Kursplan fastställd 2025-02-17 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnConstruction, processes and management
- KurskodBOM025
- Omfattning7,5 Högskolepoäng
- ÄgareMPDCM
- UtbildningsnivåAvancerad nivå
- HuvudområdeSamhällsbyggnadsteknik
- InstitutionARKITEKTUR OCH SAMHÄLLSBYGGNADSTEKNIK
- BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Engelska
- Anmälningskod 88111
- Max antal deltagare75 (minst 10% av platserna reserveras för utbytesstudenter)
- Sökbar för utbytesstudenterJa
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0107 Projekt 7,5 hp Betygsskala: TH | 7,5 hp |
I program
- MPDCM - Organisering och ledning i bygg- och fastighetssektorn, Årskurs 1 (obligatoriskt valbar)
- MPDCM - Organisering och ledning i bygg- och fastighetssektorn, Årskurs 2 (obligatoriskt valbar)
Examinator
- Dimosthenis Kifokeris
- Docent, Byggnadsdesign, Arkitektur och samhällsbyggnadsteknik
Behörighet
Grundläggande behörighet för avancerad nivåSökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Särskild behörighet
Engelska 6Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Kursspecifika förkunskaper
Bara för studenter antagna till MSc program inom Arkitektur eller Samhällsbyggnadsteknik, samt utbytesstudenter med motsvarande bakgrund.Syfte
Byggbranschen står inför ett antal stora utmaningar: global konkurrenskraft, globala hållbarhetsmål, produktivitetsnivåer, energirelaterade frågor och effekter på individers fysiska och mentala hälsa. Syftet med denna kurs är därför tvåfaldigt: Först, att utveckla en förståelse för hur byggproduktionsprocesser organiseras, genomförs och hanteras; och andra, att utveckla en förståelse för hur design- och byggföretag kan implementera processer som möter ovannämnda utmaningar samtidigt som resursförbrukningen minimeras.Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
Efter avslutad kurs ska studenterna kunna förstå och tillämpa teorier, begrepp och tekniker på byggprocesser, särskilt under produktion och med ett ledningsperspektiv. Denna kompetens inkluderar:- Förmågan att identifiera och välja rätt teori och tillvägagångssätt för att hantera utmaningar relaterade till byggprocesser, organisation och ledning.
- Förmåga att dra praktiska insikter från teorier om, indikativt, mänskliga aktiviteter i byggprocesser, andra processteorier och lean construction.
- Förmåga att analysera rollen som platsledning och projektledning, och deras relation till komplexa miljöer.
- Förmågan att bedöma produktivitets- och prestationskoncept (deras fördelar och nackdelar).
Innehåll
Kursen integrerar teoretiska tillvägagångssätt med praktiska fall, med fokus på hur byggprocesser ska ledas och organiseras. Nyckelbegrepp inkluderar, men är inte begränsade till:- Produktionsprocess.
- Produktionsledning.
- Produktionskvalitet.
- Lean construction.
- Industrialiserat byggande.
- Produktivitet och prestationsmätning.
- Mångfald på byggplats.
Organisation
I kursen ingår obligatoriska seminarier och presentationer, där Chalmers frånvaroregler gäller. BOM025 består huvudsakligen av följande läraktiviteter:- (Främst) flippade föreläsningar.
- Gästföreläsningar från industrin och akademin.
- Fall, seminarier, och övningar.
- Två gruppuppdrag.
Litteratur
Kursens litteratur består huvudsakligen av vetenskapliga artiklar. De flesta av nämnda litteraturföremål är lätt tillgängliga via Chalmers Library men laddas också upp varje år på kursens Canvas-sida. När flippade föreläsningar äger rum, måste studenterna läsa motsvarande sessionslitteratur i förväg. Litteratur är indelade i obligatoriska och kompletterande (valfritt). När det kommer till varje sessions bilduppsättning laddas de vanligtvis upp före respektive kursdag.Examination inklusive obligatoriska moment
Examinationen av kursen är relaterad till att uppnå de målen som nämnts tidigare i lärandemålen, och realiseras genom framgångsrikt genomförande av två uppgifter. Den detaljerade beskrivningen, samt tidsramen för att förbereda, handleda och presentera uppgifterna, noteras varje år i schemat på kursens Canvas-sida.- Uppgift 1 Tillämpa de tre perspektiven i en fallstudie: Ett grupparbete som räknar 40% av slutbetyget (10% för presentationen och 30% för uppsatsen). I denna uppgift kommer studenterna att tillämpa perspektiven transformation av materia, institutionell teori och lean construction för att analysera en fallstudie relaterad till byggproduktionsfrågor.
- Uppgift 2 Byggplatsstudie, observationer av produktion och platschefsintervju: Ett grupparbete som räknar till 60% av slutbetyget (10% för presentationen och 50% för uppsatsen). I denna uppgift kommer studentgrupperna att besöka byggplatser och utföra fältforskning kopplat till byggproduktionsteman.
Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.