Kursplan fastställd 2019-02-21 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnTechnical planning
- KurskodBOM575
- Omfattning9 Högskolepoäng
- ÄgareTKSAM
- UtbildningsnivåGrundnivå
- HuvudområdeSamhällsbyggnadsteknik
- TemaMiljö och hållbar utveckling 1 hp,MTS 3 hp
- InstitutionARKITEKTUR OCH SAMHÄLLSBYGGNADSTEKNIK
- BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Svenska
- Anmälningskod 58134
- Sökbar för utbytesstudenterNej
- Endast studenter med kurstillfället i programplan.
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0116 Tentamen 3 hp Betygsskala: TH | 3 hp |
| |||||
0216 Projekt 3 hp Betygsskala: UG | 3 hp | ||||||
0316 Projekt 3 hp Betygsskala: UG | 3 hp |
I program
Examinator
- Bijan Adl-Zarrabi
- Biträdande professor, Byggnadsteknologi, Arkitektur och samhällsbyggnadsteknik
Behörighet
Grundläggande behörighet för grundnivåSökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Särskild behörighet
Samma behörighet som det kursägande programmet.Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Kursspecifika förkunskaper
BOM210 Tätorters funktioner och utformning eller motsvarandeBOM230 Ljud och vibrationer eller motsvarande.
Syfte
Kursens syfte är att ge studenten en påbyggnad inom ämnesstråken Samhällsplanering och infrastruktur och Ljud och vibrationer för att studenten utifrån ett tekniskt kunnande (som framförallt introduceras och fördjupas i andra kurser i programmet) ska kunna verka och bidra i diskussioner och beslutsprocesser i planeringen av stadens struktur och stadens tekniska system.
Med avstamp från kursen Tätorters funktioner och utformning syftar kursen till att ge en professionsinriktad insikt i och kunskap om utformningar, bedömningar, metoder, modeller, dimensioneringar vilka används vid planering av bebyggelse och tekniska system för trafik, vatten, avlopp, avfall och energi och om de avvägningar som måste göras med utgångspunkt från den komplexitet av platsspecifika förutsättningar, visioner, mål och regler samt ekonomisk drivkraft som finns vid utveckling av täta stadsmiljöer med blandade funktioner.
Kursen ska förklara och belysa vikten av ett hållbart samhällsbyggande.
Kursen ska förbereda studenten inför en yrkesroll i samspel med ett komplext samhälle samt fördjupa studentens förståelse kring ingenjörsyrkets roll och utveckling i ett historiskt perspektiv.
Kursen ska ge färdighet i att använda geografiska informationssystem för att beskriva och analysera aspekter av den byggda miljön.
Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
Innehåll
Kursen är planerad som ett projektarbete med stödjande föreläsningar. Studenten arbetar i grupp med valda delar av planering och dimensionering med utgångspunkt från ett aktuellt stadsutvecklingsprojekt i centrala Göteborg. I projektet deltar även studenter från Samhällsbyggnadsteknik, högskoleingenjör och Affärsutveckling och entreprenörskap inom samhällsbyggnadsteknik utifrån sina kunskaper och roller i samhällsplaneringsprocessen.
Projektarbetet ska utifrån gruppens egen stadsbyggnadsvision och projektmål resultera i en plan för området med lokalisering av bebyggelse och lösningar för trafik och vatten. Grupperna sätts samman för att spegla mångfalden i arbetslivet. Den skriftliga presentationen ska omfatta delar av beskrivning och illustration till planprogram.
Föreläsningarna kopplas nära de olika momenten i projektarbetet. Geografisk informationshantering presenteras tidigt i kursen, och kommer att skapa ett stöd för vidare arbete i kursen. En föreläsning kommer att stödja arbete i grupp. En föreläsning behandlar ingenjörens etiska ansvar.
Huvudspråket i kursen är svenska.
Organisation
Moment i kursen levereras av Arkitektur och samhällsbyggnadsteknik samt Teknikens ekonomi och organisation (ingenjörsyrkets roll).
Kursen består av följande lärandeaktiviteter:
En introduktion till kursen och projektarbetet
Teori och övningar inom geografisk informationshantering.
Föreläsningar och övningar som stöd till de olika moment som ingår i projektarbetet
Grupprojekt där grupperna sätts samman med studenter som följer samma program
Lärandemålen är de samma men har lite olika tonvikt beroende på program
Föreläsning om ledarskap, tekniker, konflikthantering mm i projektarbete
Frågestunder
Litteratur
Anges i kurs-pm.Examination inklusive obligatoriska moment
För att bli godkänd på kursen krävs:
- att man genomfört och redovisat övningar
- att man formulerat en tentamensfråga med svar för vardera åtta av föreläsningarna.
- att man deltagit vid presentation av egen grupps och kritik av en annan grupps projektarbete.
- att man skriftligt redovisat enligt en föreskriven mall hur man bidragit i gruppen
- att projektarbetet godkänts
Tentamen kommer att baseras på föreläsningsserien och kurslitteraturen för hela kursen, inklusive geografisk informationshantering. Betyget är en sammanvägning av tentamen och egen del i projektarbetet.
Kursplanen innehåller ändringar
- Ändring gjord på kurstillfälle:
- 2020-03-05: Examinator Examinator ändrat från Mihail Serkitjis (mihail) till Bijan Adl-Zarrabi (zarrabi) av Viceprefekt
[Kurstillfälle 1]
- 2020-03-05: Examinator Examinator ändrat från Mihail Serkitjis (mihail) till Bijan Adl-Zarrabi (zarrabi) av Viceprefekt