Kursplan fastställd 2025-02-17 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnProject management in construction
- KurskodACE115
- Omfattning7,5 Högskolepoäng
- ÄgareMPDCM
- UtbildningsnivåAvancerad nivå
- HuvudområdeSamhällsbyggnadsteknik
- InstitutionARKITEKTUR OCH SAMHÄLLSBYGGNADSTEKNIK
- BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Engelska
- Anmälningskod 88122
- Max antal deltagare75
- Sökbar för utbytesstudenterNej
- Endast studenter med kurstillfället i programplan.
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0119 Projekt 4,5 hp Betygsskala: TH | 4,5 hp | ||||||
0219 Dugga 3 hp Betygsskala: UG | 3 hp |
I program
Examinator
- Dilek Ulutas Duman
- Universitetslektor, Construction Management, Arkitektur och samhällsbyggnadsteknik
Behörighet
Grundläggande behörighet för avancerad nivåSökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Särskild behörighet
Engelska 6Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Kursspecifika förkunskaper
Endast för studenter antagna till Chalmers M.Sc. program Design and Construction Project Management.Syfte
Projekt är den primära metoden för att skapa värde i den byggda miljön och utgör den centrala enheten för produktion och innovation inom byggsektorn. Deras effektiva hantering är därför en avgörande färdighet för projektledare inom design och byggnation. Trots tillgången till etablerade standarder, metoder, verktyg och tekniker står byggprojekt ofta inför förseningar, budgetöverskridanden, bristande kvalitetsuppfyllnad eller oförmåga att möta samhälleliga behov. Byggprojekt är av naturen komplexa och kräver att projektledare hanterar konkurrerande krav från interna och externa intressenter, institutionella krafter och påverkan från beslutsfattare. Denna komplexitet förvärras ytterligare av ökande krav på hållbarhet, växande politiska och ekonomiska osäkerheter samt kontinuerlig teknologisk transformation.Denna kurs introducerar byggsektorns mångfacetterade och komplexa natur och betonar projektens och projektledarens centrala roll. Kursens syfte är att ge studenter kunskap, verktyg och färdigheter som krävs för att förstå byggprojekt i en dynamisk och föränderlig bransch. Studenter kommer att bekanta sig med grundläggande projektledningskoncept, verktyg och tekniker baserade på insikter från forskning inom byggledning och verkliga exempel. Kursen kombinerar teoretiska och praktiska perspektiv för att säkerställa att studenterna tryggt kan tillämpa det de lär sig.
Utöver projektledningens kärnaspekter behandlar kursen bredare teman som maktdynamik, etik, hållbarhet och socialt ansvar. Dessa ämnen utforskas för att hjälpa studenter att förstå projektledarens mångsidiga roll och deras besluts påverkan på intressenter, institutioner och den byggda miljön. Genom denna kurs kommer studenterna att bygga kompetens och självförtroende för att på ett ansvarsfullt sätt forma framtiden för den byggda miljön.
Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
Kunskap- Beskriva grundläggande begrepp och verktyg inom projektledning (PM)
- Ha kunskap om olika projektledningsmetoder
- Förstå specifika egenskaper hos byggprojekt
- Identifiera projektledningsfrågor i fallstudier från verkliga byggprojekt
- Identifiera och syntetisera relevant projektledningslitteratur
- Analysera och utvärdera organisatoriska aspekter av projektledningspraktik
- Analysera, utvärdera och tolka projektledningspraktik
- Utvärdera projektledningspraktikens påverkan på aktörer och intressenter
- Definiera, formulera och lösa projektledningsrelaterade problem genom processbaserad pedagogik
- Kritiskt utvärdera projektledningsmetoder
- Kritiskt granska och diskutera medstudenters arbete
- Reflektera över makt, politik och etiska frågor inom projektledningspraktik
- Reflektera över osäkerhet, komplexitet och snedvridning i projektledningspraktik
Innehåll
- Introduktion till projektledning: En översikt över den historiska utvecklingen och aktuella praxis inom byggindustrin.
- Grundläggande begrepp inom projektledning
- Olika tillvägagångssätt för projektledning och projektledarens föränderliga roll
- Egenskaper hos projektbaserade organisationer
- Aktörer och intressenter i moderna byggprojekt
- Planering, schemaläggning och resurshantering
- Projektscope och kvalitet
- Hantering av risk och osäkerhet
- Makt, auktoritet och politik inom projektledning
- Hantering av hållbarhet, etik och samhälleliga behov i byggprojekt
- Teknologisk transformation och projektledning
- Praktiska tillämpningar och fallstudier: Verkliga exempel på framgångsrika och misslyckade projekt
Organisation
Kursen inkluderar föreläsningar, övningar, grupparbeten, handledningssessioner, individuella examinationer, studentledda presentationer samt seminarier med gästföreläsare.Litteratur
Kurslitteraturen består främst av vetenskapliga artiklar, tillsammans med utdrag från utvalda böcker inom bygg- och projektledning. En detaljerad läslista för varje tillfälle kommer att laddas upp på Canvas-sidan fyra veckor före kursstart. Föreläsningsbilder och utdelat material kommer också att göras tillgängliga för granskning inför varje tillfälle.Examination inklusive obligatoriska moment
KursdeltagandeDeltagande i obligatoriska kursaktiviteter (eller en relevant ersättningsuppgift enligt överenskommelse med examinator) är en förutsättning för att bli godkänd på kursen. Studenter måste delta i minst 80 % av kurstillfällena, och närvaron kommer att kontrolleras under lektionerna.
Uppgifter
Kursens examination inkluderar:
- Två deluppgifter (inklusive grupparbetspresentation och en individuell examination) (3 hp) (TH)
- Ett litteraturseminarium (U/G)
- Slutuppgift (Inlämning av ett grupparbete och slutpresentation) (4,5 hp) (TH).
- Grupparbetspresentation (0-10): 10 poäng för presentation, 0 poäng vid frånvaro
- Individuell examination (0-30): Totalt 30 poäng, 0 poäng vid frånvaro
- Gruppprojektuppgift (0-60): 10 poäng för presentation, 50 poäng för projektarbetet
Betyg (Poängintervall)
5 (80-100)
4 (60-79)
3 (40-59)
Underkänt (< 40)
Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.