Kursplan för Prototyping in interaction design

Kursplan fastställd 2019-02-21 av programansvarig (eller motsvarande).

Kursöversikt

  • Engelskt namnPrototyping in interaction design
  • KurskodCIU176
  • Omfattning7,5 Högskolepoäng
  • ÄgareMPIDE
  • UtbildningsnivåAvancerad nivå
  • HuvudområdeDatateknik, Informationsteknik
  • InstitutionDATA- OCH INFORMATIONSTEKNIK
  • BetygsskalaTH - Fem, Fyra, Tre, Underkänd

Kurstillfälle 1

  • Undervisningsspråk Engelska
  • Anmälningskod 23117
  • Max antal deltagare80
  • Sökbar för utbytesstudenterJa

Poängfördelning

0114 Laboration 4 hp
Betygsskala: UG
4 hp
0214 Tentamen 3,5 hp
Betygsskala: TH
3,5 hp
  • Kontakta examinator
  • Kontakta examinator
  • Kontakta examinator

I program

Examinator

Gå till kurshemsidan (Öppnas i ny flik)

Ersätter

  • CIU175 Prototyping in interaction design

Behörighet

Information saknas

Särskild behörighet

För kurser på avancerad nivå gäller samma grundläggande och särskilda behörighetskrav som till det kursägande programmet. (När kursen är på avancerad nivå men ägs av ett grundnivåprogram gäller dock tillträdeskrav för avancerad nivå.)
Undantag från tillträdeskraven: Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Kursspecifika förkunskaper

Människa-datorinteraktion 7,5 poäng.


Syfte

Syftet är att ge studenten en tydlig förståelse för användningen av, och tanken bakom, prototyper i interaktionsdesign samt förmåga att skapa olika typer av prototyper med användning av olika verktyg, material och teknologier.


Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)

Kunskap och förståelse
- Beskriva hur prototyper används inom interaktionsdesign.
- Redogöra för för- och nackdelar med olika typer av prototyper.
- Regodöra för vad som kan undersökas med en viss prototyp, och varför.
- Redogöra för vad som INTE kan undersökas med en viss prototyp, och varför.

Färdigheter och förmågor
- Skapa fysiska prototyper av olika slags material, med olika tekniker.
- Skapa video-prototyper som åskådliggör ett koncept eller förslag .
- Skapa enklare illustrationer och utföra enklare bildbehandling.
- Skapa skärmgränssnitt med användning av mockup-verktyg.
- Utföra grundläggande programmering av mikrokontroller anslutna till olika former av komponenter.
- Programmera enkla interaktiva prototyper.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Välja vilken form av prototyp som skall användas för att undersöka det man vill veta, med hänsyn tagen till eventuella begränsningar såsom tid eller pengar.
- Utvärdera en prototyp.
- Planera in lämpliga prototyper på rätt ställen i en designprocess.

Innehåll

Kursen ger en inledning till, och övning i att skapa olika typer av prototyper inom interaktionsdesign. Innehållet täcker både fysiska prototyper (pappersprototyper, prototyper med mikrokontrollers och elektroniska material, fysisk modellering) och digitala skärmbaserade prototyper (skissa, koda, design av interaktiva prototyper, video-prototyper). Kursen ger också en förståelse för vad man kan testa med olika prototyper, och när.

Organisation

Undervisningen består av föreläsningar, workshops och praktiska labbuppgifter.

Litteratur

Se separat litteraturlista.

Examination inklusive obligatoriska moment

För godkänt krävs godkänt på kursens båda moduler. Betyget 3 betyder att studenten uppvisar grundläggande färdigheter och förståelse för såväl fysiska som skärmbaserade prototyper. Betyget 5 kräver förutom fördjupade kunskaper och tekniska färdigheter även att studenten uppvisar kritiska och reflekterande förmågor.