Kursplan fastställd 2024-02-02 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnHousing in an urban context
- KurskodACE630
- Omfattning10,5 Högskolepoäng
- ÄgareTKARK
- UtbildningsnivåGrundnivå
- HuvudområdeArkitektur
- TemaArkitekturdesignprojekt 7,5 hp,Miljö och hållbar utveckling 1,5 hp
- InstitutionARKITEKTUR OCH SAMHÄLLSBYGGNADSTEKNIK
- BetygsskalaUG - Godkänd, Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Svenska
- Anmälningskod 45133
- Sökbar för utbytesstudenterNej
- Endast studenter med kurstillfället i programplan.
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0124 Projekt 7,5 hp Betygsskala: UG | 7,5 hp | ||||||
0224 Inlämningsuppgift, del A 1,5 hp Betygsskala: UG | 1,5 hp | ||||||
0324 Inlämningsuppgift, del B 1,5 hp Betygsskala: UG | 1,5 hp |
I program
Examinator
- Anna Braide
- Tekniklektor, Byggnadsdesign, Arkitektur och samhällsbyggnadsteknik
Behörighet
Grundläggande behörighet för grundnivåSökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Särskild behörighet
Samma behörighet som det kursägande programmet.Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Kursspecifika förkunskaper
- Bostadens rum, eller motsvarande
- Stadens rum, eller motsvarande
Syfte
Kursen bygger vidare på kurserna Bostadens rum (A1) och Stadens rum (A2) och är en del i en sekvens av designkurser som ger studenterna kunskaper och färdigheter att initiera, genomföra och presentera projekt i olika skalor och skapa hållbara och funktionella lösningar av hög kvalitet och med god gestaltning. Kursens syfte är att ge kunskaper och färdigheter i utformningen av ett flerbostadshus i ett stadskvarter med inriktning på estetiska, funktionella och hållbara designlösningar, där kunskaper om byggregler också utgör en del av designarbetet. Fokus i designarbetet är på flerbostadshusets normalplan och lägenheters planlösningar, samt på entréplanet och samspelet mellan stadens rum och bostadens utvändiga/invändiga rum (hur byggnaden möter staden). Rumskompositioner och rumskonfigurationer samt övergångar från allmänna ytor till gemensamma och privata rum undersöks i relation till rumsupplevelse, rörelse och funktion.Fokus är även på lägenhetens tillgänglighet avseende byggregler och ekonomi, hur både den byggda fysiska miljön och ekonomiska faktorer påverkar tillgängligheten för hushållet. Studenten får också kunskaper om hur lägenhetens utformning samspelar med sociala kvaliteter och hur lägenheten kan utformas utifrån ett brukarperspektiv med hänsyn till olika boendebehov för att vara långsiktigt hållbar. I kursen belyses även bostadsfrågan utifrån ett maktperspektiv, där människors livsmiljö och bostaden som en grundläggande rättighet ställs mot olika samhällsintressen.
Kursen syftar till att utöka kunskaper och färdigheter i digitala verktyg med fokus på att kunna presentera projektet (muntligt, i text, ritning, bild) mot olika intressenter med skilda bakgrunder (kommunen, fastighetsägare, invånare/brukare).
Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
- Ge exempel och jämföra olika hus- och lägenhetstyper i relation till bostadens utformning och sociala boendekvaliteter.
- Gestalta bostäder med fokus på konfiguration och gestaltning av olika typer av rum (offentliga, gemensamma och privata rum, både invändiga och utvändiga) och med insikt om estetiska, sociala och funktionella värden
- Gestalta bostäder som medger användbarhet och långsiktig hållbarhet för en mångfald av hushåll.
- Redogöra för och använda byggregler och normer (tex brandskydd) samt principer för konstruktion och installationer, vid gestaltning av ett flerbostadshus.
- Beskriva byggnadens energibalans och dagvattenhantering och identifiera möjliga förbättringar.
