Kursplan för Bärande konstruktioner

Kursplan fastställd 2024-02-13 av programansvarig (eller motsvarande).

Kursöversikt

  • Engelskt namnStructures
  • KurskodBMT016
  • Omfattning7,5 Högskolepoäng
  • ÄgareTKATK
  • UtbildningsnivåGrundnivå
  • HuvudområdeArkitektur och teknik, Samhällsbyggnadsteknik
  • InstitutionARKITEKTUR OCH SAMHÄLLSBYGGNADSTEKNIK
  • BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd

Kurstillfälle 1

  • Undervisningsspråk Svenska
  • Anmälningskod 46116
  • Sökbar för utbytesstudenterNej
  • Endast studenter med kurstillfället i programplan.

Poängfördelning

0109 Konstruktionsövning + lab 4 hp
Betygsskala: UG
0 hp4 hp0 hp0 hp0 hp0 hp
0209 Tentamen 3,5 hp
Betygsskala: TH
0 hp3,5 hp0 hp0 hp0 hp0 hp
  • 16 Jan 2025 fm J
  • 15 Apr 2025 fm J
  • 21 Aug 2025 fm J

I program

Examinator

Gå till kurshemsidan (Öppnas i ny flik)

Behörighet

Grundläggande behörighet för grundnivå
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Särskild behörighet

Samma behörighet som det kursägande programmet.
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Kursspecifika förkunskaper

Förmåga till enklare matematisk analys, kunskap om statistiska fördelningar och riskanalys, kunskap om och förståelse för mekaniska egenskaper hos stål, trä och betong, kunskap om och förståelse för grundläggande begrepp, teorier och beräkningsmodeller i mekanik och hållfasthetslära. Dessa förkunskaper kan till exempel ha erhållits genom - MVE475/MVE595 Inledande matematisk analys - MVE450 Beräkningsmatematik - ACE035 Byggnadsmaterial - TME275 Mekanik - TME300 Hållfasthetslära

Syfte

Kursen syftar till att ge övergripande kunskaper om hur bärande konstruktioner fungerar vid belastning, hur de kan utformas och hur de dimensioneras. Kursen visar hur mekanik, hållfasthetslära och byggnadsmaterial tillämpas inom samhällsbyggnadsteknik och ger en allmänorientering inom konstruktionsområdet. Tillsammans med fortsättningskurser i ämnet ges kunskaper som ingenjörer inom samhällsbyggnadsteknik behöver för att kunna utforma och dimensionera till exempel broar och husstommar.

Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)

  • Redogöra för vanliga förekommande konstruktionsmaterial och övergripande verkningssätt för olika typer av bärverkselement, bärande konstruktioner och stomsystem.
  • Redogöra för vilka övergripande krav som ställs på konstruktioner, och kunna identifiera vad som behöver kontrolleras för vanliga typer av bärverkselement, bärande konstruktioner och stomsystem. 
  • Välja rimlig strukturmodell utgående från skisser, foton eller ritningar av konstruktioner, och beskriva verkningssätt.
  • Beskriva och förklara dimensioneringsprocessen och principer för hur krav på säkerhet och funktion 
  • beaktas (speciellt med partialkoefficientmetoden).
  • Beskriva och förklara hållfasthets- och deformationsegenskaper hos trä, stål och betong och hur yttre faktorer såsom tid, fukt och lastvaraktighet påverkar dessa.
  • Beskriva och förklara verkningssättet för balkar av trä, stål och armerad betong utsatta för böjande moment och tvärkraft, samt hur dessa beskrivs i beräkningsmodeller.
  • Utforma, dimensionera och kontrollera enkla bärande konstruktionselement av trä, stål och armerad betong (såsom balkar, stag och strävor) med avseende på moment- och tvärkraftskapacitet i brottgränstillstånd.
  • Redogöra för hur konstruktioner produceras.
  • Konceptuellt utforma, beskriva och förklara verkningssättet för ett stomsystem och hur det samspelar med byggnads arkitektur.

Innehåll

Kursen behandlar verkningssätt hos bärverk i trä, stål och armerad betong. En stor del i kursen handlar om olika brottfenomen samt beräkningsmodeller för analys och dimensionering vid inverkan av böjning och tvärkraft i brottgränstillstånd. Mer översiktligt behandlas säkerhetsproblem, olika laster, samt olika stomsystem. Dessutom ingår ett avsnitt om hur rimlig strukturmodell väljs och olika konstruktioners verkningssätt.

Senare tillämpningar/fördjupningar:
Kursen ger en del av nödvändiga förkunskaper för masterprogrammet "Structural Engineering and Building Technology". Kursinnehållet tillämpas vid dimensionering och analys av till exempel husstommar och broar.

Organisation

En väsentlig del av kursen utgörs av en konstruktionsuppgift som innefattar dimensionering av balkar av trä, armerad betong och stål. Konstruktionsuppgiften går som en röd tråd genom kursen för att fortlöpande ge motivation för studier och lärande. Undervisningen sker huvudsakligen i form av teoribildning på föreläsningar, räkneövningar där beräkningsmodeller tillämpas och konstruktionsövning där studenterna själva arbetar med olika beräkningsmodeller för att på ett naturligt sätt koppla teori och tillämpning. I samverkan med en parallell kurs görs ytterligare en konstruktionsuppgift som innefattar konceptuell utformning av ett stomsystem. I kursen ingår en online-laboration, vilken är en del av progressionen i lärsekvensen vetenskaplig metodik, där studenterna jämför beräkningsmodeller med verkliga balkar som belastas till brott. Vidare ingår studiebesök, där studenterna får se hur konstruktioner produceras. Lärsekvenserna matematik, ingenjörsmetodik och naturvetenskapliga grunder tillämpas naturligt i kursen.

Litteratur

Bärande konstruktioner - del 1, Chalmers, Konstruktionsteknik. 
Bärande konstruktioner, Exempelsamling, Chalmers, Konstruktionsteknik. 
Diverse utdrag för kursen Bärande konstruktioner BMT015, Chalmers, Konstruktionsteknik

Examination inklusive obligatoriska moment

Genomförande av två konstruktionsuppgifter som examineras kontinuerligt under perioden genom delredovisningar. Genomförande av online-laboration. Obligatorisk närvaro krävs vid studiebesök. Skriftlig tentamen bestående av både teori/beskrivande uppgifter och problemlösning. Tentamenstid 5 tim, betygsskala TH.

Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.