Kursplan fastställd 2020-02-19 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnBuilding and climate
- KurskodARK207
- Omfattning9 Högskolepoäng
- ÄgareTKATK
- UtbildningsnivåGrundnivå
- HuvudområdeArkitektur och teknik
- TemaArkitekturdesignprojekt 9 hp,Miljö och hållbar utveckling 4,5 hp
- InstitutionARKITEKTUR OCH SAMHÄLLSBYGGNADSTEKNIK
- BetygsskalaUG - Godkänd, Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Svenska
- Anmälningskod 46116
- Max antal deltagare50
- Sökbar för utbytesstudenterNej
- Endast studenter med kurstillfället i programplan.
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0117 Projekt, del A 7,5 hp Betygsskala: UG | 4 hp | 3,5 hp | |||||
0217 Projekt, del B 1,5 hp Betygsskala: UG | 1,5 hp |
I program
Examinator
- Ola Nylander
- Professor, Byggnadsdesign, Arkitektur och samhällsbyggnadsteknik
Behörighet
Grundläggande behörighet för grundnivåSökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Särskild behörighet
Samma behörighet som det kursägande programmet.Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Kursspecifika förkunskaper
Programkurserna: Rum och människa, Rum och geometri samt Byggnad och struktur, eller motsvarande.Syfte
- utforska växelspel mellan byggnadsutformning, inomhusklimat och energihushållning vid gestaltning av en markbostad.- ge praktiskt användbar arkitektkunskap om bostadens funktioner med utgångspunkt från olika människors mått och behov
- genom skissarbetet ta del av samhällets regelverk och styrande processer
- träna arkitektonisk gestaltning genom att rita bostäder med utgångspunkt i rumsgestaltning och rumsorganisation.
- träna analys- och gestaltningsmetoder och -verktyg.
- träna på kommunikation genom den kreativa processen i skrift och tal.
- förstå ledarskapets utmaningar genom att i grupparbete leda sig själv och andra
- formulera konkreta ekologiska, sociala och kulturella hållbarhetsmål och utvärdera måluppfyllelse i ett arkitekturprojekt
Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
- beskriva bostadens historiska och nutida utveckling och hur denna speglar samhällsutvecklingen genom exempelvis politiska beslut, etiska dilemman och könsroller - beskriva bostadens funktioner utifrån människans mått och behov - arkitektoniskt gestalta en bostad utifrån behov, funktion, rumsgestaltning och rumssamband - tillämpa fackspråkliga uttryck för byggnadens energibalans och klimatskalets påverkan på såväl yttre gestaltning som rumsupplevelse i presenterat förslag - presentera förslag i fysiska och digitala former för fysisk respektive digital utställning - beskriva såväl den individuella som gruppens gestaltningsprocess genom reflektion över hur process och dialog har styrt resultatet - formulera erfarenheter från arkitektarbetet och hur dessa gett nya insikterInnehåll
En markbostad, som redovisas i modell, planer, sektioner, detaljer och perspektiv.
Arbetsprocess:
- bygga upp kunskap om bostadens inre och yttre rum och deras samband genom dagskisser
- diskutera arkitektens roll och uppdrag, och hur arkitektens språk påverkar det byggda resultatet
- komplettera givet byggnadsprogram med egna för projektet formulerade ambitioner kring ekologisk, social och kulturell hållbarhet
- skissa ett tidigt förslag (förslagsskiss) till lösning på ett givet byggnadsprogram
- beskriva och diskutera eget och andras förslag i en mellankritik
- särskilt beakta hur utformningar för tillgänglighet fungerar och kan förbättras
- reflektera över projektets utformning ur ett livscykelperspektiv och som en hållbar helhetslösning
- modellera och visualisera sitt projekt
- beskriva, argumentera, värdera och diskutera eget och andras förslag i en avslutande kritik tillsammans med kritiker och sakkunniga inom och utanför högskolan
- särskilt beakta tillgänglighet för olika grupper av brukare