- Använda 3D som ett verktyg i pågående designarbete och presentera projektets rumsliga kvaliteter i 3D (fokus på invändiga rum)
- Presentera projektet muntligt, i text, ritning och bild mot olika intressenter och reflektera över hur valda medier samspelar med mottagarnas bakgrund och roll.
- Reflektera över bostaden utifrån ett maktperspektiv där olika särintressen ställs mot varandra (som stadens, boendens och byggherrens intresse) kopplat till bostadskostnader, bostadskvalitéer och ekonomisk tillgänglighet samt yrkesetiska aspekter vid bostadsdesign och -planering.
Innehåll
Designprojekt (Projekt, 7,5 p) omfattar övningar samt ett designprojekt. Med ett antal övningar introduceras och tränas designarbetet, och i efterföljande designprojekt övar studenten förmågan att gestalta ett flerbostadshus.Hållbar utveckling (Inlämningsuppgift, del A, 1,5 p) omfattar övningar och seminarium. Dessa behandlar frågan om bostadens utformning utifrån ett maktperspektiv, samt frågan om energibalans och dagvattenhantering.
Gestaltnings och representationsmedier (Inlämningsuppgift, del B, 1,5 p) omfattar övning av digitala verktyg i designarbetet, samt övning i förmåga att utveckla ett relevant underlag (såväl muntligt, som text, ritning och bild) för kommunikation till olika intressenter (allmänhet, myndigheter, brukare, beställare).
De tre modulerna (Designprojekt, Hållbar utveckling och Gestaltnings- och representationsmedier) genomförs som parallella moment. Arbetet med designprojektet med inledande övningar löper över hela kurstillfället, där digitala verktyg och representation övas och används i designarbetet och avslutande projektpresentation. Övningar och seminarier som behandlar bostaden och maktperspektivet samt energibalans och dagvattenhantering genomförs som kompletterande moment till designarbetet.
Organisation
I kursen används projektbaserad undervisning där studenter lär av och med varandra på ritsalen i kombination med handledning av lärare. Utöver projektarbete som tränar designarbetet består kursen av föreläsningar, övningar och seminarier. Föreläsningarna introducerar utvecklingen av flerbostadshuset från ett historiskt perspektiv, ger exempel på hus- och lägenhetstyper, samt estetiska, funktionella och hållbara designlösningar för flerbostadshus. Föreläsningarna introducerar även tekniska frågor som brandskydd, konstruktion och installationsschakt. Övningarna tränar designarbetet med bostäder, samt övar energibalansberäkning och hantering av dagvattenhantering. Seminarierna ger kunskap om och färdighet i att reflektera kring maktperspektivet i bostadsfrågan. I designarbetet undersöks rumsliga funktioner och kvaliteter med hjälp av 3D representation, som blir ett underlag för avslutande presentation. Kursen avslutas med en slutkritikgenomgång där designprojektet lämnas in, presenteras, diskuteras och reflekteras över.Litteratur
- Braide, A. (2023). Anpassbara lägenheter. (Upplaga 1). Lund: Studentlitteratur.
- Minoura, E. (2019). Bostadsgården Territoriell arkitektur. (Upplaga 1). Lund: Studentlitteratur.
Examination inklusive obligatoriska moment
- Kontinuerlig examination av designprojekt som motsvarar 7,5 hp och examinerar främst lärandemål 1, 2, 3, 4, 6
- Inlämningsuppgift, del A om hållbar utveckling som motsvarar 1,5 hp och examinerar främst lärandemål 5, 8
- Inlämningsuppgift, del B om gestaltnings och representationsmedier som motsvarar 1,5 hp och examinerar främst lärandemål 6, 7
- Reflektion över yrkesetiska aspekter vid bostadsdesign och -planering som examinerar främst lärandemål 7, 8
- Aktivt deltagande vid genomgångar, seminarier och slutkritik.
Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.