Kursplan för Introduktion till samhällsbyggnadssektorn

Kursplan fastställd 2025-02-18 av programansvarig (eller motsvarande).

Kursöversikt

  • Engelskt namnIntroduction to civil engineering and the built environment
  • KurskodBOM206
  • Omfattning6 Högskolepoäng
  • ÄgareTISAM
  • UtbildningsnivåGrundnivå
  • HuvudområdeSamhällsbyggnadsteknik
  • TemaMiljö och hållbar utveckling 1 hp,MTS 1 hp
  • InstitutionARKITEKTUR OCH SAMHÄLLSBYGGNADSTEKNIK
  • BetygsskalaUG - Godkänd, Underkänd

Kurstillfälle 1

  • Undervisningsspråk Svenska
  • Anmälningskod 61132
  • Sökbar för utbytesstudenterNej
  • Endast studenter med kurstillfället i programplan.

Poängfördelning

0125 Projekt 6 hp
Betygsskala: UG
6 hp

I program

Examinator

Gå till kurshemsidan (Öppnas i ny flik)

Behörighet

Grundläggande behörighet för grundnivå
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Särskild behörighet

Samma behörighet som det kursägande programmet.
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Kursspecifika förkunskaper

Motsvarande antagningskrav som för programmet.

Syfte

Kursens syfte är att ge studenterna en bred och grundläggande förståelse för samhällsbyggnadssektorns roll i samhället och dess påverkan på social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet. Genom att koppla teori till praktiska lösningar får studenterna insikt i byggprocessens olika skeden, aktörers ansvar och samhällets regelverk, såsom miljömärkning och branschstandarder. Kursen introducerar centrala digitala verktyg som BIM och CAD, vilka används för att utveckla tekniska lösningar och skapa kommunikation inom projekt. Den stärker studenternas kreativitet och problemlösningsförmåga, samtidigt som de utvecklar sin förmåga att arbeta i grupp och reflektera över sin yrkesroll, sitt professionella ansvar och sitt bidrag till en hållbar samhällsutveckling. Målet är att skapa en djupare förståelse för sektorns komplexitet och inspirera studenterna att aktivt bidra till samhälls- och miljödebatten.

Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)

  1. Förklara vad som menas med samhällsbyggnadssektorn, ge exempel på dess aktörer, roll i samhället och hur sektorn är organiserad, samt redogöra för dess framtida utmaningar (MTS). 
  2. Redogöra för sociala, ekonomiska och ekologiska aspekter för hållbara byggnader och en byggnads livscykel (MHU).
  3. Använda digitala verktyg för att kunna tillämpa Byggnads Informations Modeller (BIM) och ritningar samt förklara syftet med BIM och ritningar i utbildning och yrkesliv. 
  4. Redogöra för vanligt förekommande bärande stommar och byggnadsmaterial i en byggnad.
  5. Redogöra för funktionskrav i byggnader och faktorer som påverkar innemiljökvaliteter, såsom dagsljus, termisk komfort, fuktsäkerhet och inneluftkvalitet samt tekniska lösningar för att reducera ljudnivå i byggnaden.
  6. Visa förmåga till lagarbete och lärande i en grupp med olika sammansättning, samt analysera och reflektera kring samspelet med fokus på jämställdhet, likabehandling och mångfald (JLM).
  7. Reflektera över utbildningen, sin framtida yrkesroll, sitt professionella ansvar, samt sin medborgarroll i förhållande till etik och hållbar utveckling (MTS, MHU, JLM).

Innehåll

Kursens innehåll är utformat för att ge studenterna en introduktion till samhällsbyggnadssektorns bredd och komplexitet, samtidigt som det skapar en grund för fortsatta studier på teknisk högskola. Under kursen behandlas samhällsbyggnadsaktörernas roller, bidrag och ansvar, samt de processer, tidsaspekter och kompetenser som ingår i ett byggprojekt. Samhällets regler och krav, med koppling till stat, region och kommun, diskuteras för att ge en övergripande förståelse för sektorns styrning. Hållbar utveckling är ett centralt tema, där studenterna lär sig att balansera ekologiska, ekonomiska och sociala aspekter i linje med Agenda 2030 och färdplanerna för hållbart samhällsbyggande. Kursen inkluderar också en introduktion till högskolestudier och studieteknik, där studenterna reflekterar över vad kunskap och färdigheter innebär. Detta skapar en grund för att utveckla både analytiska och praktiska förmågor som behövs i sektorn. Kombinationen av teoretiska inslag, praktiska övningar och projektarbete ger en helhetssyn som förbereder studenterna för framtida utmaningar inom samhällsbyggnadssektorn.

Organisation

Kursen är strukturerad kring ett projektarbete som fungerar som en röd tråd och ger studenterna en praktisk inblick i sektorn. Föreläsningar och seminarier ger teoretisk grund medan övningar, CAD-laborationer och modellbyggande erbjuder tillämpningsmöjligheter och stödjer projektarbetet som genomförs i grupp. Kursen avslutas med reflektion och en utställning där resultaten presenteras och diskuteras.

Litteratur

Kursmaterial meddelas vid kursstart och delas ut under kursens gång.

Examination inklusive obligatoriska moment

För att bli godkänd ska studenten:
  1. Projektarbete: Genomföra ett grupprojekt som redovisas med en poster och en muntlig presentation.
  2. Kontinuerlig examination: Besvara och bli godkänd på quiz/kontrollfrågor efter obligatoriska föreläsningar och studiebesök.
  3. CAD-uppgift: Genomföra och bli godkänd på en individuell CAD-uppgift.
  4. Reflekterande skrivuppgift: Lämna in och bli godkänd på en individuell reflekterande skrivuppgift.
  5. Aktivt deltagande: Delta aktivt i seminarier och genomföra övningsuppgifter under kursens gång.

Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.