kursspecifika förkunskaper
To be eligible for the course the student must have a Bachelor degree of 180 credits. Special requirements are the course CIU176 Prototyping in interaction design 7.5 credits or equivalent and a course in Human - computer interaction 7.5 credits.Syfte
After the course you will be able to demonstrate skills and knowledge in tangible interaction design and physical computing, and have developed critical thinking skills concerning tangible interaction techniques, strategies, and design processes.Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
Innehåll
Organisation
Undervisning sker genom föreläsningar, seminarier, grupparbete och skriftlig individuell uppsats.Litteratur
Examination inklusive obligatoriska moment
Kursen examineras genom två moduler , nämligen
1 . Projekt 4 poäng ( U, 3, 4, 5 ) och
2 . Individuell skriftlig hem uppsats 3,5 hp (U, 3, 4, 5) .
För att bli godkänd på kursen måste studenten aktivt delta i alla delar av kursen. Bedömningen baseras på ett grupparbete som utförs i studior, samt en individuell hemuppsats.
Lärandemål examineras enligt följande:
Kunskap och förståelse
Visa färdigheter och kunskaper om hur beräkningsteknikkan användas som ett material för konstruktion av interaktiva system.
Examination :
- Projektutvärdering
- Kontroll av aktivt deltagande
Visa färdigheter och kunskaper i människans kognition och motorik . Får erfarenhet av hur sådana färdigheter och kunskaper kan styra utformningen och utvärderingen av materiella användargränssnitt.
Examination :
- Projektutvärdering
- Bedömning av individuell skriftlig hemuppsats
Visa färdigheter och kunskaper som drar på teori och historia konkret samverkan.
Examination :
- Bedömning av individuell skriftlig hemuppsats
Färdighet och förmåga
Design och inse interaktiva prototyper med hjälp av konkreta komponenter gränssnitt.
Examination :
- Projektutvärdering
- Kontroll av aktivt deltagande
Se till förnuftig och ekonomisk användning av avancerade komponenter och motsvarande tekniker.
Examination:
- Kontroll av aktivt deltagande
Reflektera över relationen mellan rumslighet, form och temporalitet i materiella interaktionsdesign.
Examination :
- Projektutvärdering
- Bedömning av individuell skriftlig hemuppsats
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Kritisera och diskutera datorbaserade materiella artefakter.
Examination :
- Bedömning av individuell skriftlig hemuppsats
Ifrågasätta på vilket sätt beräkningsteknik formar vårt nuvarande och framtida samhälle och livsstil.
Examination :
- Bedömning av individuell skriftlig hemuppsats
Reflektera över hållbarhetsfrågor såsom energiförbrukning och materialspill som orsakas av nya beräknings system och enheter.
Examination :
- Projektutvärdering
- Bedömning av individuell skriftlig hemuppsats