Kursplan för Strategisk ledning och beslutsfattande i byggsektorn

Kursplan fastställd 2025-02-17 av programansvarig (eller motsvarande).

Kursöversikt

  • Engelskt namnStrategic management and decision making in construction
  • KurskodACE585
  • Omfattning7,5 Högskolepoäng
  • ÄgareMPDCM
  • UtbildningsnivåAvancerad nivå
  • HuvudområdeSamhällsbyggnadsteknik
  • InstitutionARKITEKTUR OCH SAMHÄLLSBYGGNADSTEKNIK
  • BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd

Kurstillfälle 1

  • Undervisningsspråk Engelska
  • Anmälningskod 88118
  • Max antal deltagare45 (minst 10% av platserna reserveras för utbytesstudenter)
  • Sökbar för utbytesstudenterJa

Poängfördelning

0124 Inlämningsuppgift 1,5 hp
Betygsskala: UG
1,5 hp
0224 Inlämningsuppgift 2,5 hp
Betygsskala: TH
2,5 hp
0324 Projekt 3,5 hp
Betygsskala: TH
3,5 hp

I program

Examinator

Behörighet

Grundläggande behörighet för avancerad nivå
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Särskild behörighet

Engelska 6
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Kursspecifika förkunskaper

Endast för studenter antagna till civilingenjörsprogram inom arkitektur och samhällsbyggnad samt för utbytesstudenter med motsvarande bakgrund.

Syfte

Organisationer inom byggsektorn navigerar i en komplex och snabbt föränderlig miljö. Även om problem som budgetöverskridanden, förseningar, kvalitetsbrister och osäkerheter i projekt fortsätter att vara vanliga orsaker till projektmisslyckanden, omformar nya utmaningar kopplade till klimatförändringar, hållbarhet, cirkularitet och digitalisering branschen. Dessa växande krav kräver att organisationer ständigt förbättrar sin kunskap, förfinar sina arbetsmetoder och anpassar sina strukturer för att förbli konkurrenskraftiga och resilienta.

Den här kursen är utformad för att hjälpa studenter att utveckla viktiga kompetenser inom dessa områden, med fokus på både beslutsfattande och strategisk ledning på projekt- och organisationsnivå. Genom att arbeta med strategirelaterade koncept och använda praktiska verktyg och tekniker kommer studenterna att få förmågan att hantera utmaningar på ett omfattande sätt och skapa effektiva, anpassade lösningar för både projekt- och organisationskontexter inom byggsektorn.

Denna kurs är utformad för att hjälpa studenterna att utveckla viktiga kompetenser inom dessa områden och omfattar beslutsfattande och strategisk ledning på både projektnivå och organisationsnivå. Studenterna kommer också att lära sig att närma sig problem utifrån olika teorier om strategisk ledning och beslutsfattande samt tillämpa dessa teorier på verkliga fall. På så sätt kommer de att utveckla förmågan att analysera komplexa situationer och ge effektiva, skräddarsydda lösningar på de många utmaningar som organisationer inom byggsektorn står inför idag.

Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)

  • Redogöra för och förklara olika beslutsstrategier och deras användbarhet i projektorganisation.
  • Kritiskt utvärdera vanliga snedvridningar som påverkar beslutsprocessen och visa kunskap om hur man kan minska effekterna av dessa.
  • Beakta hur risk och osäkerhet påverkar beslut och bedöma risker på ett opartiskt sätt.
  • Beskriva konceptet strategi och diskutera betydelsen av strategisk ledning inom byggledningspraxis.
  • Förklara och jämföra olika tillvägagångssätt för strategisk ledning och diskutera hur de kan dra nytta av olika perspektiv i sitt ledarskap.
  • Tillämpa koncept från olika strategiska ledningstillvägagångssätt på sektorspecifika fall inom byggsektorn.
  • Kritiskt utvärdera de viktigaste områdena och gränssnitten i projektorganisation samt bedöma strategiskapandets roll i dessa sammanhang.

Innehåll

Kursen inleds med en introduktion till strategisk ledning och betonar det sammanlänkade beslutsfattandet på projekt-, organisations- och sektorsnivå inom byggsektorn. Därefter skiftar fokus till en kritisk genomgång av beslutsfattandets litteratur, där olika perspektiv på normativa och beskrivande modeller för beslutsfattande utforskas, inklusive heuristik och bias samt begreppen risk och osäkerhet.

Utifrån denna grund behandlar kursen strategiskapande inom byggsektorn. Studenterna får utforska olika perspektiv från litteraturen om strategisk ledning, med fokus på deras tillämpbarhet på både organisations- och projektnivå. Under kursens gång riktas uppmärksamheten mot ämnen som strategisk misstolkning, strategiskapande på sektorsnivå, policyberättelsers roll, planeringsfel och sunk cost. Dessutom bjuds branschföreläsare från klient-, entreprenörs- och projektledningsföretag in för att diskutera strategiskapande inom sina organisationer och praktiker.

Den veckovisa kursstrukturen och innehållet i varje föreläsning kommer att baseras på en fördjupning av dessa ämnen.
  • Introduktion till strategi och beslutsfattande – På olika nivåer (Sektor/Organisation/Projekt)
  • Klassisk strategi för strategisk ledning – Makromiljöanalys
  • Resurser, kompetenser och förmågor – Inuti organisationen
  • Risk och osäkerhet
  • Perspektiv på beslutsfattande
  • Processansats till strategi
  • Strategins praktik
  • Heuristik och bias
  • Strategi som diskurs
  • Strategisk misstolkning
  • Planeringsfelet och sunk cost
  • Nyckelområden och gränssnitt i projektorganisering samt strategisk ledning och beslutsfattandets roll

Organisation

  • Föreläsningar
  • Seminarier
  • Reflektionsövningar i klassrummet
  • Projektarbete
  • Handledning och feedback

Litteratur

Kurslitteraturen kommer främst att bestå av vetenskapliga artiklar, tillsammans med utdrag från utvalda böcker inom bygg- och projektledning. En detaljerad läslista för varje tillfälle kommer att laddas upp på Canvas-sidan före kursstart. Föreläsningsbilder och utdelat material kommer också att göras tillgängliga för granskning inför varje tillfälle.

Examination inklusive obligatoriska moment

Närvaro
Deltagande i obligatoriska kursaktiviteter* (eller en relevant ersättningsuppgift enligt överenskommelse med examinator) är en förutsättning för att bli godkänd på kursen.

Studenter måste delta i minst 80 % av kurstillfällena, och närvaron kommer att kontrolleras under lektionerna.

Försenade inlämningar kommer att medföra påföljder enligt riktlinjerna som anges på Canvas-sidan. Studenter uppmanas att hålla sig till inlämningsdeadlines för att undvika poängavdrag.

Examinationsform
Kursen innehåller flera examinationsformer, såsom skriftliga reflektionsuppgifter från föreläsningar, individuella uppgifter och grupparbeten.
  • Skriftliga reflektionsuppgifter från föreläsningar (1,5 hp). Betygsskala: U/G
  • Bedömning mitt i kursen (20 % av det slutgiltiga grupparbetet). Betygsskala: TH
  • Individuell skriftlig rapport (2,5 hp). Betygsskala: TH
  • Grupparbete (3,5 hp). Betygsskala: TH
Betygsgränser
Betyg (Poängintervall)
5 (80-100)
4 (60-79)
3 (40-59)
Underkänt (< 40)

Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.