Kursplan för Programmeringsteknik i Python

Kursplan fastställd 2022-02-17 av programansvarig (eller motsvarande).

Kursöversikt

  • Engelskt namnProgramming in Python
  • KurskodDAT555
  • Omfattning7,5 Högskolepoäng
  • ÄgareTKIEK
  • UtbildningsnivåGrundnivå
  • HuvudområdeDatateknik, Informationsteknik
  • InstitutionDATA- OCH INFORMATIONSTEKNIK
  • BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd

Kurstillfälle 1

  • Undervisningsspråk Svenska
  • Anmälningskod 51141
  • Sökbar för utbytesstudenterNej
  • Endast studenter med kurstillfället i programplan.

Poängfördelning

0122 Laboration 3 hp
Betygsskala: UG
3 hp
0222 Tentamen 4,5 hp
Betygsskala: TH
4,5 hp
  • 27 Okt 2022 em J
  • 05 Jan 2023 fm J
  • 16 Aug 2023 fm J

I program

Examinator

Gå till kurshemsidan (Öppnas i ny flik)

Behörighet

Grundläggande behörighet för grundnivå
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Särskild behörighet

Samma behörighet som det kursägande programmet.
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Kursspecifika förkunskaper


Syfte

Dataprogrammering är en grundläggande färdighet som är av nytta i såväl framtida studier som arbetsliv. Kursen ger de grundläggande färdigheterna så att deltagarna kan utföra programmeringsuppgifter.

Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)

Kunskap och förståelse:
  • Redogöra för grundläggande koncept inom imperativ och objekt-orienterad programmering, med användning av adekvat terminologi
  • Redogöra översiktligt för förhållandet mellan hårdvara, operativsystem och applikation

Kompetens och färdigheter:
  • Använda grundläggande mekanismer och koncept inom programvaruutveckling, så som typer, variabler, referenser, objekt, satser och uttryck mm
  • Implementera enkla imperativa och objektorienterade program med både textbaserade och grafiska användargränssnitt
  • Konstruera och strukturera algoritmer för att lösa enkla programmeringsproblem
  • Strukturera stora program i hanterbara och återanvändbara enheter med hjälp av begrepp som moduler, klasser och funktioner, samt funktionell nedbrytning
  • Utforma lättläst, deskriptiv och väldokumenterad programkod
  • Använda en modern utvecklingsmiljö, med verktyg som editor och versionshantering.
  • Tillämpa grundläggande verktyg och metoder som stödjer ett inkluderande samarbete i grupp

Värderingsförmåga och förhållningssätt:
  • Argumentera för gjorda implementationsval med hänvisning till god praxis för programvaruutveckling
  • Reflektera över etiska konsekvenser av att följa god praxis för programvaruutveckling

Innehåll

I kursen används programspråket Python. Följande moment behandlas:
  • In- och utmatning till/från program. 
  • Literaler, typer, variabler, deklarationer, initiering, operatorer, uttryck och satser, synlighetsområden
  • Styrande satser: if, while, for, break, continue, return, try, raise
  • En- och flerdimensionella listor
  • Metoder, parametrar, arguments, returtyper, metodanrop, lokala variabler, överlagrade (overloaded) och överskuggade (overridden) metoder.
  • Primitiva typer kontra referenstyper, värde och referenssemantik. Likhet.
  • Klasser, objekt,  gränssnitt, konstruktorer, access.
  • Grafiska och händelsestyrda program
  • Undantag och felhantering
  • Översiktligt om filhantering
  • Textbehandling, strängar
  • Enkla datastrukturer (list, dictionary, set, stack)
  • Instansvariabler/metoder, klassvariabler/metoder.

Organisation

Undervisningen ges i form av datorbaserade övningar och laborationer samt föreläsningar. Under övningar/laborationer finns möjligheter till hjälp.

Litteratur

Information om aktuell litteratur ges på kursens hemsida.

Examination inklusive obligatoriska moment

Skriftlig tentamina samt obligatoriska inlämningsuppgifter (laborationer).

Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.