Kursplan för Den byggda miljöns värde

Kursplan fastställd 2025-02-06 av programansvarig (eller motsvarande).

Kursöversikt

  • Engelskt namnValues in built environment
  • KurskodARK660
  • Omfattning15 Högskolepoäng
  • ÄgareTAFFS
  • UtbildningsnivåGrundnivå
  • HuvudområdeSamhällsbyggnadsteknik
  • InstitutionARKITEKTUR OCH SAMHÄLLSBYGGNADSTEKNIK
  • BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd

Kurstillfälle 1

  • Undervisningsspråk Svenska
  • Anmälningskod 60120
  • Max antal deltagare60
  • Sökbar för utbytesstudenterNej
  • Endast studenter med kurstillfället i programplan.

Poängfördelning

0117 Projekt 15 hp
Betygsskala: TH
15 hp

I program

Examinator

Behörighet

Grundläggande behörighet för grundnivå
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Särskild behörighet

Samma behörighet som det kursägande programmet.
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Kursspecifika förkunskaper

ARK530 - Fastighetsrätt och entreprenadjuridik
BOM225 - Ekonomi och organisation i byggsektorn
TEK525 - Ekonomi och organisation i byggsektorn fortsättning
MVE491 - Matematik, matematisk statistik med metoder eller MVE492 - Statistiska modeller och metoder
eller motsvarande kurser.

Syfte

Det övergripande syftet med kursen är att erhålla grundläggande förståelse för värdeskapande inom samhällsbyggande. Kursen syftar till grundläggande förståelse för, och strategisk färdighet i, att utveckla byggd miljö samt insikt i att det inte finns en given måttstock eller en enhetlig terminologi utifrån vilken värderingar görs eller kan göras. Kursen utgår främst från ett byggherreperspektiv, men redogör för olika aktörer och intressentgruppers perspektiv på värdeskapande.

Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)

  1. Identifiera, beskriva och analysera hur värdeskapande sker i planerings-, bygg- och förvaltningsprocesser genom att förstå olika aktörer, framför allt byggherrars, roller, ansvar och samspel från tidiga skeden till långsiktig förvaltning.
  2. Förklara och använda centrala begrepp för värdering av byggnader och mark, såsom anskaffningsvärde, marknadsvärde, bruksvärde och affektionsvärde, samt reflektera över hur dessa tillämpas i bedömningar och beslutsprocesser.
  3. Analysera de ekonomiska, historiska, sociala och politiska drivkrafter som påverkar den byggda miljön och reflektera över hur dessa samverkar i samhällsbyggnadsprocesser, med särskilt fokus på intressenters olika motiv och perspektiv.
  4. Redogöra för hur hållbarhetsprinciper kan integreras i samhällsbyggnadsprojekt genom att beakta sociala, ekonomiska och miljömässiga dimensioner samt frågor om jämställdhet och mångfald (JML).
  5. Reflektera över och kritiskt diskutera hur olika demografiska och sociala grupper påverkas av och kan påverka värdeskapande i samhällsbyggnadsprojekt, samt identifiera möjliga värdekonflikter (JML).
  6. Läsa, analysera och kritiskt använda vetenskapliga och fackspråkliga texter som stöd för att formulera välgrundade och analytiska resonemang inom kursens ämnesområde.
  7. Kommunicera och samarbeta effektivt i projektgrupper med hänsyn till jämställdhet, likabehandling och mångfald genom att förstå olika roller och utveckla färdigheter för att hantera konflikter och kommunicera lösningsorienterat (JML).

Innehåll

Ett särskilt fokus ägnas byggherrerollen, investeringsbeslut och intressentanalyser. Kursen ska utveckla studentens förmåga att redogöra för grundläggande värden i byggandet så som exempelvis byggnaders funktionella värden likväl som fastigheters marknadsvärde, dvs. exempelvis hur kvalitet och hållbarhet vägs mot kostnader. Kursen tillhandahåller olika sätt att se på värdet av en fastighet, dels på en marknad, dels som en tillgång för ägaren, samt dess värdeskapande effekter för en hyresgästs verksamhet. Viktiga kärnprocesser under en fastighets livscykel (både på områdesnivå och objektsnivå) lyfts fram med syfte att belysa drivkrafter och incitament för fastighetsutveckling, utifrån olika värdeparametrar, bl.a. från ett hållbarhetsperspektiv.

Organisation

Kursen innehåller följande moment:
  • Föreläsningar samt gästföreläsningar; vars främsta syfte är att tillsammans med kurslitteraturen ge en överblick för teorier, perspektiv och begrepp som är relevanta för kursens ämnesområde. Föreläsningarna är i sig inte tillräckliga som inhämtning av teoretisk kunskap utan studenterna förväntas själva ta stort ansvar för läsning av litteratur.
  • Obligatorisk närvaro på viss andel av föreläsningarna.
  • Inlämningsuppgifter kopplat till kurslitteraturen och det egna lärandet.
  • Projektarbete med syfte att utveckla egna förslag samt utveckla färdighet i att kommunicera värden i den byggda miljön både skriftligt och muntligt. Detta görs i form av analyser av aktuella fastighetsutvecklingsprojekt med syfte att ge en grundläggande orientering i gällande praktik. I projektet kan även granskning av någon annan grupps arbete ingå.

Litteratur

Se kurshemsida för aktuell litteratur och information.

Examination inklusive obligatoriska moment

För godkänt slutbetyg på kursen krävs såväl uppfylld närvaro på obligatoriska moment samt godkända inlämningsuppgifter.

Projektarbetet sker i grupp och innehåller skriftlig rapport, projektredovisning och kan även innehålla granskning en annan projektgrupps arbete. Grupparbetet syftar till att syntetisera och reflektera över kunskaper som ges i kursen.

Dessutom krävs deltagande vid de föreläsningar och workshops som är obligatoriska, samt deltagande i presentation av grupparbete.

Slutbetygets grad beror på det sammanvägda betyget av inlämningsuppgifterna. Vissa av inlämningsuppgifterna kan komma att genomföras genom Inspera/digital examination som omöjliggör stöd av AI-verktyg.

Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.