Kursplan fastställd 2024-02-02 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnDigital design
- KurskodACE605
- Omfattning10,5 Högskolepoäng
- ÄgareTKARK
- UtbildningsnivåGrundnivå
- HuvudområdeArkitektur
- TemaArkitekturdesignprojekt 7,5 hp,Miljö och hållbar utveckling 1,5 hp
- InstitutionARKITEKTUR OCH SAMHÄLLSBYGGNADSTEKNIK
- BetygsskalaUG - Godkänd, Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Svenska
- Anmälningskod 45131
- Sökbar för utbytesstudenterNej
- Endast studenter med kurstillfället i programplan.
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0124 Projekt 7,5 hp Betygsskala: UG | 7,5 hp | ||||||
0224 Inlämningsuppgift, del A 1,5 hp Betygsskala: UG | 1,5 hp | ||||||
0324 Inlämningsuppgift, del B 1,5 hp Betygsskala: UG | 1,5 hp |
I program
Examinator
- Jonas Lundberg
- Tekniklektor, Arkitekturens teori och metod, Arkitektur och samhällsbyggnadsteknik
Behörighet
Grundläggande behörighet för grundnivåSökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Särskild behörighet
Samma behörighet som det kursägande programmet.Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Kursspecifika förkunskaper
- Introduktion till form och rum, eller motsvarande
- Byggnadens rum, eller motsvarande
- Bostadens rum, eller motsvarande
- Stadens rum, eller motsvarande
Kursen är en del i lärsekvensen Design och bygger vidare och fördjupar kunskap om digitala verktyg i arkitektur som behandlades i ovan nämnda kurser.
Syfte
I kursen utvecklar studenter kunskaper, förmågor och färdigheter inom digital design, representation och tillverkning, med grund i de färdigheter som introducerades under år 1. Kursen syftar särskilt på verktyg och metoder, liksom kommunikation, representation, omvandling av digital information till instruktioner för prototyptillverkning och fullskaligt byggande. Kombinationen av dessa tekniker ger studenter möjligheten att utveckla individuella förmågor för att anta ett undersökande tillvägagångssätt i utvecklingen och förverkligandet av ett designkoncept.Kursen introducerar specifika digitala tekniker för att träna studenternas förmåga att använda digitala verktyg i designbeslut genom en iterativ och utforskande process med integrerade feedbackmekanismer kopplade till en specifik designutmaning.
Kursen kan därmed delas in i tre fokusområden:
- Design, analys och bedömning
- Representation och kommunikation
- Tillverkning
Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
- Beskriva olika digitala verktyg, deras grunder, användningsområden samt för- och nackdelar genom att analysera, jämföra och strategiskt tänka kring användningen av olika digitala verktyg och metoder i relation till design, analys, bedömning, representation, kommunikation och tillverkning.
- Använda olika digitala program för rumslig och konstnärlig utforskning på olika skalor, från byggnadsdesign till stadsbyggnad.
- Använda olika designmedier (t.ex. ritningar, diagram, kartläggning, geometri, modeller, prototyper, video, virtuell verklighet, 3D-skanning, etc.) för att belysa specifika konceptuella frågor och informera och driva sin designprocess.
- Använda olika digitala designmetoder för produktion av digitala modeller, ritningar och fysiska modeller samt prototyper med användning av digital tillverkning.
- Värdera olika designalternativ kvalitativt och kvantitativt med stöd av digitala verktyg för att synliggöra förslagets prestanda i relation till aspekter av hållbarhet och synliggöra synergier och konflikter.
- Reflektera över användning av digitala verktyg inom arkitektur och dess roll kopplad till design, hållbarhet, representation och tillverkning samt utveckla ett förhållningssätt i relation till den snabba utvecklingen inom digitaliseringen.
Innehåll
Kursen är organiserad i tre moduler: designprojekt, gestaltnings- och representationsmedier, och hållbar utveckling.Modul designprojekt
I denna modul ligger fokus på digitalt designarbete i genomförandet av övningar och genomförandet av en mindre arkitektonisk designuppgift i förberedelse för mer komplexa utmaningar senare inom utbildningen.
Vid varje kurstillfälle riktar sig designutmaningen och projektuppgiften mot en aktuell fråga eller debatt om digital design och representation inom arkitektur och/eller design av stadsrum. Projektuppgiften presenteras vid kursstart.
