Kursplan för Hållbar utveckling för samhällsbyggare

Kursplan fastställd 2024-02-13 av programansvarig (eller motsvarande).

Kursöversikt

  • Engelskt namnSustainable development for civil engineers
  • KurskodBOM280
  • Omfattning7,5 Högskolepoäng
  • ÄgareTKSAM
  • UtbildningsnivåGrundnivå
  • HuvudområdeSamhällsbyggnadsteknik
  • TemaMiljö och hållbar utveckling 6 hp
  • InstitutionARKITEKTUR OCH SAMHÄLLSBYGGNADSTEKNIK
  • BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd

Kurstillfälle 1

  • Undervisningsspråk Engelska
  • Anmälningskod 58112
  • Max antal deltagare40 (minst 10% av platserna reserveras för utbytesstudenter)
  • Min. antal deltagare8
  • Blockschema
  • Sökbar för utbytesstudenterJa

Poängfördelning

0117 Projekt 7,5 hp
Betygsskala: TH
7,5 hp

I program

Examinator

Gå till kurshemsidan (Öppnas i ny flik)

Behörighet

Grundläggande behörighet för grundnivå
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Särskild behörighet

Samma behörighet som det kursägande programmet.
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Kursspecifika förkunskaper

Kandidatexamen inom ingenjörs- eller naturvetenskap, samt grundläggande kurser i miljövetenskap och miljöteknik rekommenderas.

Syfte

Kursen skall ge fördjupad kunskap och förståelse för de hållbarhetsutmaningar som samhället och den byggda miljön står inför, samt kännedom om det arbete hållbarhetsfrågor som pågår, samt inom vilka ramverk detta arbete utförs och de specifika utmaningar som uppstår när det finns målkonflikter, s.k. wicked problems.
Studenten skall kunna kritiskt granska och värdera de politiska, etiska och ekonomiska förutsättningarna som ligger till grund för hur hållbarhetsarbetet formuleras och utförs. Vidare kommer studenten få en förståelse för hur politik, vetenskap och ingenjörsmässig tillämpning samverkar i olika typer av lösningar på hållbarhetsproblem. Problemställning och analys i kursen tar avstamp i de Lokala, Nationella och Globala Hållbarhetsmålen och andra viktiga internationella policyramverk. Vidare analyseras hållbarhetsproblematiken ur olika socioekonomiska kontexter inklusive utvecklingsländer.

Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
  1. Redogöra för de grundläggande hållbarhetsutmaningarna inom samhället och den byggda miljön, samt beskriva pågående arbete och ramverk inom hållbarhetsområdet.
  2. Förklara sambanden mellan politik, vetenskap och ingenjörskonst i utvecklingen av hållbara lösningar för samhällsbyggnadssektorn.
  3. Tillämpa kunskaper i hållbar utveckling för att identifiera och utvärdera realistiska/innovativa lösningar på specifika hållbarhetsproblem i samhällsbyggnadssektorn. 
  4. Kritiskt analysera de politiska, etiska och ekonomiska aspekterna som påverkar formuleringen och genomförandet av hållbarhetsarbete i samhällsbyggnadssektorn. 
  5. Integrera kunskaper från olika områden för att formulera strategier, policyer och tillvägagångssätt för att möta hållbarhetsutmaningar i samhällsbyggnadssektorn. 
  6. Kritiskt värdera olika hållbarhetsstrategier och -åtgärder utifrån deras långsiktiga effektivitet och etiska konsekvenser, samt kunna argumentera för och mot olika tillvägagångssätt baserat på ett brett spektrum av kriterier. 

Innehåll

Kursen är organiserad i fokusområden (teman) som speglar aktuella utmaningar inom hållbarhetsarbetet i samhället. Dessa teman utgör underlag för klassrumsaktiviteterna.

Lärandemålen uppnås genom ett flertal olika typer av klassrumsaktiviteter, med fokus på analys av olika tillämpade fallstudier och projekt hämtade från verkligheten.

Organisation

Kursen består av följande lärandeaktiviteter: 

Studenten läser på egen hand in utdelat material och följer andra studieanvisningar som förberedelse till efterföljande veckoseminarium där lärandet sker genom t.ex. diskussioner, rollspel och workshops. Kursen omfattar en inlämningsuppgift i form av individuellt projektarbete, där studenten tilldelas ett område att fördjupa sig i och utveckla i en skriftlig rapport. Kursen innehåller även en inlämningsuppgift i form av ett projekt utförs i grupp. Projektet ska resultera i skriftlig rapport som vid ett särskilt seminarium presenteras för klassen. Projektet kommer ha en tillämpad inriktning mot hållbarhetsfrågor i samhällsbyggnad.

Examination inklusive obligatoriska moment

Slutbetyget baseras till 50% på den individuella inlämningsuppgiften och 50% på grupparbetet, inklusive presentation och feedback. Slutbetyget kommer att redovisas som icke godkänd, 3, 4 eller 5.

Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.