Kursplan för Fastighetsutvecklingens förutsättningar och spelregler

Kursplan fastställd 2024-02-16 av programansvarig (eller motsvarande).

Kursöversikt

  • Engelskt namnReal estate development: Requirements and regulation
  • KurskodACE280
  • Omfattning15 Högskolepoäng
  • ÄgareTAFFS
  • UtbildningsnivåGrundnivå
  • HuvudområdeSamhällsbyggnadsteknik
  • InstitutionARKITEKTUR OCH SAMHÄLLSBYGGNADSTEKNIK
  • BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd

Kurstillfälle 1

  • Undervisningsspråk Svenska
  • Anmälningskod 60118
  • Max antal deltagare45
  • Blockschema
  • Sökbar för utbytesstudenterNej
  • Endast studenter med kurstillfället i programplan.

Poängfördelning

0123 Inlämningsuppgift 4 hp
Betygsskala: TH
4 hp0 hp0 hp0 hp0 hp0 hp
0223 Projekt 6 hp
Betygsskala: TH
6 hp0 hp0 hp0 hp0 hp0 hp
0323 Hemtentamen 5 hp
Betygsskala: TH
5 hp0 hp0 hp0 hp0 hp0 hp

I program

Examinator

Gå till kurshemsidan (Öppnas i ny flik)

Behörighet

Grundläggande behörighet för grundnivå
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Särskild behörighet

Samma behörighet som det kursägande programmet.
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Kursspecifika förkunskaper

ARK530 - Fastighetsrätt och entreprenadjuridik,
ARK660 - Den byggda miljöns värde
ARK540 - Samhällsplanering ur ett byggherreperspektiv eller ARK541 - Stadsbyggnad ur ett byggherreperspektiv
MVE491 - Matematik, matematisk statistik med metoder

Syfte

Kursen syftar till att ge studenten en helhetsbild av fastighetsutveckling dess förutsättningar och ramar.
Genom att studera ett fastighetsutvecklingsprojekts olika skeden;
1. Utredning
2. Produktbestämning
3. Produktframställning
4. Produktanvändning
ska studenten träna färdigheter i fastighetsutvecklingens villkor. Kursen är därigenom tänkt att stärka förmågan att som entreprenör genomföra fastighetsprojekt med en förståelse för hållbarhetsfrågor.

Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)

  • utreda, inventera och analysera ett projekts förutsättningar och sammanställa detta i en utredning som beskriver projektets affärsidé 
  • upprätta en verksamhetsbeskrivning och ett byggnadsprogram utifrån projektets affärsidé
  • föreslå en lösning (syntes motsvarande en förslagshandling) på byggnadsprogrammet utifrån projektets förutsättningar
  • genomföra ett juridiskt och ekonomiskt integrerat projekt
  • presentera förslaget på kursens projektpresentation; beskriva, argumentera, värdera och diskutera eget och andras förslag

Innehåll

Huvuduppgift (projektet) i kursen är att utreda, och i förslagshandlingar pröva, vilken typ av verksamhet som både kan utveckla den aktuella fastigheten, sett ur ett fastighetsägarperspektiv, parallellt med att omgivningen utvecklas i enlighet med samhällets uttalade ambitioner om att åstadkomma ett långsiktigt hållbart, robust och levande samhälle.
Föreslaget projekt ska således, så optimalt som möjligt, uppfylla gränssnittet mellan dessa fem perspektiv: fastighet - samhälle - hyresvärd - hyresgäst - finansiell hållbarhet.

Organisation

Kursen består av föreläsningar, individuella litteraturstudier, studiebesök, övningar och projektarbete. Huvuduppgiften genomförs som projektarbete i grupper om 4-5 personer.
I. Övningar genomförs individuellt.
II. Utredningen genomförs dels i projektgrupper, dels i tvärgrupper från olika projektgrupper.
III. Projektarbetet genomförs gruppvis.

Litteratur

SVENSK STANDARD · SS 21054:2020 Area och volym för husbyggnader - Terminologi och mätregler, Stockholm (1999).

Arkitektens handbok, Anders Bodin, Jacob Hidemark, Martin Stintzing och Sven Nyström, Lund : Studentlitteratur (2022).

Bygghandlingar 90: byggsektorns rekommendationer för redovisning av byggprojekt. D. 6 Redovisning av ombyggnad, Lena Odelberg, Stockholm : SIS förlag (2013).

Så byggdes husen 1880-2000: arkitektur, konstruktion och material i våra flerbostadshus under 120 år, Cecilia Björk, Per Kallstenius, Laila Reppen, Stockholm : Svensk Byggtjänst, (2013).

Examination inklusive obligatoriska moment

Examination sker genom individuella övningar, fullgörande av ett projekt, samt en individuell hemtentamen.

För godkänt slutbetyg på kursen krävs att vardera (varje enskilt) moment är minst godkänt. Slutbetygets nivå bestäms genom sammanvägning av bedömd individuell inlämning, projekt och tentamensresultatet.

Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.