Sveriges Ingenjörer förvaltar Stiftelsen Sveriges Ingenjörers Miljöfond (Miljöfonden) med årliga anslag från Swedbanks Humanfond. Stiftelsens ändamål är att främja projekt som syftar till att förbättra den fysiska miljön i Sverige och dess närområde. Detta görs genom stipendier som ger studenter möjligheter att arbeta med dessa frågor. Målet är att resultaten av examensarbetena ska leda till nya företag och nya jobb och/eller implementerade lösningar i den fysiska miljön i Sverige.
Vem kan söka
Alla studenter som ska skriva examensarbete våren 2025 är välkomna att söka.
Stipendiet är på 50 000 kronor per examensarbete.
Ansökan
Deadline för ansökan är 10 november 2024. Besked om tilldelning senast den 25 november 2024.
Ansökningsformulär
Kriterier
Det finns två baskriterier
1) Att examensarbeten ska bedömas hålla en hög vetenskaplig kvalitet.
2) Att resultatet från examensarbetet bedöms kunna lösa ett miljöproblem d.v.s. som bidrar till grön omställning och/eller lösa klimatutmaningar och skapa en fysisk tillämpning i Sverige.
Chalmers kriterier
• Om det är fler än en stipendiat per utvalt examensarbete delar studenter som gemensamt genomför examensarbetet på summan.
• Stipendierna är öppna för alla studenter antagna till Chalmers som planerar att genomföra ett examensarbete inom det närmsta kalenderåret, och som kan styrkas av en tilltänkt examinator/handledare.
• Arbetet ska följa Chalmers riktlinjer för examensarbeten.
• Studenter som är medlemmar i Sveriges Ingenjörer har företräde till stipendier. (För den som vill finns möjlighet att bi medlem i Sveriges Ingenjörer. Medlemskap kostar 180 kr per år.)
• Projektplanen för examensarbetet ska innehålla:
a) Bakgrund och syfte, som svarar på frågan varför arbetet bör genomföras och motiverar det behov som finns. Här ska ingå en beskrivning av de miljöproblem som arbetet är tänkt att bidra med en lösning till och varför befintliga lösningar inte är tillräckliga, d v s nyttan med arbetet.
b) Förväntat resultat: En beskrivning av vad arbetet förväntas resultera i som kan bidra till en lösning av det beskrivna problemet, d.v.s. hur den praktiska tillämpningen kan se ut i Sverige. I beskrivningen ska det framgå vad som kan uppnås inom ramen för examensarbetet respektive efter examensarbetet.
c) Mottagare av resultatet, d.v.s. vem, vilken aktör i Sverige, skulle kunna vara intresserad av att ta arbetet vidare efter avslutat examensarbete? Hur ser det långsiktiga perspektivet ut för arbetet, efter att examensarbetet är avslutat?
d) Metod: En översiktlig beskrivning av hur arbetet är tänkt att genomföras. Vad behöver göras för att uppnå det förväntade resultatet?
e) Tidplan, d.v.s. när arbetet är planerat att genomföras.