Anmäl dig till program på avancerad nivå (masterprogram)

Decorative image

Här hittar du en steg-för-steg-guide hur du söker till ett masterprogram på Chalmers. Skicka in din anmälan via antagning.se från mitten av oktober till mitten av januari. Masterprogrammen börjar endast på höstterminen. Vi ser fram emot din anmälan!

Anmäl dig på antagning.se

Anmälan är öppen från mitten av oktober till mitten av januari.

På antagning.se hittar du information om  hur det går till att anmäla sig till högskolor och universitet. Du kan anmäla dig till flera utbildningar och flera högskolor i samma omgång.
Se viktiga datum när du anmäler dig till Chalmers masterprogram

Kom ihåg att du måste prioritera dina val. Med andra ord sätter du den utbildning du helst vill komma in på överst, näst helst som nummer två och så vidare. Information om prioritering på antagning.se

Antagning.se - där du anmäler dig till utbildning

Skapa konto för anmälan, se antagningsbesked och läs mer om datum, behörighet, urval och annat som rör din anmälan.

(Öppnas i ny flik)

Kom ihåg! Om du redan läst en grundutbildning vid Chalmers ska du söka i en särskild omgång som heter Chalmersvalet.

Anmälan till masterprogram för Chalmersstudenter
Personer som studerar.

Masterprogrammen bygger på att du tidigare slutfört högskoleingenjörs- eller kandidatexamen. Läser du en femårig civilingenjörsutbildning består dina två sista år av att läsa en master. Varje masterprogram har även egna särskilda behörighetskrav som måste uppfyllas.

Grundläggande behörighet

För att studera på avancerad nivå (masterprogram) måste du ha motsvarande en kandidat- eller högskoleingenjörsexamen om minst tre år/180 högskolepoäng inom naturvetenskap, ingenjörsvetenskap, teknik eller arkitektur. Chalmers kan i vissa fall bevilja undantag om du saknar en utfärdad examen.

Har du läst en utbildning i utlandet? Du hittar du specifik information om vad som krävs från ditt utbildningsland för att studera ett masterprogram i Sverige på universityadmissions.se

Om du saknar en utfärdad examen

Särskild behörighet

Utöver grundläggande behörighet finns programspecifika krav. Dessa krav består av huvudområde, kurskrav, portfolio eller intervju. Vad som krävs för den utbildning du är intresserad av finns på programbeskrivningssidorna.

Till program med kurskrav är det obligatoriskt att komplettera din anmälan på antagning.se genom att ladda upp kursbeskrivning (kursplan med lärandemålen specificerade) för den eller de av dina avklarade kurser som krävs för att uppfylla programmets kurskrav.

Interiör med fåtöljer och taklampor.

Ladda upp rätt dokument

När du anmäler dig till ett masterprogram måste kontrollera att dina meriter och obligatoriska dokument finns tillgängliga på ditt konto på antagning.se.

Gymnasiemeriter och meriter från andra svenska lärosäten hämtas i de flesta fall automatiskt från databasen Beda och Ladok. Öppna dokumentfliken på ditt konto på antagning.se efter att du har gjort en ny anmälan, informationen uppdateras först då. Du behöver inte ladda upp betygsutdrag eller examensbevis om uppgifterna finns på meritfliken.

Du ska ladda upp ett aktuellt CV och kursplaner. Några program tillämpar ett alternativt urval utifrån en portfölj/portfolio eller andra inlämningsuppgifter.

Dokumenten ska vara på svenska eller engelska. Om du laddar upp en översättning på ett dokument behöver du även ladda upp originalet.

Du ansvarar för att kontrollera att din anmälan är komplett, senast sista dag för komplettering.

Meritvärde och urval

Det är ofta fler behöriga sökande än lediga platser. Då måste platserna fördelas genom ett urval. Platserna erbjuds baserat på ditt meritvärde. Efter urvalet kommer du antingen ha antagits eller placerats på en väntelista (reserv).

Ditt antagningsbesked

Besked om du blir antagen eller inte kommer att publiceras på Mina sidor på antagning.se. Läs viktig information på dina meddelanden som publiceras i samband med varje antagningsbesked.

Efter antagningsbeskedet

Allt om hur du hanterar ditt antagningsbesked och vad du ska göra.

Sen anmälan

Missade du sista anmälningsdag? Ibland kan du göra en sen anmälan

Efter sista anmälningsdag finns det ibland möjlighet att göra en sen anmälan. Du hittar alla utbildningar som är öppna för sen anmälan på antagning.se. Kontakta Chalmers antagning för frågor om det du är intresserad av kommer öppna för sen anmälan. antagning@chalmers.se

Datum för sen anmälan hittar du under viktiga datum.

Till ett program som är öppet för sen anmälan kan behöriga sökande erbjudas plats i kronologisk ordning (datumordning). Det innebär inte att du kan garanteras plats eftersom antalet platserna är begränsade.