Kursplan fastställd 2021-02-26 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnBuilding performance: Design and assessment
- KurskodBOM285
- Omfattning7,5 Högskolepoäng
- ÄgareMPSEB
- UtbildningsnivåAvancerad nivå
- HuvudområdeSamhällsbyggnadsteknik
- InstitutionARKITEKTUR OCH SAMHÄLLSBYGGNADSTEKNIK
- BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Engelska
- Anmälningskod 22126
- Blockschema
- Sökbar för utbytesstudenterNej
- Endast studenter med kurstillfället i programplan.
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0117 Projekt 4,5 hp Betygsskala: UG | 4,5 hp | ||||||
0217 Tentamen 3 hp Betygsskala: TH | 3 hp |
|
I program
Examinator
- Pär Johansson
- Docent, Byggnadsteknologi, Arkitektur och samhällsbyggnadsteknik
Behörighet
Grundläggande behörighet för avancerad nivåSökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Särskild behörighet
Engelska 6Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Kursspecifika förkunskaper
Grundläggande kunskaper i byggnadsmaterial och byggnadsfysik motsvarande kandidatnivå. Detta innebär grundläggande kunskap om olika material, förståelse för samband mellan struktur och egenskaper, samt värme-, luft- och fukttransportprocesser.Syfte
Syftet med kursen är att ge fördjupad kunskap om byggnadsfysikaliska funktionskrav (främst dagsljus, beständighet, inneluftkvalitet och termisk komfort) och vad som krävs för att uppfylla dessa.
Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
- Bestämma temperatur- och fukttillstånd i luft, material och byggnadsdelar vid varierande randvillkor i olika klimat.
- Välja och tillämpa relevanta modeller, indata samt mättekniker för att bestämma temperatur- och fukttillstånd i luft, material och byggnadsdelar.
- Förstå inverkan av förändringar i klimatskalet på innemiljökvaliteter, såsom dagsljus, termisk komfort (inkl. värmelagring), fuktsäkerhet och inneluftkvalitet.
- Utvärdera egenskaper av olika material, och materialkombinationers lämplighet, med avseende på temperatur- och fuktexponering, inklusive effekt av nedbrytningsprocesser och deras påverkan på inneluftkvalitet.
- Motivera valda material, konstruktioner och modeller genom att sammanfatta arbetsgången i såväl skriftlig som muntlig framställning.
- Reflektera över etiska dilemman, inklusive hållbar utveckling, med hänsyn till byggnadens tekniska funktion.
Innehåll
Kursen behandlar byggnadsfysikaliska funktionskrav med fokus på temperatur och fuktförhållanden i material och byggnadskomponenter under varierande randvillkor och med hänsyn till lagring, inverkan av klimat, samt utvärdering av innemiljö, inklusive dagsljus, termisk komfort och luftkvalitet. Kursen ger också en grundläggande översikt när det gäller olika ingenjörsroller och deras påverkan på hur funktionskraven uppfylls under hela byggprocessen (inklusive fuktsäkerhetsdimensionering, drift och utvärdering) och på vilka material och konstruktionsval som görs. Vidare ges en orientering kring krav och rekommendationer i normer och standarder för de olika ingenjörsrollerna.Organisation
Kursen består av föreläsningar och övningar samt individuella och gruppbaserade uppgifter som redovisas genom skriftlig och muntlig framställning.Medverkande lärare kommer både från Chalmers och industrin.
Litteratur
Läroböcker (främst Introduction to Building Physics, Hagentoft, 2001), artiklar, föreläsningsanteckningar och övningsexempel.Examination inklusive obligatoriska moment
Examinationen består av två delar:- Projektdel: Aktivt deltagande i gruppbaserade uppgifter och genomförda individuella uppgifter, där samtliga skall vara godkända.
- Tentamensdel: Skriftlig tentamen med diskussions- och beräkningsuppgifter genomförs med hjälp av formelblad (delas ut) och Chalmers typgodkänd räknare med tömt minne. Tentamenstid 4 tim.
Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.