Avdelningen bedriver forskning och utbildning inom både Interaktionsdesign och Programvaruteknik. Interaktionsdesign är ett allt viktigare område i både applikations- och systemutveckling och industri- och produktdesign. Forskningen inom Programvaruteknik kännetecknas av ett omfattande internationellt forskningssamarbete och ett nära samarbete med industrin.
Interaktionsdesign
Interaktionsdesign handlar om samspelet mellan människor och produkter där informationsteknologi är en central komponent. Det kan exempelvis handla om design för en specifik spelupplevelse, utformningen av det komplexa gränssnittet mellan föraren och nätverket av datorer som styr en modern bil, nästa generation av mobila kommunikationsenheter eller integration av teknik i våra vardagliga saker, till exempel e-textil. Oavsett användningsområde är designperspektivet på samspelet mellan människa och teknik centralt. Detta gör interaktionsdesign till ett allt viktigare område i applikations- och systemutveckling, men också i industri- och produktdesign.
Området Interaktionsdesign ansvarar för två masterprogram:
- Interaction Design and Technologies vid Chalmers
- Game Design & Technology vid Göteborgs universitet
Kuggen Medialab
Kuggen Medialab är ett forskningslabb som drivs av enheten Interaktionsdesign. Läs mer medialabbet på vår engelska webbsida.
Software Engineering
Programvaruteknik (Software Engineering på engelska) innebär att systematiskt tillämpa tekniska metoder för och vid utveckling av mjukvara. Avdelningen bedriver världsledande forskning och utbildning i utvecklandet av komplexa mjukvaru- och mjukvaruintensiva system, och kännetecknas av ett omfattande internationellt samarbete och nära samarbete med industrin.
Forskning
Med cirka 50 forskare på olika nivåer, uppdelade mellan Chalmers och Göteborgs universitet, är vi en av världens största akademiska forskargrupper inom programvaruteknik. Våra forskare är involverade i projekt relaterade till de flesta forskningsområden inom området, dock ligger vår främsta expertis inom AI-teknik (både när det gäller AI för programvaruteknik och programvaruteknik för AI), mjukvarutestning, kravhantering, mänskliga aspekter på programvaruteknik och programvaruteknik inom fordonsområdet. Vi strävar efter att vara världsledande inom dessa områden.
Mer information om forskningsområdena hittar du under respektive sida:
- AI-teknik
- Kravhantering
- Programvarutestning
- Mänskliga aspekter på programvaruteknik
- Programvaruteknik för fordonssystem
Centrum och samarbeten
Avdelningen är involverad i följande forskningscentrum och större formella samarbeten:
Utbildning
Vi ansvarar för utbildningsprogrammen:
- Software Engineering and Management (kandidatprogram, Göteborgs universitet)
- Software Engineering and Management (masterprogram, Göteborgs universitet)
- Software Engineering and Technology (masterprogram, Chalmers)
Medarbetare
En förteckning över samtliga medarbetare hittar du på vår engelska sida.