Höjd inloggningssäkerhet för studenter

Bild 1 av 1
Chalmersportalen

Under 2025 genomför Chalmers en rad åtgärder för att öka inloggningssäkerheten för studenter. Åtgärderna beror dels på det skärpta världsläget och dels på att Chalmers – såväl som andra svenska lärosäten – ständigt strävar efter att öka säkerheten i sina IT-system.

Det här avsnittet beskriver aktuella åtgärder samt talar om vad du som student behöver göra.

Planerade åtgärder

Följande åtgärder är planerade:

  • Steg 1 (dec 2024 – jan 2025) (Infört): Ökad inloggningstrygghet genom höjande av tillitsnivån för det konto du som student loggar in med i Chalmers system.
  • Steg 2 (jan 2025 och senare): Införande av studentinloggning med så kallad multifaktorsautentisering (MFA) för Microsofts molntjänster, t.ex. e-post, Teams och OneDrive.

Vad du som student behöver göra

Instruktioner för att lägga till MFA

När du har fått instruktioner om att lägga till MFA skall du följa instruktionerna nedan. Det är viktigt att du läser varje steg noga och inte hoppar över något moment. Har du inte fått instruktioner kan du fortfarande lägga till MFA, men undantaget för campusnätverk gäller inte förrän Chalmers aktiverar och du kan därför bli tvungen att logga in med MFA även på campus.

Behöver du hjälp? 

Läs vanliga frågor och svar i Topdesk serviceportal (kräver inloggning). Behöver du fortfarande hjälp kan du kontakta IT-support på it-support@chalmers.se eller besöka Chalmers Servicecenter i kårhuset (öppet vardagar 08:00-16:00)