Kursplan fastställd 2025-02-09 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnHousing design: Space for living
- KurskodACE260
- Omfattning10,5 Högskolepoäng
- ÄgareTKARK
- UtbildningsnivåGrundnivå
- HuvudområdeArkitektur
- TemaArkitekturdesignprojekt 7,5 hp,Miljö och hållbar utveckling 1,5 hp
- InstitutionARKITEKTUR OCH SAMHÄLLSBYGGNADSTEKNIK
- BetygsskalaUG - Godkänd, Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Svenska
- Anmälningskod 45127
- Sökbar för utbytesstudenterNej
- Endast studenter med kurstillfället i programplan.
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0123 Projekt 7,5 hp Betygsskala: UG | 7,5 hp | ||||||
0223 Inlämningsuppgift, del A 1,5 hp Betygsskala: UG | 1,5 hp | ||||||
0323 Inlämningsuppgift, del B 1,5 hp Betygsskala: UG | 1,5 hp |
I program
Examinator
- Björn Gross
- Tekniklektor, Byggnadsdesign, Arkitektur och samhällsbyggnadsteknik
Behörighet
Grundläggande behörighet för grundnivåSökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Särskild behörighet
Samma behörighet som det kursägande programmet.Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Kursspecifika förkunskaper
- Introduktion till form och rum, eller motsvarande
- Byggnadens rum, eller motsvarande
Syfte
Kursen är en del i en sekvens av designkurser som ger studenterna kunskaper och färdigheter att initiera, genomföra och presentera projekt på olika skalor och skapa hållbara och funktionella lösningar av hög kvalitet och med god gestaltning. Kursen Bostadens rum avser gestaltning och framtagande av en bostad i en simulerad arkitekt-beställar-situation. Kursen bygger vidare och fördjupar kunskap om formlära, formspråk och rumsgestaltning. Studenterna jobbar iterativt med den övergripande kompositionen av bostaden genom planlösning, sektion, fasad och modell men fördjupar arbetet vidare genom detaljer och materialisering samt relationerna mellan delar och helhet. Kursen ger studenter grundläggande kunskap om inneklimat i relation till termisk komfort, ventilation och ljus för att bidra till hållbara lösningar med hänsyn till människors välmående. I kursen fördjupas kunskaper och färdigheter om byggnadsteknikens och materialens förutsättningar med trä i fokus. Kursen ger också studenterna färdigheter i digital framtagande av arkitektritningar. Vidare ska studenterna fördjupa kunskaper och färdigheter kring presentation och kommunikation av projektets resultat genom muntlig och visuell kommunikation och genom att kombinera analoga och digitala verktyg.Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
- Beskriva olika bostadstypologier och dess utveckling över tid samt reflektera över detta utifrån hållbarhet och kravet på långsiktiga och funktionella lösningar av hög kvalitet och med god gestaltning.
- Analysera och undersöka beställarens önskemål och behov, formulera ett koncept/en bärande idé och skissa alternativa förslag och utvärdera dem utifrån såväl rationella ställningstagande som subjektiva värderingar.
- Beskriva och gestalta bostadens inneklimat kopplad till människornas välmående och livsmiljö.
- Presentera projektets planlösning, sektion, fasad och detaljer i tydliga konventionella ritningar genom analoga och digitala verktyg (med CAD-verktyg).
- Presentera projektet i form av en fysisk modell och digital 3D perspektiv (med verktyg som Rhino, eller liknande) som tydlig visar projektets rumsliga kvalitéer.
- Presentera ett projekt för beställaren såväl muntlig som visuell och med mixade verktyg.
- Diskutera hur stomsystem, inneklimat, klimatskal, byggnadsdetaljer och materialval samspelar med byggnadens arkitektoniska kvalitéer och kravet på hållbara och funktionella lösningar av hög kvalitet.
- Reflektera över sitt eget arbete och lärande och formulera utvecklingsbehov som kan tillgodoses i kommande kurser.
Innehåll
Kursen består av tre moduler.
Projekt
Den första modulen avser ett designprojekt som ger studenter kunskaper och färdigheter att initiera, genomföra och presentera ett bostadsprojekt i en simulerad arkitekt-beställar-situation. Vidare ska studenten få en grundläggande introduktion till existerande bostadstypologier och dess utveckling över tid.
Inlämningsuppgift, del A
I den andra modulen ska studenten få en grundläggande introduktion till bostadens mikroklimat (ex lufttemperatur, ventilation och ljusförhållanden) som påverkar boendes välmående och är därmed central för hållbar byggnadsdesign.
Inlämningsuppgift, del B
I den tredje modulen ska studenter få vidare färdigheter i ritarbete där digital framtagande av arkitektritningar introduceras. Vidare ska studenten fördjupa kunskaper och färdigheter kring presentation och kommunikation av projektets resultat där både muntlig och visuell kommunikation utvecklas och analoga och digitala verktyg mixas.
Organisation
I kursen används projektbaserad undervisning där studenter lär av och med varandra på ritsalen i kombination med handledning av lärare. Utöver projektarbete består kursen av föreläsningar, designlaborationer och seminarier. Föreläsningarna introducerar studenterna till olika bostadstypologier och hur bostäder har utvecklad över tid. Designlaborationer är explorativa och ger studenter grundläggande designfärdigheter. Seminarier syftar till att ge studenterna en möjlighet till reflektion av både andras och sitt eget arbete. Kursen avslutas med ett reflektionsmoment av tillägnade erfarenheter från kursen som samlas i portfolio.Litteratur
Nylander, Ola: Svensk bostadsarkitektur, Studentlitteratur, 2018.Övrig litteratur meddelas vid kursstart.
Examination inklusive obligatoriska moment
Examination sker genom- Kontinuerlig examination av projekt som motsvarar 7,5 hp och examinerar främst lärandemål 1, 2, 4, 5, 6 och 7
- Inlämningsuppgifter, del A, om Hållbar utveckling som motsvarar 1,5 hp och examinerar främst lärandemål 3
- Inlämningsuppgifter, del B, om Gestaltnings- och representationsmedier som motsvarar 1,5 hp och examinerar främst lärandemål 4 och 5
- Reflektion som examinerar främst lärandemål 8
- Aktivt deltagande i kursen och aktiv närvaro vid obligatoriska moment.
I kursen ingår en obligatorisk studieresa till en stad i Norden. Student som inte har möjlighet att delta kommer få motsvarande arbetsuppgift.
Student som ej blir godkänd i kursen efter ordinarie examination ska ges möjlighet att examineras genom komplettering efter kursens slut om examinator bedömer det möjligt. Om studenten efter två försök till komplettering fortfarande inte kan godkännas får studenten läsa om kursen. Bedömning av kompletteringar sker under Chalmers omtentamensperioder. Det åligger studenten att kontrollera rapporterade studieresultat i Ladok efter varje läsperiod och att kontakta kursens examinator för instruktioner om komplettering om godkänt resultat saknas.
Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.