Kursplan för Arkitekturarv och omvandling

Kursplanen innehåller ändringar
Se ändringar

Kursplan fastställd 2019-02-21 av programansvarig (eller motsvarande).

Kursöversikt

  • Engelskt namnArchitectural heritage and transformation
  • KurskodARK626
  • Omfattning22,5 Högskolepoäng
  • ÄgareMPDSD
  • UtbildningsnivåAvancerad nivå
  • HuvudområdeArkitektur
  • TemaArkitekturdesignprojekt 22,5 hp
  • InstitutionARKITEKTUR OCH SAMHÄLLSBYGGNADSTEKNIK
  • BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd

Kurstillfälle 1

  • Undervisningsspråk Engelska
  • Anmälningskod 17122
  • Max antal deltagare24
  • Sökbar för utbytesstudenterJa

Poängfördelning

0118 Projekt 9,5 hp
Betygsskala: TH
0 hp0 hp9,5 hp0 hp0 hp0 hp
0218 Projekt 13 hp
Betygsskala: TH
0 hp0 hp0 hp13 hp0 hp0 hp

I program

Examinator

Gå till kurshemsidan (Öppnas i ny flik)

Behörighet

Grundläggande behörighet för avancerad nivå
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Särskild behörighet

Engelska 6
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Kursspecifika förkunskaper

Behörighet till masterprogrammet eller kandidatexamen eller motsvarande i Arkitektur, Arkitektur och teknik, Samhällsbyggnadsteknik, Inredningsarkitektur.

Syfte

Studion ger och tillämpar kunskap om arkitektur, byggnadsvård och omvandling i historisk och nutida kontext med ett uttalat hållbarhetsperspektiv.
Metoder för inventering, analys, värdering av det byggda beståndet jämförs och sammanställningen ligger sedan till grund för att avgöra beslut om förhållningssätt.
Genom att separera fakta, kan dessa sedan kombineras och kompletteras till en ny strategi till omvandling och Fastighetsutveckling. Sociala, kulturella, tekniska, estetiska och ekonomiska faktorer skall övervägas motiveras.
Förmåga att besluta, ta ställning, föreslå tränas. Studion avslutas med ett egen reflektion kring lärandet under studion, samt inläsning och kritik av aktuella examensarbeten.

Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)

Kunskap och förståelse
- Beskriva och analysera karaktäristiska drag utifrån urbana, arkitektoniska, tekniska, historiska, kulturella, funktionella och resursmässiga aspekter.
- beskriva, analysera och balansera olika värden, brister, behov och möjligheter i byggnaden och omgivningen.
- Visa kunskap och förståelse för arkitektoniskt och urbant kulturarv och dess vård och påverkan av fysiska hot.
- Ha förmåga att reflektera över sin professionella roll i förhållande till kulturarv och hållbar utveckling, samt vara orienterad om andra hithörande yrken och deras uppgifter i restaureringsfrågor.

Förmåga och skicklighet
- kunna registrera och dokumentera byggnader och platser genom digital kartering, likaväl som manuella verktyg.
- kunna använda metoder för information, undersökning, tolkning och värdering av arkitekturarvets förändring, design och karaktärsdrag i byggnader och platser, liksom identifiering av indikatorer.
- kunna beskriva, analysera och tolka en lokal situation i ett bredare perspektiv, inkluderande rumsliga och arkitektoniska karaktärsdrag, likaväl som miljömässiga, sociala och ekonomiska aspekter.
- visa förmåga att designa och projektera restaurering, ombyggnad och omvandling av en byggnad med omgivning eller ett område i en historisk urban kontext, utifrån vetenskaplig eller erfarenhetsgrundad kunskap och värdegrundade argument.
- kunna visualisera och kommunicera olika förslag för studenter, beställare, intressenter, lokala myndigheter, tjänstemän och experter
- genomföra, visualisera och beskriva ett förslag till restaurering och förnyelse i ett projekt om arkitektonisk och urban restaurering, med avseende på historiska, kulturella, funktionella och tekniska frågor, likaväl som resurs-, energi- och klimatrelaterade aspekter.

Bedömning och synsätt
- jämföra och bedöma olika källor och påståenden om bevarande/restaurering/transformation, samt deras relation till hållbar utveckling
- förstå och samordna kunskap från olika discipliner och sektorer i förslag till agerande och åtgärder vid restaurering
- samordna vetenskapliga och konstnärliga arbetssätt i designprocessen
- bedöma fysisk påverkan och klimatförändring på den byggda miljön

Innehåll

Studion är indelad i tre delar:
1. Undersökning och analys av byggnaderna, platsen och dess kontext.
2. Studier och kritisk analys av relevanta teorier och litteratur, samt göra ett program för ett förslag till design.
3. Genomföra ett djupgående designprojekt för en byggnad eller en plan. Kunskaper från program och tidigare delar stöder målen och strategierna i planerings- och designprojekten.

Projekten kan genomföras på olika rumsliga nivåer.Studenterna kan välja mellan restaurerings- och transformationsprojekt inom arkitektur eller stadsbyggnad.
Tillämpliga föreläsningar om klimatförändring, miljö, utveckling, policy och förvaltning ingår. Andra föreläsningar lägger fokus på det urbana rummet, arkitekturhistoria, arkitektur och restaurering, byggnader och deras konstruktion, energifrågor och byggnadsmaterial.
Designstudion innefattar aktiviteter på den valda platsen. Uppgifterna genomförs i små grupper. Förutom de tre uppgifterna ingår mindre individuella uppgifter. Arbetet med studiouppgiften stöds också av studiebesök, litteraturseminarier, fältstudier och uppmätningspraktik, liksom av analysövningar med metoder som SWOT och DIVE.
Presentation och kritik genomförs vid slutet av varje etapp. Vid den slutliga presentationen och kritiken medverkar gästkritiker. Projekten presenteras för ägare, lokala myndigheter och tjänstemän.

Organisation

Studion bedriva på heltid och är projekt- och designbaserad. Antalet deltagare i studion är begränsat. Eftersom studion hör till programmet Design för hållbar utveckling (MPDSD) har studenter intagna på MPDSD förtur.
Studion leds av ett lärarlag.
Externa och interna föreläsare engageras på sina kompetensområden.
Föreläsare, assistent och praktiserande arkitekter finns tillgängliga för handledning.

Litteratur

Lista över obligatorisk och referenslitteratur presenteras vid kursstart.

Examination inklusive obligatoriska moment

För godkänd kurs fordras följande:
  • Närvaro och aktivt deltagande vid lektioner, seminarier och andra schemalagda aktiviteter (minst 80% närvaro)
  • Aktivt deltagande i grupparbete, presentationer och tvärkritik
  • Inlämning av kursuppgifter av tillräcklig kvalitet (som uppfyller kraven på innehåll och presentation på respektive uppgifter)
  • Aktivt deltagande i utställning/presentation

Kursplanen innehåller ändringar

  • Ändring gjord på kurstillfälle:
    • 2021-05-12: Examinator Examinator ändrat från Isabelle Doucet (doucet) till Emilio Da Cruz Brandao (brandao) av Viceprefekt
      [Kurstillfälle 1]
    • 2020-09-22: Examinator Examinator ändrat från Kia Bengtsson Ekström Dödsbo (kiab) till Isabelle Doucet (doucet) av Viceprefekt
      [Kurstillfälle 1]