Kursplan för Stadsrum

Kursplan fastställd 2022-02-17 av programansvarig (eller motsvarande).

Kursöversikt

  • Engelskt namnUrban spaces
  • KurskodARK513
  • Omfattning12 Högskolepoäng
  • ÄgareTKARK
  • UtbildningsnivåGrundnivå
  • HuvudområdeArkitektur
  • TemaArkitekturdesignprojekt 12 hp
  • InstitutionARKITEKTUR OCH SAMHÄLLSBYGGNADSTEKNIK
  • BetygsskalaUG - Godkänd, Underkänd

Kurstillfälle 1

  • Undervisningsspråk Svenska
  • Anmälningskod 45121
  • Sökbar för utbytesstudenterNej
  • Endast studenter med kurstillfället i programplan.

Poängfördelning

0119 Projekt 12 hp
Betygsskala: UG
0 hp0 hp0 hp12 hp0 hp0 hp

I program

Examinator

Gå till kurshemsidan (Öppnas i ny flik)

Behörighet

Grundläggande behörighet för grundnivå
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Särskild behörighet

Samma behörighet som det kursägande programmet.
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Kursspecifika förkunskaper

Minst 60 hp i årskurs A1 - A2 eller motsvarande från jämförbar arkitektur- eller designutbildning.
Svenska.

Syfte

Kursens syfte är att ge grundkunskaper om gestaltning av stadsrum i olika typer av städer och samhällen, samt att varje student bygger upp en egen referensbank av stadsrum. Arbetet fokuserar på gestaltning och analys av stadsmiljöer utifrån stadsbyggandets tre morfologiska grundelement: gata, plats och byggnad. I kursen undersöks hur dessa går att variera och kombinera till olika stadsbyggnadsmönster och stadsrum med skilda karaktärer.

Kursen behandlar:
  • Stadsrummens skala, samband, täthet, proportioner och innehåll, genom laborationer och analyser.
  • Stadsgestaltningens teoretiska och praktiska aspekter och avvägningen mellan dessa.
  • Samspelet mellan människor och stadsrum.Hur stadsrum utformats under olika ideal och historiska epoker.
  • Hur samhället offentligt planerar för att ta hänsyn till både allmänna och enskilda intressen genom detaljplanering enligt plan- och bygglagen

Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)

  • Tillämpa olika arbetssätt för karaktärisering och analys av rumsliga kvaliteter i olika stadsrum och sammanhang av stadsrum.
  • Redogöra för stadsbyggnadsteoretiska utgångspunkter samt historiska och nutida ideal som påverkar den rumsliga gestaltningen av olika stadsrum.
  • Tillämpa och argumentera för mått, dimensioner och dimensionerande förutsättningar för utformning av platser, gator och byggnader.
  • Sammanställa, presentera och redogöra för karaktärisering, analys och stadsbyggnadsskisser på ett åskådligt sätt.
  • Förstå och tolka en plankarta med bestämmelser enligt plan- och bygglagen.

Innehåll

Kursen är upplagd med en serie tematiska karaktäriseringar och laborationer om stadsrum. I kursen sammanställer varje student en skissbok med stadsbyggnadsanalyser, laborationer, referensexempel, programskrivning och skissuppgifter.

Organisation

Kursen är uppdelad i fyra delar:
  1. Karaktäriseringar och analyser av stadsrum i olika stadsdelar i Göteborg.
  2. Fördjupning i stadsbyggnadsteori med utgångspunkt i karaktäriseringarna, föreläsningar, analys av referensprojekt samt studieresa.
  3. En serie laborationer som undersöker stadsbyggnadskvaliteter för gator, platser, byggnader och stadsrum.
Kursen genomförs av ett lärarlag tillsammans med handledare på ritsal.

Litteratur

En lista på referenslitteratur samt ett kurskompendium med ett urval av texter lämnas ut i samband med kursstart. 

Examination inklusive obligatoriska moment

För betyget godkänd krävs:
  • Godkända laborationer och skissuppgifter.
  • Fullständig skissbok
  • Aktiv närvaro vid genomgångar och slutkritik.
Om resultatet ej blir godkänt i kurs skall komplettering utföras enligt skriftlig instruktion och bedömas i närmast efterföljande omtentaperiod. Om denna komplettering inte ger ett godkänt resultat och ytterligare komplettering krävs, meddelas även detta skriftligt. Denna komplettering blir bedömd i därefter kommande omtentaperiod. Om kompletteringarna därefter inte är tillräckligt för ett godkänt resultat på kursen, får kursen läsas om.

Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.