Kursplan för Arkitektur och stadsbyggande: En kulturhistorisk orientering

Kursplan fastställd 2019-02-21 av programansvarig (eller motsvarande).

Kursöversikt

  • Engelskt namnThe city shaped
  • KurskodATH100
  • Omfattning7,5 Högskolepoäng
  • ÄgareTISAM
  • UtbildningsnivåGrundnivå
  • HuvudområdeArkitektur
  • TemaMTS 7,5 hp
  • InstitutionARKITEKTUR OCH SAMHÄLLSBYGGNADSTEKNIK
  • BetygsskalaUG - Godkänd, Underkänd

Kurstillfälle 1

  • Undervisningsspråk Svenska
  • Anmälningskod 61116
  • Max antal deltagare207
  • Sökbar för utbytesstudenterNej

Poängfördelning

0103 Inlämningsuppgift 7,5 hp
Betygsskala: UG
4 hp3,5 hp

I program

Examinator

Gå till kurshemsidan (Öppnas i ny flik)

Behörighet

För kurser på grundnivå inom Chalmers utbildningsprogram gäller samma behörighetskrav som till de(t) program där kursen ingår i programplanen.

Kursspecifika förkunskaper

För kurser inom Chalmers utbildningsprogram gäller samma behörighetskrav som till de(t) program kursen ingår i.

Alla studenter som är antagna till studier på Chalmers och Chalmers Lindholmen har behörighet. Tillräckliga kunskaper för att förstå och uttrycka sig i tal och skrift på svenska krävs.

Syfte

Syftet är att ge en kulturhistoriskt inriktad orientering om arkitektur och stadsbyggnad, det vill säga om den byggda miljön, om dess betydelse och om dess historia.
   Kursen ATH100 ger blivande ingenjörer och arkitekter grundläggande orientering om arkitekturens, stadsbyggandets och infrastrukturens historia samt dess betydelse för vår samtid. Kursen syftar därmed till att ge verktyg att tolka och förstå den byggda miljön samt hur historia och tradition har en direkt och indirekt koppling till faktorer i vår vardag. Kursens inriktning är gränsöverskridande syftar också till att ge underlag för teknik-, kultur- och andra ämnesöverskridande samarbeten och utbyten, inte minst när det gäller frågeställningar inom miljö- och hållbar utveckling (MHU), samt gällande jämlikhetsfrågor. Avsikten är att ge en konkret möjlighet till samarbeten med andra kompetenser inom utbildningarna på Chalmers genom grupparbeten och seminarier. Inriktningen med kursen är att ge stor valfrihet när det gäller att utforska ämnen relaterade till studenternas specifika intresseområden.

Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)

Kunna redogöra för ett antal städer, byggnader och arkitekter från olika delar av historien som varit, och är av betydelse i byggandets kultur. Kunna berätta och om tidsmässigt placera något betydelsefullt arkitekturteoretiskt verk. Kunna jämföra historiens byggande och samtidens byggande och resonera kring möjligheter och problem i förhållande till den framtida samhällsutvecklingen. Kunna ha konstruktiva synpunkter på skriftliga och muntliga presentationer av byggnader och städer. Kunna reflektera över, diskutera och kritiskt värdera byggande och byggnadskultur i en historisk kontext.

Innehåll

Kursen introducerar viktiga referenser i arkitekturens och stadsbyggandets historia och relaterar dem till samtiden både i detalj och på övergripande nivå. Arkitekturens historia presenteras utifrån dess relevans i förhållande till aktuella problem gällande tekniks, social och estetisk hållbarhet.

Organisation

Kursen bygger på föreläsningar, litteraturstudier, skrivövningar, gruppövningar och seminarier samt en stadsexkursion. Nationellt framstående företrädare för arkitektur och samhällsbyggnad deltar som gästföreläsare.

Litteratur

Följande bok är huvudbok i kursen:
Michael Fazio, Marian Moffett, Lawrence  Wodehouse, A World History of Architecture
(Thames and Hudson, 2013 - även andra / tidigare upplagor av boken går bra)
Följande bok rekommenderas för den som vill fördjupa sig gällande den svenska staden:
Cecilia Björk, Lars Nordling & Laila Reppen, Så byggdes staden
(4 uppl 2018) 
Följande bok rekommenderas för den som vill fördjupa sig gällande Göteborg:
Claes Caldenby, Gunilla Linde Bjur & Sven-Olof Ohlsson, Guide till Göteborgs arkitektur
(Formas, 2006)
Följande bok rekommenderas för den som vill fördjupa sig gällande svenskt bostadsbyggande:
Ola Nylander, Svensk bostadsarkitektur, utveckling från 1800-tal till 2000-tal
(Studentlitteratur, 2018)

Examination inklusive obligatoriska moment

- Närvaro vid föreläsningstillfällena, inklusive busstur.
- Godkända uppsatser, seminarier och övningar, inklusive aktivt deltagande i slutpresentation av gruppuppgiften.