Kursplanen innehåller ändringar
Se ändringarKursplan fastställd 2024-02-02 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnNordic architecture
- KurskodACE360
- Omfattning5 Högskolepoäng
- ÄgareMPARC
- UtbildningsnivåAvancerad nivå
- HuvudområdeArkitektur
- InstitutionARKITEKTUR OCH SAMHÄLLSBYGGNADSTEKNIK
- BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Engelska
- Anmälningskod 05133
- Max antal deltagare50 (minst 10% av platserna reserveras för utbytesstudenter)
- Min. antal deltagare8
- Sökbar för utbytesstudenterJa
- Endast studenter med kurstillfället i programplan.
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0123 Inlämningsuppgift 5 hp Betygsskala: TH | 5 hp |
I program
- MPARC - ARKITEKTUR OCH STADSBYGGNAD, MASTERPROGRAM, Årskurs 1 (obligatoriskt valbar)
- MPDSD - ARKITEKTUR OCH PLANERING FÖR HÅLLBAR FRAMTID, MASTERPROGRAM, Årskurs 1 (obligatoriskt valbar)
Examinator
- Johan Linton
- Docent, Arkitekturens teori och metod, Arkitektur och samhällsbyggnadsteknik
Behörighet
Grundläggande behörighet för avancerad nivåSökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Särskild behörighet
Engelska 6Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Kursspecifika förkunskaper
Syfte
Kursen ger en introduktion till teman och historia inom nordisk arkitektur och stadsplanering, genom modellbyggande, undersökande arbete, kritisk reflektion och användning av utställning som kommunikationsverktyg.Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
Kunskap och förståelse- Identifiera gemensamma drag och aspekter inom nordisk arkitektur, kritiskt ifrågasätta och utöka dessa och reflektera över likheter och skillnader inom den nordiska regionen.
- Samarbeta i grupp för att bygga modeller i olika skalor, utveckla modellbyggandet som ett verktyg för förståelse och använda modeller för kommunikation genom utställningsformatet.
- Kreativt kombinera arkivmaterial som arkitektritningar, bilder, filmer och intervjuer, med studiebesök och sekundära källor.
- Formulera forskningsfrågor för att relatera specifika nordiska arkitekter och byggnader till deras sociala, kulturella och historiska sammanhang och bygga fysiska modeller som belyser dessa frågor.
Innehåll
Kursen ges med fokus på ett specifikt arkitektoniskt tema, vilket kan variera från år till år. Ett urval av byggnader från de nordiska länderna väljs ut för att studeras i grupp och analyseras på djupet. De byggda projekten undersöks iterativt genom flertalet olika modellformat, samt genom bilder, collage och text. Analysen syftar till att utveckla och tydliggöra olika strömningar och karaktärer inom nordisk arkitektur, och görs genom att undersöka och tolka väsentliga egenskaper hos byggnaderna i deras historiska, rumsliga och sociala sammanhang.Organisation
Kursen bygger på aktiviteter som utvecklar studenternas förmåga till självlett arbete, självorganisering och självständig analys. Dessa aktiviteter inkluderar- studentorganiserade studiebesök
- studentledda seminarier
- fysiskt modellbygge i grupp
- studentkurerad utställning
Aktiviteterna uppmuntrar eleverna att kombinera praktiskt modellskapande med teoretiskt tänkande och att kontinuerligt dela med sig av resultat inom gruppen och mellan grupper.
Litteratur
En litteraturlista tillhandahålls innan kursstart.Examination inklusive obligatoriska moment
För att bli godkänd på kursen krävs närvaro och aktivt deltagande i alla delar av grupparbetet: modellbygge, seminarier, studiebesök, rapporter och slututställning.För varje student som är närvarande vid alla föreläsningar, resor, seminarier och modellbygge samt uppfyller samtliga lärandemål är normalbetyget 4. Mindre deltagande ger betyget 3 eller ej godkänt. Exceptionella bidrag under kursen när det gäller lagarbete, process och/eller resultat kan resultera i betyget 5.
Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.
Kursplanen innehåller ändringar
- Ändring gjord på kurstillfälle:
- 2024-10-31: Examinator Examinator ändrat från Isabelle Doucet (doucet) till Johan Linton (linton) av Viceprefekt
[Kurstillfälle 1] - 2024-10-29: Max antal deltagare Max antal deltagare ändrat från 36 till 50 av UOL
[Kurstillfälle 1]
- 2024-10-31: Examinator Examinator ändrat från Isabelle Doucet (doucet) till Johan Linton (linton) av Viceprefekt