Sveriges skarpaste åttondeklassare – här är vinnarna i Teknikåttan 2024

Bild 1 av 3
Klassfoto på vinnarna i Teknikåttan
Astronauten Marcus Wandt tar en selfie med klasser. Foto: Privat
Chalmers representerades av Internationella Engelska skolan i Kungälv. Här står de på rad och håller om varandra.
Berzeliusskolan blev 2024 års mästare i Teknikåttan! Foto: Anna Gerdén, Tekniska museet

Efter en spännande finaldag på Tekniska museet i Stockholm står det nu klart vilka som är Sveriges skarpaste åttondeklassare i Teknikåttan 2024, tävlingen som engagerat 20 000 åttondeklassare från hela landet. Årets vinnare är klass 8S från Berzeliusskolan i Linköping.

På andra plats kom klass 8F från Spånga Grundskola, följt av klass 8A från Uppsala musikklasser som tog tredjeplatsen. Vinnare i Sandviks teknologiquiz, blev klass 8S på Berzeliusskolan i Linköping, medan Rönnbyskolan 8A, Västerås kammade hem ESERO:s raketpris. Klassen som representerade Chalmers, Internationella Engelska Skolan i Kungsbacka kämpade väl och kom på en fin 7:e plats.

”Vi är jätteglada över vinsten och att se hur alla i klassen samarbetat. Våra elever har ett extra stort intresse för matematik och NO och Teknikåttan har gett eleverna möjlighet att använda sina kunskaper på ett kreativt sätt utanför skolan. Extra roligt i år var att hela klassen var med i tävlingen och kunde bidra till det fantastiska resultatet”, säger Richard och Jennie, mentorer för Berzeliusskolan 8S. Klassen får ta hem den prestigefyllda titeln samt 20 000 kronor till klasskassan.

Teknikåttan 2024 har under våren engagerat över 20 000 åttondeklassare från hela Sverige som tävlat i utmanande praktiska och teoretiska problem. Tävlingen syftar till att inspirera nästa generation av ingenjörer, forskare och problemlösare inom STEM-ämnen (Science, Technology, Engineering, Mathematics) och genom de olika tävlingsmomenten visas vikten av samarbete, kreativitet och att ha olika perspektiv när man ska lösa komplexa uppgifter. Genom sitt engagemang i Teknikåttan vill Chalmers inspirera och locka fler tjejer och killar att välja naturvetenskapliga och tekniska utbildningar.