Kursplan fastställd 2021-02-17 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnAerospace propulsion
- KurskodMMS175
- Omfattning7,5 Högskolepoäng
- ÄgareMPAME
- UtbildningsnivåAvancerad nivå
- HuvudområdeAutomation och mekatronik, Energi- och miljöteknologi, Kemiteknik med fysik, Maskinteknik, Sjöfartsteknik, Teknisk fysik
- InstitutionMEKANIK OCH MARITIMA VETENSKAPER
- BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Engelska
- Anmälningskod 03122
- Blockschema
- Sökbar för utbytesstudenterJa
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0121 Tentamen 7,5 hp Betygsskala: TH | 7,5 hp |
|
I program
- MPAME - TILLÄMPAD MEKANIK, MASTERPROGRAM, Årskurs 1 (valbar)
- MPAME - TILLÄMPAD MEKANIK, MASTERPROGRAM, Årskurs 2 (valbar)
- MPMOB - MOBILITETSTEKNIK, MASTERPROGRAM, Årskurs 1 (obligatoriskt valbar)
- MPMOB - MOBILITETSTEKNIK, MASTERPROGRAM, Årskurs 2 (valbar)
- MPSES - HÅLLBARA ENERGISYSTEM, MASTERPROGRAM, Årskurs 2 (valbar)
Examinator
- Carlos Xisto
- Docent, Strömningslära, Mekanik och maritima vetenskaper
Behörighet
Grundläggande behörighet för avancerad nivåSökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Särskild behörighet
Engelska 6Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Kursspecifika förkunskaper
Strömningsmekanik, MTF053 eller motsvarandeSyfte
Kursen syftar till att ge kunskaper om hur flyg- och raketmotorer konstrueras och används. Detta inbegriper att utveckla en förståelse hur t.ex. turbomaskinteori, aerodynamik, solid- och materialmekanik leder till begränsningar för systemets konstruktion och prestanda.Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
- tillämpa konstruktionsprinciper för turbomaskiner på flyg- och rymdsystem.
- genomföra konceptuell design och analys av ett flertal motorcykler (luftcykler och raketcykler)
- värdera och förstå hur strömningsförluster uppkommer i turbomaskiner med hjälp av kommersiell programvara för CFD och turbomaskinsimulering
- med enklare metoder baserade på förlustmodellering och termodynamikens andra huvudsats fritt kunna analysera nya typer av flygmotor och raketmotorkoncept
Innehåll
Inom kursen täcks aspekter från cykelstudier och prestandaberäkningar till detaljerad analys av individuella flyg- och raketmotorkomponenter. Tonvikt läggs på kopplingen till farkosten. Ambitionen är att studenten ska bli bekant med olika framdrivningskoncept och deras drift. Som energibärare behandlas i första hand flytande konventionella bränslen men även biobränslen och uthålligt framställda bränslen, vätgas och metangas. Möjligheter och begränsningar för elektrifiering, batterier och bränslecell, gås även igenom.Kursen startar med en generell översikt av system för flyg- och raketframdrift. De krav som
ställs på en flygmotor för flygande och även stationära tillämpningar behandlas och kontrasteras mot de krav som ställs på raketer. Ett flertal konstruktionsprinciper för komponenter som kompressorer, turbiner, munstycken etc beskrivs och de mest väsentliga kraven för det slutgiltiga systemet gås igenom. Förutom områden vilka typiskt berörs i en framdrivningskurs så diskuteras materialval (superlegeringar, kompositer), utmattning (såsom kryp- och lastcykler) samt miljöaspekter (buller och
emissioner och emissioner).
Organisation
Två föreläsningar per vecka ges. Tre konstruktionsuppgifter kompletterar lärandeprocessen.- Termodynamisk analys av en modern treaxlig flygmotor
- Konceptuell design av en modern treaxlig flygmotor
- Två- och tredimensionell strömningskonstruktion, dvs generering av geometri för att nå god strömningsprestanda för en transonisk högtryckskompressor.
Litteratur
- Farokhi, S, Aircraft Propulsion. Wiley, 2 edition.
- Cohen, Rogers, Saravanamuttoo: Gas Turbine Theory. 6th edition.
Examination inklusive obligatoriska moment
En skriftlig tentamen avslutar kursen. De tre konstruktionsuppgifterna anses vara en viktig del av lärandet i kursen vilket reflekteras i bonuspoängen vilka tillgodoräknas tentaresultatet.Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.