Kursplan fastställd 2021-02-26 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnSustainable building renovation
- KurskodACE166
- Omfattning7,5 Högskolepoäng
- ÄgareMPSEB
- UtbildningsnivåAvancerad nivå
- HuvudområdeArkitektur och teknik, Samhällsbyggnadsteknik
- InstitutionARKITEKTUR OCH SAMHÄLLSBYGGNADSTEKNIK
- BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Engelska
- Anmälningskod 22112
- Blockschema
- Sökbar för utbytesstudenterJa
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0120 Projekt 5 hp Betygsskala: TH | 5 hp | ||||||
0220 Tentamen 2,5 hp Betygsskala: TH | 2,5 hp |
|
I program
- MPSEB - KONSTRUKTIONSTEKNIK OCH BYGGNADSTEKNOLOGI, MASTERPROGRAM, Årskurs 1 (obligatoriskt valbar)
- MPSEB - KONSTRUKTIONSTEKNIK OCH BYGGNADSTEKNOLOGI, MASTERPROGRAM, Årskurs 2 (obligatoriskt valbar)
- MPSES - HÅLLBARA ENERGISYSTEM, MASTERPROGRAM, Årskurs 2 (valbar)
Examinator
- Despoina Teli
- Masterprogramansvarig, Arkitektur och samhällsbyggnadsteknik
Behörighet
Grundläggande behörighet för avancerad nivåSökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Särskild behörighet
Engelska 6Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Kursspecifika förkunskaper
Grundläggande kunskaper i byggnadsfysik och installationsteknik. BOM285 eller motsvarande, VIN032 / ENM045 eller motsvarande.Syfte
Syftet med kursen är att ge eleverna de kunskaper och färdigheter som krävs för att hantera ekonomisk, miljömässig och social hållbarhet i ett byggnadsrenoveringsprojekt. Kursen ger en fördjupad förståelse av de utmaningar och begränsningar som råder när man arbetar med befintliga byggnader (t.ex. tekniska frågor, ekonomiska begränsningar, socioekonomiska utmaningar, inomhusmiljö, arkitektur/kulturarv, energiprestanda).
Genom föreläsningar, praktiska övningar och klassaktiviteter bekantas eleverna med metoder för att utvärdera befintliga byggnader och deras installationstekniska system samt utforskar lämpliga renoveringsåtgärder och utvärderar deras ekonomiska lönsamhet. Studenterna tillämpar de förvärvade kunskaperna och färdigheterna i ett grupparbete, där de agerar som ett konsultprojektteam vid en hållbar renovering av och partiell verksamhetsförändring i ett flerbostadshus.
Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
visa kunskap och förståelse för befintliga byggnaders miljöpåverkan och hur olika typer av renoveringsåtgärder kan minska denna
ange och förklara socioekonomiska utmaningar vid byggnadsrenovering kopplat till olika intressenters perspektiv
planera, genomföra och presentera en övergripande teknisk utvärdering för en befintlig byggnad med fokus på byggnadsskalet skick och värme- kyl- och luftbehandlingssystem och inomhusmiljöparametrar
analysera och kritiskt utvärdera en befintlig byggnads energiprestanda och komfort
utarbeta egna idéer för lämpliga renoveringsåtgärder för att förbättra prestandan för en befintlig byggnad baserat på aktuella begränsningar (byggnadsform, byggnadskonstruktion, installationstekniska system, material, verksamhet etc.)
föreslå en uppsättning lämpliga renoveringsåtgärder utifrån ett antal möjliga lösningar
använda lämpliga metoder för att bestämma lönsamheten för föreslagna investeringar (nuvärde, årlig kostnad, internränta, återbetalningstid)
ta fram ett slutligt förslag på en uppsättning renoveringsåtgärder baserat på hänsyn till multipla faktorer (energieffektivitet, ekonomi, inomhusmiljö, arkitektoniska kvaliteter etc.)
analysera och presentera den förväntade prestandan för en viss uppsättning renoveringsåtgärder, både muntligen och skriftligen i rapportform
Innehåll
Kursen behandlar multipla teman och ämnen som är relevanta vid en hållbar renovering av en byggnad: energiprestanda, inomhusmiljö, socioekonomiska aspekter, lönsamhet, hyresgästers såväl som ägarens perspektiv, arkitektoniska värden/kulturarv, komfort och hälsa.Organisation
Huvudinnehåll samt teori introduceras och utvecklas genom föreläsningar under de inledande veckorna av kursen. Gästlärare, i form av experter och erfarna konsulter, förmedlar kunskaper och insikter från realiserade verkliga projekt. Studenterna arbetar med ett specifikt objekt i en projektgrupp där de utvärderar sina föreslagna renoveringsåtgärder med prestandaindikatorer från det svenska miljöcertifieringssystemet Miljöbyggnad med hjälp av den kommersiella simuleringsprogramvaran IDA Indoor Climate and Energy (IDA ICE). Studenterna introduceras i hur de ska och kan använda IDA ICE i sitt projekt. Renoveringsåtgärderna utvärderas även utifrån lönsamhet och utifrån sociala och arkitektoniska dimensioner. Som del i projektet ska studenterna även föreslå och ta hänsyn till att en ny verksamhet ska bedrivas i en del av byggnaden som renoveras. På detta sätt får projektet hantera både bostäder och lokaler med deras inbördes helt olika förutsättningar.
Litteratur
Utdrag ur boken Buildings and energy- a systematic approach, standarder och riktlinjer (te.x. ISO 17772-1:2017, råd och riktlinjer från CIBSE och ASHRAE), vetenskapliga och populärvetenskapliga artiklar, föreläsningsmaterial.
Examination inklusive obligatoriska moment
Examinationen baseras på två moment:
1. Grupprestation - projekt
Bedömningsgrund: presentation och slutrapport
2. Individuell prestation- tentamen
Bedömningsgrund: skriftlig tentamen
Individuellt slutbetyg bestäms som ett viktat värde av grupprestation och individuell prestation.
Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.