Kursplan fastställd 2019-02-21 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnPrototyping in interaction design
- KurskodCIU176
- Omfattning7,5 Högskolepoäng
- ÄgareMPIDE
- UtbildningsnivåAvancerad nivå
- HuvudområdeDatateknik, Informationsteknik
- InstitutionDATA- OCH INFORMATIONSTEKNIK
- BetygsskalaTH - Fem, Fyra, Tre, Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Engelska
- Anmälningskod 23117
- Max antal deltagare80
- Sökbar för utbytesstudenterJa
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0114 Laboration 4 hp Betygsskala: UG | 4 hp | ||||||
0214 Tentamen 3,5 hp Betygsskala: TH | 3,5 hp |
|
I program
- MPDES - TEKNISK DESIGN, MASTERPROGRAM, Årskurs 2 (valbar)
- MPIDE - INTERAKTIONSDESIGN, MASTERPROGRAM, Årskurs 1 (obligatorisk)
Examinator
- Olof Torgersson
- Universitetslektor, Interaktionsdesign och Software Engineering, Data- och informationsteknik
Ersätter
- CIU175 Prototyping in interaction design
Behörighet
Information saknasSärskild behörighet
För kurser på avancerad nivå gäller samma grundläggande och särskilda behörighetskrav som till det kursägande programmet. (När kursen är på avancerad nivå men ägs av ett grundnivåprogram gäller dock tillträdeskrav för avancerad nivå.)Undantag från tillträdeskraven: Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Kursspecifika förkunskaper
Människa-datorinteraktion 7,5 poäng.Syfte
Syftet är att ge studenten en tydlig förståelse för användningen av, och tanken bakom, prototyper i interaktionsdesign samt förmåga att skapa olika typer av prototyper med användning av olika verktyg, material och teknologier.
Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
Kunskap och förståelse
- Beskriva hur prototyper används inom interaktionsdesign.
- Redogöra för för- och nackdelar med olika typer av prototyper.
- Regodöra för vad som kan undersökas med en viss prototyp, och varför.
- Redogöra för vad som INTE kan undersökas med en viss prototyp, och varför.
Färdigheter och förmågor
- Skapa fysiska prototyper av olika slags material, med olika tekniker.
- Skapa video-prototyper som åskådliggör ett koncept eller förslag .
- Skapa enklare illustrationer och utföra enklare bildbehandling.
- Skapa skärmgränssnitt med användning av mockup-verktyg.
- Utföra grundläggande programmering av mikrokontroller anslutna till olika former av komponenter.
- Programmera enkla interaktiva prototyper.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Välja vilken form av prototyp som skall användas för att undersöka det man vill veta, med hänsyn tagen till eventuella begränsningar såsom tid eller pengar.
- Utvärdera en prototyp.
- Planera in lämpliga prototyper på rätt ställen i en designprocess.