Kravhantering

Bild 1 av 1
Man and women working

Kravhanteringen är en mycket viktig fas vid utveckling av programvara. Kravhantering är en systematisk och disciplinerad metod för att definiera, dokumentera och hantera de krav som ställs på en produkt, eller ett projekt. Det primära målet för kravhanteringen är att säkerställa att den slutliga programvaran eller projektet uppfyller de behov och förväntningar som involverade aktörer har. 

Forskningsområden

Kravhantering för hållbarhet 

Tanken med denna forskningslinje är att utveckla artefakter som uttryckligen tar hänsyn till alla aspekter av kravhantering och hållbarhet. Detta underlättar sökandet efter lämpliga intressenter, hur man integrerar deras mål och hur man identifierar hållbarhetsutmaningar inom systemvisionen, liksom systemets begränsningar. Hållbarhetsforskningen styr utvecklingen och integrationen av användarcase mot kvalitetskrav.

Vägledande frågor och exempel finns i denna publikation: https://ceur-ws.org/Vol-1216/paper8.pdf

Kravhantering för AI

Forskningslinjen överbryggar klyftan mellan de grundläggande principerna inom kravhantering och de unika utmaningar som AI-systemen utgör. Forskningen syftar till att utveckla metoder, ramverk och verktyg som möjliggör tydlig specifikation, validering och utveckling av krav på AI-system.

AI för kravhantering

Inom det föränderliga området programvaruteknik, går denna forskningslinje på djupet när det gäller att utnyttja kraften hos AI och generativ AI, för att revolutionera traditionella kravhanteringsprocesser. Denna forskning syftar till att utnyttja de möjligheter som stora språkmodeller och konverserande Ai-system ger oss, för att automatisera, optimera och förbättra insamling, dokumentation, validering och hantering av mjukvarukrav.

Kreativ kravhantering

Det är inte alltid så lätt för användarna att sätta ord på vad de vill ha, eller så kan deras önskemål begränsas av vad de har tidigare konkreta erfarenheter av. Inom kreativ kravhantering använder vi strukturerade tekniker för att hjälpa aktörerna att komma med kreativa idéer, vilket leder till innovativa krav och system.

Krav för fordonsindustrin

Denna forskningslinje ägnar sig åt att försöka förstå och adressera de unika utmaningarna inom fodonsindustrin, till exempel vad gäller självkörande fordon och de viktiga säkerhetsfrågor som aktualiseras där, genom att specificera, validera och hantera programvarukrav. Genom att förfina kravhanteringsprocesserna och verktygen för kravhantering inom fordonsindustrin syftar denna forskning till att säkerställa att moderna fordon inte bara har många olika åtråvärda funktioner, utan också är säkra, tillförlitliga och uppfyller lagar och regler.  

Kravmodellering

Modellering inom kravhantering erbjuder visuella och strukturerade metoder, såsom UML (Unified Modeling Language), SysML (System Modeling Language) och målorienterade modeller, för att illustrera systemkraven. Vår forskning är inriktad på att förfina befintliga modelleringstekniker, införa nya metoder och utveckla verktyg som kan vara till hjälp för att effektivt skapa, underhålla och vidareutveckla kravmodeller.

Kontinuerlig kravhantering/Kravhantering för agila arbetssätt

Forskningslinjen Kontinuerlig kravhantering erbjuder iterativa lösningar och tillvägagångssätt för kravhanteringsprocesser som betonar den löpande och dynamiska karaktären hos mjukvaru- och systemutvecklingskraven, särskilt vid agil mjukvaruutveckling. Som en följd av de förändrade behoven hos aktörerna, främjar kontinuerlig kravhantering konstant övervakning, kontinuerlig insamling av krav, till exempel genom användarfeedback, samt validering och anpassning av kraven under hela projektets livscykel, vilket säkerställer att systemet eller programvaran förblir i linje med användarnas och intressenternas behov och förväntningar.

Mer information om forskningsprojekt, publikationer, kurser och lista över anställda hittar du på vår engelska sida


Umbraco.Cms.Core.RichTextEditorValue