Kursplan för Urbanteori

Kursplanen innehåller ändringar
Se ändringar

Kursplan fastställd 2025-02-12 av programansvarig (eller motsvarande).

Kursöversikt

  • Engelskt namnUrban theory
  • KurskodACE601
  • Omfattning4,5 Högskolepoäng
  • ÄgareTKARK
  • UtbildningsnivåGrundnivå
  • HuvudområdeArkitektur
  • InstitutionARKITEKTUR OCH SAMHÄLLSBYGGNADSTEKNIK
  • BetygsskalaUG - Godkänd, Underkänd

Kurstillfälle 1

  • Undervisningsspråk Svenska
  • Anmälningskod 45133
  • Sökbar för utbytesstudenterNej
  • Endast studenter med kurstillfället i programplan.

Poängfördelning

0125 Tentamen 4,5 hp
Betygsskala: UG
4,5 hp

I program

Examinator

Gå till kurshemsidan (Öppnas i ny flik)

Behörighet

Grundläggande behörighet för grundnivå
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Särskild behörighet

Samma behörighet som det kursägande programmet.
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Kursspecifika förkunskaper

  • Arkitektur, teori och hållbarhet, eller motsvarande
  • Arkitekturhistoria, eller motsvarande
Kursen är en del i lärsekvensen Arkitekturteori och -historia och bygger vidare på och fördjupar kunskap om arkitektur som kritiskt och vetenskapligt fält samt att kunna uttrycka sig analytiskt och argumenterande i text som behandlades i ovan nämnda kurser.

Syfte

I kursen tränas studenterna att förstå stadsbyggnad som vetenskapligt fält, och vad ett kritiskt och vetenskapligt förhållningssätt till en hållbar samhällsutveckling innebär. Kursen bygger vidare på kursen Arkitektur, teori och hållbarhet från åk 1, och tillför analytisk och teoretisk kunskap som prövas och examineras i uppsatsskrivande i form av en invididuell skrivuppgift vid ett tentamenstillfälle. Kursen fokuserar på att ge studenterna insikt i tre olika urbanteoretiska och metodologiska forskningsinriktningar, och hur de hänger samman: 1). kritiska urbana studier, 2). rumsteoretiska urbana studier, och 3). designteoretiska urbana studier. De teoretiska och metodologiska inslagen tränas genom litteraturstudier, korta inlämningsuppgifter, seminarier där olika teorier och metoder diskuteras samt en avslutande individuell uppsats. I samband med dessa moment tränas studenterna att tänka kritiskt om stadsbyggandets roll i samhällsutvecklingen (t.ex. med utgångspunkt i olika individers och sociala gruppers behov i staden, och hur de förhåller sig till rättviseaspekter såsom genus, klass, etnicitet och dekoloniala perspektiv), hur stadsbyggandet kan förstås utifrån olika rumsteoretiska begrepp (t.ex. med utgångpunkt i hur olika urbanteoretiska perspektiv på rum ger olika kunskap om stadens rum och hur de kan gestaltas), samt med vilka designteoretiska metoder som stadsbyggandet kan utvecklas (t.ex. när det gäller hur syntes och analys beror av varandra i iterativa designprocesser, och hur generativ och analytisk kunskap samspelar i stadsbyggnadsprocesser). Kursen byggs upp av 3-5 litteraturseminarier med föreläsningar som är gemensamma för samtliga studenter, samt tre valbara fördjupningsspår för uppsatsskrivande.

Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)

  1. redogöra för huvuddragen i tre urbanteoretiska inritningar (kritiska urbana studier; rumsteoretiska urbana studier; samt designteoretiska urbana studier) samt beskriva hur dessa inriktningar skiljer sig från varandra metodologiskt.
  2. formulera en självständig ståndpunkt baserad på argument i kurslitteraturen och andra texter, utveckla denna ståndpunkt i en akademisk text, och använda citering, referenser och bibliografi på ett korrekt sätt.
  3. visa förmåga att värdera olika urbanteoriers relevans, identifiera ytterligare behov av kunskap, samt relatera denna kunskap till en hållbar samhällsutveckling och en framtida yrkesroll.

Innehåll

Kursen består av en introduktionsdel, 3-5 litteraturseminarier, eget uppsatsskrivande inom fördjupningsspår, handledningstillfällen samt en avslutande skrivuppgift som sker vid en tentamensdag.

Organisation

Kursen är organiserad så att introduktion, föreläsningar och litteraturseminarier vänder sig till samtliga studenter. Litteraturseminarier och diskussioner genomförs gruppvis baserat på ritsalar. Handledning sker inom ramen för fördjupningsspår men en huvudansvarig lärare för varje fördjupningsspår.

Litteratur

Meddelas vid kursstart.

Examination inklusive obligatoriska moment

Examination sker genom:
  • Kortare inlämningsuppgifter i samband med varje litteraturseminarium.
  • Avslutande individuell skrivuppgift vid ett särskilt tentamenstillfälle som skall vara mellan 2000 och 2200 ord och vara baserad på kurslitteraturen.
  • Aktivt deltagande i kursen och aktiv närvara vid obligatoriska moment.
Inlämningskrav och obligatoriska moment meddelas vid kursstart.

Student som ej blir godkänd i den individuella skrivuppgiften vid tentamenstillfället har möjlighet att examineras vid omtentamenstillfälle enligt gällande regler. Student som ej blir godkänd i övriga obligatoriska moment i kursen efter ordinarie examination ska ges möjlighet att examineras genom komplettering efter kursens slut om examinator bedömer det möjligt. Om studenten efter två försök till komplettering fortfarande inte kan godkännas får studenten läsa om kursen. Bedömning av kompletteringar sker under Chalmers omtentamensperioder. Det åligger studenten att kontrollera rapporterade studieresultat i Ladok efter varje läsperiod och att kontakta kursens examinator för instruktioner om komplettering om godkänt resultat saknas.

Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.

Kursplanen innehåller ändringar

  • Ändring gjord på modul:
    • 2025-03-10: Digital tentamen Ändrat till digital tentamen av Examinator
      [0125 Tentamen 4,5 hp] Ändrat till digital examination inspera