En snabb elektrifiering av transportsektorn är brådskande för att uppnå målet om koldioxidneutralitet, och är starkt beroende av batterisystemet. För en given installation är de faktorer som påverkar försäljningen mest prestandan vid snabbladdning och batteriernas livslängd. Med dagens begränsade sensorer behandlas fordonsbatterier i princip som en svart låda, vilket innebär att de lokala förhållandena inuti batterierna inte övervakas och styrs på ett optimalt sätt. Deåldras därför i förtid och tillförlitligheten och säkerheten undergrävs. Detta projekt syftar till att utveckla billiga sensorlösningar och integrera dem i batterihanteringssystemet för att ge mer exakta skattningar av batteritillstånd och avsevärt snabbare laddning, samtidigt som batteriets livslängd också ökar. Det är ett kreativt samarbete mellan Chalmers forskargrupper Reglerteknik, medledande expertis inom BMS, och Nanomaterial och tillverkning, specialiserade på energimaterial, samt Volvo Cars och ConScience AB.