Kursplan fastställd 2024-02-13 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnLife cycle engineering
- KurskodBOM251
- Omfattning7,5 Högskolepoäng
- ÄgareMPSEB
- UtbildningsnivåAvancerad nivå
- HuvudområdeArkitektur och teknik, Samhällsbyggnadsteknik
- TemaMiljö och hållbar utveckling 5 hp
- InstitutionARKITEKTUR OCH SAMHÄLLSBYGGNADSTEKNIK
- BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Engelska
- Anmälningskod 22129
- Blockschema
- Sökbar för utbytesstudenterJa
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0124 Projekt 5 hp Betygsskala: TH | 5 hp | ||||||
0224 Tentamen 2,5 hp Betygsskala: TH | 2,5 hp |
I program
- MPDCM - ORGANISERING OCH LEDNING I BYGG- OCH FASTIGHETSSEKTORN, MASTERPROGRAM, Årskurs 1 (obligatoriskt valbar)
- MPDCM - ORGANISERING OCH LEDNING I BYGG- OCH FASTIGHETSSEKTORN, MASTERPROGRAM, Årskurs 2 (obligatoriskt valbar)
- MPSEB - KONSTRUKTIONSTEKNIK OCH BYGGNADSTEKNOLOGI, MASTERPROGRAM, Årskurs 1 (obligatoriskt valbar)
- MPSEB - KONSTRUKTIONSTEKNIK OCH BYGGNADSTEKNOLOGI, MASTERPROGRAM, Årskurs 2 (obligatoriskt valbar)
Examinator
- Holger Wallbaum
- Viceprefekt, Arkitektur och samhällsbyggnadsteknik
Behörighet
Grundläggande behörighet för avancerad nivåSökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Särskild behörighet
Engelska 6Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Kursspecifika förkunskaper
Avancerade kunskaper i byggnadsfysik, byggnadsteknologi, byggnadsmaterial, infrastruktur och byggledning.Syfte
Kursen avser att ge fördjupade kunskap om koncept som rör livscykeldesign inom den byggda miljön. Fokus ligger på byggnader, broar och vägar vid olika regelverk samt klimat och socio-ekonomiska förhållanden. Det övergripande syftet med kursen är att bekanta studenter med de senaste forskningsresultaten inom ämnet för deras fortsatta roller som civilingenjörer, konsulter, planerare och liknande. Det huvudsakliga målet med kursen är att fördjupa och bredda tidigare kunskap avseende teori, metod och verktyg för livscykeldesign och hållbart byggande.
Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
- Förstå utmaningarna med hållbar livscykeldesign och kunna utveckla strategier och angreppssätt för att övervinna de identifierade hindren i olika livscykelskeden.
- Definiera en hållbarhetsmatris för ett byggnadsverk genom att formulera: miljömässiga, ekonomiska och sociala minimikrav och målsättningar för ett givet geografiskt läge.
- Genomföra en livscykelanalys avseende miljöpåverkan av ett byggnadsverk baserad på insamlad information, tidigare kunskap och färdigheter, samt tillgänglig dokumentation genom att använda de verktyg och metoder som tillhandahålls i kursen.
- Genomföra andra livscykelmetoder såsom livscykelkostnadsanalys (LCCA) och social livscykelanalys (SLCA).
- Förstå de underliggande byggbestämmelserna och annan dokumentation för att kunna genomföra en hållbar livscykelteknisk design, till exempel byggprodukters förordning (CPR).
- Förstå vilka tillgängliga metoder och verktyg som stödjer en mer hållbar design av byggnadsverk, exempelvis Produktspecifika regler (PCR).
Innehåll
- Introduktion av principer för livscykeldesign och hållbart byggande.
- Definition av en hållbarhetsmatris för ett byggnadsverk.
- Utvärdering av miljökonsekvenser för komponenter i olika livscykelskeden för ett byggnadsverk.
- Identifiering av betydande påverkansfaktorer och rekommendationer ut ett hållbarhetsperspektiv för ett byggnadsverk.
Organisation
Litteratur
- Henrikke Bauman, Anne-Marie Tillman. The hitchhiker's guide to LCA
- Walter Klöpffer, Birgit Grahl. Life Cycle Assessment (LCA): A Guide to Best Practice
- Scott Matthews, Chris Hendrickson, Deanna Matthews. Life cycle assessment: quantitative approaches for decision that matter. http://www.lcatextbook.com/
- Gregor Wernet, Christian Bauer, Bernhard Steubing, Jürgen Reinhard, Emilia Moreno-Ruiz, Bo Weidema. The ecoinvent database version 3 (part I): overview and methodology.
- JRC. International Reference Life Cycle Data System (ILCD) Handbook
- ISO 14040:2006: Environmental management -- Life cycle assessment -- Principles and framework
- ISO 14044:2006: Environmental management - Life cycle assessment - Requirements and guidelines
- SS-EN 15643:2010-2012: Sustainability of construction works - Sustainability assessment of buildings
- SS-EN 15978:2011: Sustainability of construction works - Assessment of environmental performance of buildings - Calculation method
- SS-EN 16309:2014 + A1:2014: Sustainability of construction works - Assessment of social performance of buildings - Calculation methods
- SS-EN 16627:2015: Sustainability of construction works - Assessment of economic performance of buildings - Calculation methods
- SS-EN 15941:2012: Sustainability of construction works - Environmental product declarations - Methodology and data for generic data
- SS-EN 15942:2011: Sustainability of construction works - Environmental product declarations - Communication format business-to-business
- SS-EN ISO 14025:2010: Environmental standards and declarations - Type III environmental declarations - Principles and procedures
- SO/TS 14067: Greenhouse gases - Carbon footprint of products - Requirements and guidelines for quantification and communication
- SS-EN 15804:2012+A1:2013: Sustainability of construction works - Environmental product declarations - Core rules for the product category of construction products
Examination inklusive obligatoriska moment
Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.