Modul gestaltnings- och representationsmedier (Inlämningsuppgift, del A)
I denna modul är framför allt fokus på utvecklandet av färdigheter i användningen av digitala verktyg. Det ges även en översikt av olika verktyg, deras grunder, användningsområden, för- och nackdelar samt möjligheten till reflektion om mediers roll inom arkitektur och förhållningssätt i relation till den snabba utvecklingen inom digitaliseringen.
Modul hållbar utveckling (Inlämningsupptift, del B)
I denna modul ligger fokus på att värdera och kvalificera olika designalternativ, inklusive synergier och konflikter, med stöd av digitala verktyg, samt att kvantifiera dessa effekter och göra avvägningar genom ett antal konkreta fall med hjälp av analys och simuleringar.
För att ta till sig så mycket som möjligt av kursens innehåll är det viktigt att arbeta kontinuerligt från kursstart och att försöka lära sig verktyg och färdigheter under kursens och uppgiftens gång vilket är ett effektivare sätt att lära sig på än att först lära sig verktyget och sedan använda det i en design uppgift. Eftersom kursen i hög grad handlar om att utveckla färdigheter är den undersökande processen viktigare än slutprodukten. Processen skall dokumenteras enligt inlämningskraven som meddelas vid kursstart.
Kursen har två obligatoriska moment för presentation, diskussion och tillhörande kritik. Vid mittkritiken ges formativ feedback och vid slutkritiken ges formativ och summerande kritik.
Organisation
Genomförandet av kursen är baserat på projektbaserad undervisning på ritsalen med handledning av lärare och med stöd av assistenter som hjälper till med mjukvara och teknik. Lärandet och utvecklingen av färdigheter sker i hög grad individuellt eller i små grupper genom förinspelade övningar och demonstrationer kompletterat med föreläsningar, live demonstrationer och laborationer.Kursen är en ritsalsbaserad kurs och fokuserar på en designutmaning och ett tillhörande designprojekt. Lärandet är strukturerat kring handledning och självständigt övnings- och projektarbete baserat på utvecklandet av digitala färdigheter, frågor om hållbarhet och representation.
Handledningen kompletteras av en workshop och veckovisa programdemonstrationer och uppsamlingstillfällen samt ett fåtal föreläsningar.
Uppgiften för designprojektet med tillhörande inlämningskrav presenteras i början av kursen. Projektet som ändras årligen för att ta sig an en aktuell fråga.
Kursen använder sig av veckovisa delinlämningar. Studenterna samverkar i små grupper men en del av inlämningen görs individuellt.
Litteratur
Mollie Claypool (2019). The digital in architecture. Now then and in the future. Space 10.
Referenslitteratur
Stephen Eskilson (2023), Digital Design: A History.
Jenny Eringstam and Nina Sandahl (2022), Arkitekt 3.0 Guide för projekterande arkitekter.
Dominik Holzer (2023), Design Technology in Contemporary Architectural Practice.
Ytterligare information meddelas vid kursstart.
Examination inklusive obligatoriska moment
Examination sker genom- Inlämning av dokumentation av en undersökande designprocess samt muntlig presentation av designprojekt vid två obligatoriska tillfällen som motsvarar 7,5 hp och examinerar främst lärandemål 2, 3, 4, and 5
- Inlämningsuppgift, del A om Hållbar utveckling som motsvarar 1,5 hp och examinerar främst lärandemål 4
- Inlämningsuppgift, del B om Gestaltnings- och representationsmedier som motsvarar 1,5 hp och examinerar främst lärandemål 1 och 6
- Aktivt deltagande i kursen
Mer information om obligatoriska moment och inlämningskraven (t.ex. ritningar, modeller, media, text) meddelas vid kursstart.
Student som ej blir godkänd i kursen efter ordinarie examination ska ges möjlighet att examineras genom komplettering efter kursens slut om examinator bedömer det möjligt. Om studenten efter två försök till komplettering fortfarande inte kan godkännas får studenten läsa om kursen. Bedömning av kompletteringar sker under Chalmers omtentamensperioder. Det åligger studenten att kontrollera rapporterade studieresultat i Ladok efter varje läsperiod och att kontakta kursens examinator för instruktioner om komplettering om godkänt resultat saknas.
Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.