
Johanna Pejlare
- Universitetslektor, Algebra och geometri, Matematiska vetenskaper
Jag forskar inom matematikens historia och didaktik. Framför allt är jag intresserad av den svenska matematikutbildningens historia. Bland annat studerar jag några av de tidigaste svenska läroböckerna i matematik från 1600- och 1700-talen, där jag undersöker hur matematiska begrepp har introducerats i Sverige, samt hur matematiker såg på relationen mellan algebra och geometri. Ett exempel på detta återfinns hos matematikern Anders Gabriel Duhre, som 1721 var först med att översätta delar av Euklides Elementa till svenska. Till skillnad från många samtida matematiker så valde Duhre att förlägga de geometriska satserna till en algebraisk kontext. Ett syfte med detta var att kunna generalisera resultaten till andra typer av kvantiteter eftersom den okända kvantiteten inte behöver vara tex en sträcka.
Jag bedriver även forskning inom ramen för Akelius Math Learning Lab som är ett samarbete mellan Chalmers tekniska högskola, Göteborgs universitet och Akelius Math AB. Inom Akelius Math Learning Lab samarbetar lärare och forskare med att utveckla ett fritt tillgängligt digitalt undervisningsmaterial i matematik på flera språk, som ska kunna användas i flyktingläger och i skolor med knappa resurser.
Under 2019-2021 ledde jag projektet "Programmering för lärande i matematik" som finansierades via ULF: Utbildning, Lärande, Forskning, Göteborgs universitet. Detta praktiknära forskningsprojekt i samarbete med Hvitfeldtska gymnasiet syftade till att undersöka på vilka sätt programmering kan erbjuda möjligheter för lärande i matematik.
År 2016-2019 deltog jag i VR-projektet "Mot en forskningsbaserad undervisning i algebra" som leddes av Kirsti Hemmi, dåvarande professor vid Åbo Akademi. Inom detta projekt studerade jag bland annat algebrans roll i skolmatematikens historia. Inom projektet var jag dessutom involverad i en internationell jämförande studie (Sverige - Finland - Spanien), ledd av Jon Star vid Harvard, som fokuserar på elevers flexibilitet vid ekvationslösning.
Under många år har jag haft ett nära samarbete med Kajsa Bråting, Uppsala universitet, huvudsakligen gällande forskning inom matematikens historia. Kajsa är djupt saknad och kommer alltid att bevaras i kärleksfullt minne.
Jag ingår i forskargruppen TLM - Teaching and Learning of Mathematics vid Matematiska vetenskaper och jag är del av nätverket N2AL - Nordic Network for Algebra Learning som startades våren 2016 på initiativ av forskare inom algebrans didaktik i Sverige och Finland. Dessutom är jag medlem i advisory board för HPM - International Study Group on the relations between History and Pedagogy of Mathematics.
Vid Matematiska vetenskaper är jag ordförande för Bibliotekskommittén och medlem i Forskningskommittén.