Kursplan för Patent och innovationshantering

Kursplan fastställd 2019-02-21 av programansvarig (eller motsvarande).

Kursöversikt

  • Engelskt namnPatents and innovation engineering
  • KurskodCIP061
  • Omfattning7,5 Högskolepoäng
  • ÄgareMPBDP
  • UtbildningsnivåAvancerad nivå
  • HuvudområdeIndustriell ekonomi
  • InstitutionTEKNIKENS EKONOMI OCH ORGANISATION
  • BetygsskalaTH - Fem, Fyra, Tre, Underkänd

Kurstillfälle 1

  • Undervisningsspråk Engelska
  • Anmälningskod 07112
  • Blockschema
  • Sökbar för utbytesstudenterNej

Poängfördelning

0107 Laboration 7,5 hp
Betygsskala: TH
7,5 hp

I program

Examinator

Gå till kurshemsidan (Öppnas i ny flik)

Ersätter

  • CIP060 Patentteknik och kreativ IP design

Behörighet

Information saknas

Särskild behörighet

För kurser på avancerad nivå gäller samma grundläggande och särskilda behörighetskrav som till det kursägande programmet. (När kursen är på avancerad nivå men ägs av ett grundnivåprogram gäller dock tillträdeskrav för avancerad nivå.)
Undantag från tillträdeskraven: Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Kursspecifika förkunskaper

Endast studenter antagna till programmet Entrepreneurship and Business Design får tillträde till kursen, på grund av den starka integrationen med laborations-baserad pedagogik av programmet. För att uppnå behörighetskrav måste studenten även ha klarat kursen CIP058.

Syfte

Syftet med kursen är att ge studenter praktiska erfarenheter samt grundläggande teoretiska kunskaper om hur patent används för att utforma innovationer genom att fastställa och hävda kontroll över tekniska uppfinningar. Fokus ligger på det kreativa inslaget inom patent-design och patent-skapande.

Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)

1.    Visa förmåga att förklara etiska aspekter samt aspekter relaterade till hållbar utveckling vid utvärdering av den roll som patent spelar i strategisk affärsutveckling
2.    Visa kunskaper om de grundläggande begrepp inom patentfältet, och om hur man kan använda patent statistiskt och dynamisk för att skapa värde.
3.    Visa kunskaper om patentens traditionella tillämpningsområden i olika branscher.
4.    Visa kunskaper om tillämpning och styrning av patent i förhållande till FoU-samarbeten, till licensiering och utformning av licensavtal, samt tillämpning av patent för att blockera andra
5.    Visa förmåga att utvärdera, bygga och strategiskt hantera en patentportfölj
6.    Visa förmåga att använda och tillämpa patentbaserade informationskällor för omvärldsbevakning och strategisk utveckling.
7.    Visa förmåga att utforma patentkrav baserat på syftet med den planerade patent
8.    Visa förmåga att utforma strategier för patentskydd. 


Innehåll

Kursen är uppbyggd kring fallstudier och simulerade miljöer, där studenter skapar IP (immaterialrätt) och IP strategier baserat på en pedagogik baserat på rollspel. Genom att presentera till studenter den holistiskt bild av den roll som patent spelar i innovationsprocessen och sedan låta studenter öva deras kunskaper i virtuell och verklig företagsmiljö uppnår man målen med simuleringarna/fallstudierna. Detta innebär utbildning i innovationsdesign, innovationskrav, patentkrav, patentskydd, utnyttjande, handledning av patenterade teknik och andra kompletterande IP.

Organisation

Kursen är uppbyggd kring fallstudier och simulerade miljöer kopplade till fiktiva affärsscenarier där studenterna hanterar praktiska utmaningar.  Genom övningarna lär sig studenten applicera teoretiskt kunnande på realistiska problem. Övningarna kompletteras av föreläsningar och litteratur som utgör grunden för den teoretiska delen av kursen.

Litteratur

Se separat lista.

Examination inklusive obligatoriska moment

Studenterna betygsätts beroende på deras prestationer i form av en dugga relaterad till kursliteratur, skriftliga inlämningar, muntliga presentationer samt deltagande i seminarier.