Det finns fyra olika format för konferensbidrag; presentation med vetenskaplig ansats, pågående arbete, workshop och rundabordssamtal. Efter konferensen finns även möjlighet att bidra med en längre text till konferensens proceedings. Här hittar du information om bidragsformat, inlämningsprocess och anmälan. Anmälningsperioden för 2025 års bidrag är mellan 28 november 2024 till 27 januari 2025.
Format för konferensbidrag
Det finns fyra format för bidrag till konferensen:
- Presentation. En 15–20 minuters muntlig presentation av ett arbete med en mer akademisk ansats, med efterföljande 10–15 min för frågor och diskussion.
- Pågående arbete. En 10 minuters muntlig presentation för att sprida erfarenheter inom området. Gemensam tid för frågor och diskussion med andra bidrag.
- Workshop. Deltagarna ska arbeta aktivt tillsammans i 60 minuter med en konkret metod eller frågeställning.
- Rundabordssamtal. Lyft ett ämne för diskussion, idé- och erfarenhetsutbyte med andra (60 min, varav max 5 min introduktion).
Du kan använda de olika bidragsformaten som stöd i olika skeden i ditt utvecklingsarbete. Till exempel kan du testa en idé till utveckling av ett kursmoment i ett rundabordssamtal ett år och återkomma nästa år med en workshop där du får kollegialt stöd att bearbeta till exempel studentaktiviteter för ett visst lärandemål. Så småningom, när du genomfört förändringen i din kurs och har sett resultatet av förändringen, kan du återkomma och presentera resultaten av ditt förändringsarbete.
Instruktioner
Instruktioner för inlämning av konferensbidrag och proceedingsbidrag för respektive bidragsformat.
Inlämningsprocess och anmälan
Processen för att lämna in bidrag sker i två steg. Inlämning av konferensbidrag ska göras senast 27 januari. Efter konferensen har du även möjlighet att lämna in en längre text baserat på ditt konferensbidrag till konferensens proceedings.
Inför inlämning
Innan du lämnar in ditt bidrag har du möjlighet att boka ett möte med en pedagogisk utvecklare för genomgång och bearbetning av bidraget, se Kontakta KUL. Inom området utbildningsvetenskap kan databasen ERIC, Education resources information center vara till hjälp när du arbetar med att hitta referenser för ditt bidrag.
Språk
Du kan välja att skicka in ditt bidrag på svenska eller engelska. Det språk du använder i Abstract (75 ord), det vill säga den text som deltagarna använder för att välja mellan parallella sessioner, är det språk som ska användas under konferensaktiviteten.
Anmäl konferensbidrag för 2025
Anmälningsformuläret hittar du nederst på sidan. Anmälningsperioden för 2025 års bidrag är mellan 28 november 2024 till 27 januari 2025.
Anmälan görs via ett formulär i systemet Easychair. Gör så här:
- Om du inte redan har inloggning till EasyChair så får du skapa ett konto. När du loggat in klickar du på Author.
- Välj bidragsformat: Presentation, Pågående arbete, Workshop eller Rundabordssamtal.
- Fyll i fälten som efterfrågas (beror på valt bidragsformat).
- Klicka på Submit.
Granskning av konferensbidrag
Återkoppling ges på alla inskickade bidrag. Minst två granskare bedömer respektive bidrag utifrån de kriterier som finns för varje bidragsformat. Återkopplingen ges på två nivåer:
Antaget – ingen ytterligare inlämning krävs. Bearbetning utifrån granskarnas utvecklingstips är frivilligt.
Revidering – kriterierna är ej uppfyllda. Revidering och återinlämning av bidraget krävs. Du har möjlighet att få individuellt stöd av granskningsansvarig som stöttar bearbetningen av ditt bidrag inför återinlämning av reviderade bidrag.
Lämna in bidrag till konferensproceedings
Du kommer att få möjlighet att lämna in en längre text om ditt konferensbidrag till konferensens proceedings. Inlämning görs ungefär en månad efter att konferensen har ägt rum.