Kursplan fastställd 2021-02-17 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnDesign ergonomics
- KurskodMMT010
- Omfattning7,5 Högskolepoäng
- ÄgareTKDES
- UtbildningsnivåGrundnivå
- HuvudområdeTeknisk design
- TemaMTS 7,5 hp
- InstitutionINDUSTRI- OCH MATERIALVETENSKAP
- BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Svenska
- Anmälningskod 56112
- Max antal deltagare60
- Sökbar för utbytesstudenterNej
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0100 Tentamen 7,5 hp Betygsskala: TH | 7,5 hp |
|
I program
Examinator
- Lars-Ola Bligård
- Forskare, Design & Human Factors, Industri- och materialvetenskap
Behörighet
Grundläggande behörighet för grundnivåSökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Särskild behörighet
Samma behörighet som det kursägande programmet.Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Kursspecifika förkunskaper
Syfte
Kursens syfte är att ge en helhetsbild av de via design påverkbara faktorer som påverkar människors prestation, hälsa, komfort och säkerhet. Syftet är också att förmedla kunskaper och verktyg som gör det möjligt att i en designsituation analysera och förstå konsekvenser av alternativa utformningar.Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
- Beskriva och förklara grundläggande kunskap (teori och begrepp) inom kognitiv och fysisk ergonomi, samt fysikaliska faktorer.
- Tolka och använda den grundläggande teorin i relationer till artefakter.
- Tillämpa grundläggande verktyg/metoder för analys av fysisk och kognitiv interaktion, samt använda mätutrustning för fysikaliska faktorer.
- Beskriva och analysera samspelet mellan människa, artefakt, uppgift och omgivning som ett system
- Utvärdera existerande produkter ur ett ergonomiskt perspektiv
- Skapa underlag (krav och riktlinjer) för ergonomiska design lösningar och föreslå nya lösningar
Innehåll
I kursen behandlas kunskapen om människan som objekt; dvs. organiskt/genetiskt grundade generella principer och variationen mellan individer. Med utgångspunkt från teorin för varje kunskapsblock diskuteras exempel på ergonomisk design för olika produkter och system/arbetsmiljöer.
Människan som mentalt arbetande varelse - Kognitiv ergonomi
Så som sinnesintag, uppmärksamhet, perception, minne, beslutsfattande, stress, mental arbetsbelastning och felhandlingar
Så som anatomi, antropometri, biomekanik, fysisk belastning, biologisk variation och komfort
Människan påverkan från omgivningsfaktorerna - Fysikaliska faktorer
Så som ljud/buller, vibrationer, ljus/belysning och klimat
Människa-maskinsystem - Systemsyn
Så som systemteori, automation och användargränssnitt
Ergonomiska metoder
Så som användarprofil, uppgiftsanalys, interactionsanalys och fysisk belastningsanalys
Human Factors Engineering
Så som ergonomi i utvecklingsprocessen och kravsättning
Organisation
Föreläsningar som tar upp grundläggande teori för de olika kunskapsblocken
Tillämpningar med övningar som visar på hur och var kunskapen används
Självstudier av kursbok, föreläsningsmaterial och web-kurs inför duggor, inlämningsuppgifter och projekt
Duggor: Testar grundläggande teorikunskap som är viktig att ha kännedom om
Inlämningsuppgifter: Ger fördjupad teorikunskap och träning i ergonomisk analys
Projektarbete: Applicering och integrering av teori på verklig produkt
Litteratur
Bok: Arbete och teknik på människan villkor. Prevent, Stockholm, 2015.
Web-kurs: onhumanterms.org (2017)
Examination inklusive obligatoriska moment
Följande moment är obligatoriska för godkänt på kursen:
- Duggor, 2 st (individuell)
- Inlämningsuppgifter, 6 st, (individuell)
- Muntlig presentation och skriftlig rapportprojekt (grupp 2 studenter)
Betygsskala: TH. Alla momenten bidrar till slutbetyget
Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.