Kursplan fastställd 2024-02-19 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnDesign of technological innovations and markets
- KurskodCIP011
- Omfattning7,5 Högskolepoäng
- ÄgareMPBDP
- UtbildningsnivåAvancerad nivå
- HuvudområdeIndustriell ekonomi
- InstitutionTEKNIKENS EKONOMI OCH ORGANISATION
- BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Engelska
- Anmälningskod 07111
- Sökbar för utbytesstudenterNej
- Endast studenter med kurstillfället i programplan.
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0110 Tentamen 7,5 hp Betygsskala: TH | 4,5 hp | 3 hp |
|
I program
Examinator
- Mats Lundqvist
- Vicerektor, Nyttiggörande, innovation och livslångt lärande
Behörighet
Grundläggande behörighet för avancerad nivåSökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Särskild behörighet
Engelska 6Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Kursspecifika förkunskaper
Endast studenter som antas till programmet Entrepreneuship and Business Design är behöriga att gå kursen, på grund av programmets laboratoriebaserade pedagogik.
Syfte
Att erhålla kunskap om hur man skapar och finansiellt värderar teknikbaserade innovationer och marknader i uppstarts- och storföretagssammanhang.
Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
- Visa förståelse för innovationshantering inom teknik-baserade företag, inklusive innovationsstrategi och affärsstrategi och deras sammanlänkning samt hur innovationsarbete organiseras och leds
- Använda relevanta begrepp och modeller samt förvärvad specialiserad bakgrundsutbildning (teknikspecifik och annan) för att analysera och designa hållbara tekniska innovationer, inklusive teknisk-ekonomiska relationer samt designmetoder
- Kunna skapa och analysera innovativa affärsmodeller, inklusive ekonomiska prognoser och värderingar
Innehåll
Grunderna i affärsstrategi och innovationsledning tillhandahålls tillsammans med en förståelse för betydelsen av innovationer i ett kunskapsbaserat samhälle. Teori varvas med fallstudier av innovation och företag främst inom informations- och kommunikationsteknik (IKT) och biovetenskapliga områden.Studenterna lär sig att analysera tekniska innovationer och förstå hur marknader och ekonomiskt värde kan skapas genom olika affärsmodeller. Viktiga områden är teknisk- ekonomisk värdeanalys, innovation designmetodik, affärsmodeller och värderingstekniker.
Organisation
Kursen är en del av programmet Entrepreneuship and Business Design och tillhandahålls i LP 1 och LP 2, under första terminen.
Kursen består av en föreläsningsserie med case samt skriftliga gruppuppgifter.
Litteratur
Schilling, Melissa A, Strategic Management of Technological Innovation, McGraw - Hill international edition, senaste publicerade utgåvan.Ytterligare artiklar presenteras i samband med kursstart och material publicerat på Canvas.
Examination inklusive obligatoriska moment
Kursen examineras genom digitalt tentamen och muntliga omtentamen.Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.