Kursplan för Digitala verktyg för hållbar affärsutveckling

Kursplan fastställd 2025-02-06 av programansvarig (eller motsvarande).

Kursöversikt

  • Engelskt namnDigital tools for sustainable business development
  • KurskodACE645
  • Omfattning3 Högskolepoäng
  • ÄgareTAFFS
  • UtbildningsnivåGrundnivå
  • HuvudområdeSamhällsbyggnadsteknik
  • InstitutionARKITEKTUR OCH SAMHÄLLSBYGGNADSTEKNIK
  • BetygsskalaUG - Godkänd, Underkänd

Kurstillfälle 1

  • Undervisningsspråk Svenska
  • Anmälningskod 60123
  • Max antal deltagare70
  • Sökbar för utbytesstudenterNej
  • Endast studenter med kurstillfället i programplan.

Poängfördelning

0125 Projekt 3 hp
Betygsskala: UG
3 hp

I program

Examinator

Gå till kurshemsidan (Öppnas i ny flik)

Behörighet

Grundläggande behörighet för grundnivå
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Särskild behörighet

Samma behörighet som det kursägande programmet.
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Syfte

Kursen syftar till att introducera studenter till digitala verktyg och deras tillämpning inom hållbar affärsutveckling i samhällsbyggnads- och fastighetsbranschen. Målet är att stärka studenternas förmåga att identifiera och använda relevanta digitala verktyg för att stödja projektledning, affärsutveckling och hållbarhetsmål genom praktiska tillämpningar och grupparbete. Kursen ger även en möjlighet att utveckla färdigheter inom samarbete, kritiskt tänkande och beslutsfattande i komplexa scenarier.

Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)

  1. Identifiera lämpliga digitala verktyg för olika faser av affärsutvecklingsprojekt inom bygg- och fastighetssektorn, med fokus på deras bidrag till hållbarhetsmål.
  2. Kritiskt bedöma fördelar och begränsningar med digitala verktyg i verkliga affärssammanhang och föreslå lösningar baserade på ofullständig eller tvetydig information.
  3. Förstå och tillämpa grundläggande principer för projektledning, inklusive planering, organisation och teamarbete inom ramen för hållbar affärsutveckling, och därmed kunna syntetisera resultat och presentera lösningar muntligt och skriftligt.
  4. Samarbeta och kommunicera effektivt i team, visa insikt om de olika rollerna i en projektgrupp med olika sammansättning med fokus på jämställdhet, likabehandling och mångfald (JLM).

Innehåll

Kursen fokuserar på digitaliseringens roll i att driva hållbara och affärsmässiga projekt inom samhällsbyggnad och fastighetsutveckling. Genom föreläsningar och workshops introduceras studenterna till verktyg såsom BIM, StreamBIM, digitala tvillingar, VR, och projektledningsverktyg som Miro. Studenterna arbetar i grupper med att simulera affärsutvecklingsprojekt, där de analyserar och föreslår digitala verktyg för olika projektfaser – planering, produktion och förvaltning – och kopplar dessa till hållbarhetsmål. Kursens upplägg inkluderar både teoretiska och praktiska moment, med fokus på att tillämpa lärandet i konkreta fallstudier och rapporter.

Organisation

För att uppfylla dessa lärandemål kommer följande undervisnings- och lärandeaktiviteter att användas:
  1. Föreläsningar (för teoretisk förståelse) och workshops (för praktisk tillämpning):
    • Föreläsning: Introduktion av kärnkoncept för digitala verktyg och deras tillämpningar inom hållbarhet och affärsutveckling.
    • Workshop: Praktiska sessioner där studenter får experimentera med olika digitala verktyg och tillämpa dem på sina projektarbeten.
  2. Projektarbete:
    • Grupper simulerar ett affärsutvecklingsprojekt där de väljer ett verkligt eller fiktivt fall inom byggsektorn.
    • En rapport som beskriver en strategi för vilka digitala verktyg som ska implementeras i deras valda case.
  3. Presentationer av grupparbetet:
    • Studenter presenterar sina resultat för de andra studenterna, för att främja en bredare förståelse och förbättra kommunikations- och lärandeförmåga genom kamratfeedback.
Studenterna ska simulera ett affärsutvecklingsprojekt i form av ett grupparbete. Uppgiften innebär att föreslå vilka digitala verktyg som ska användas inom deras valda projekt, samt hur dessa verktyg bidrar till att uppnå olika hållbarhetsmål.

Kursen är upplagd med föreläsningar samt workshops, där studenterna får applicera lärdomarna från föreläsningarna praktiskt i deras projektarbete. Föreläsningarna presenterar olika digitala verktyg som studenterna sedan får prova, utforska och börja applicera på sina respektive fiktiva fall i workshop-format.

Litteratur

Se kurshemsida för aktuell litteratur och information.

Examination inklusive obligatoriska moment

För godkänt slutbetyg på kursen krävs såväl uppfylld närvaro på obligatoriska moment samt godkänd projektuppgift. Betygsskalan är Godkänd/Underkänd.

Lärandemålen bedöms enligt följande:
  • Skriftlig rapport: En gruppbaserad rapport där projektet beskrivs och de digitala verktygens koppling till hållbarhetsmål diskuteras.
  • Muntlig presentation: Studenter presenterar sina resultat för klasskamrater och lärare.
  • Teamwork-utvärdering: Informell bedömning genom aktivt deltagande i workshops.

Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.