Kursplan för Biokemi

Kursplan fastställd 2025-02-13 av programansvarig (eller motsvarande).

Kursöversikt

  • Engelskt namnBiochemistry
  • KurskodBBT075
  • Omfattning7,5 Högskolepoäng
  • ÄgareTKBIO
  • UtbildningsnivåGrundnivå
  • HuvudområdeBioteknik, Teknisk kemi
  • InstitutionLIFE SCIENCES
  • BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd

Kurstillfälle 1

  • Undervisningsspråk Svenska
  • Anmälningskod 48128
  • Max antal deltagare85
  • Sökbar för utbytesstudenterNej
  • Endast studenter med kurstillfället i programplan.

Poängfördelning

0125 Laboration 1,5 hp
Betygsskala: UG
1,5 hp
0225 Tentamen 6 hp
Betygsskala: TH
6 hp

I program

Examinator

Behörighet

Grundläggande behörighet för grundnivå
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Särskild behörighet

Samma behörighet som det kursägande programmet.
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Kursspecifika förkunskaper

Studenterna ska ha grundläggande kunskaper i kemi motsvarande det som lärs ut under första året på programmen TKBIO och TKTKE

Syfte

Syftet med kursen är att ge studenterna grundläggande kunskaper i biokemi, med fokus på struktur och funktion hos de makromolekyler som är avgörande för cellens arkitektur, enzymatiska aktiviteter, cellulära transportmekanismer, bioenergetik och centrala kolmetabolismen.

Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)

  • Identifiera de molekylära strukturerna hos olika klasser av biomolekyler (proteiner, kolhydrater, lipider och nukleinsyror) och beskriva dessa biomolekyler med avseende på sammansättning, strukturella egenskaper och funktion.
  • Beskriva och förklara de molekylära principerna för enzymatisk katalys och dess kinetik inklusive allostera reaktioner
  • Beskriva och förklara cellulära transportmekanismer så som passiv transport (diffusion) och aktiv transport (pumpar och gradienter)
  • Beskriva och förklara centrala begrepp för syre- och koldioxidtransporten i blodet och frisättning i vävnader 
  • Beskriva och förklara de grundläggande principerna för central kolmetabolism och hur energimolekyler som ATP produceras och används i cellen.
  • Beskriva och förklara viktiga biokemiska metoder.
  • Korrekt planera och genomföra laborationer med god laboratoriepraxis samt därefter kritiskt analysera, dra slutsatser och rapportera experimentella resultat.

Innehåll

Kursen kommer att täcka följande ämnen:
  • En kort introduktion till struktur och funktion hos levande celler samt de kemiska reaktioner som sker i levande celler.
  • Struktur och funktion hos biomolekyler: Aminosyror, proteiner, kolhydrater, lipider och nukleinsyror. Enzymer och enzymkatalyserade reaktioner.
  • Struktur och funktion hos cellulära membraner samt transport av molekyler över membran.
  • Hemoglobinet och dess transport och frisättning av syre och koldioxid i blod och vävnader.
  • Bioenergetik och metabolism: Den drivande kraften bakom biokemiska reaktioner, ATP som cellens huvudsakliga energivaluta och en översikt över cellens centrala kolmetabolism.
  • Laborationsarbete inom biokemi.

Organisation

Kursen innehåller föreläsningar som behandlar delar av innehållet i kursboken Biochemistry Concepts & Connections, av Appling, 2:a upplagan. Målet med föreläsningarna är att lyfta fram viktiga koncept och klargöra innehållet i kurslitteraturen inför tentamen. Föreläsningsnärvaro är inte obligatorisk. Kurslitteraturen är på engelska, och undervisningen sker på svenska och engelska. Kursen inkluderar även laborationsövningar där närvaro är obligatorisk.

Litteratur

Biochemistry Concepts & Connections, by Appling, Anthony-Cahill and Mathews. Andra upplagan (2019) eller första upplagan (2016). 

Examination inklusive obligatoriska moment

Tentamen ger 6 hp och betygen U, 3, 4 eller 5. Laborationer ger 1,5 hp och betygen U eller G.

Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.