AI och utbildning

Nyhetstema: AI inom högre utbildning

Kan AI stärka självförtroendet? Vilka möjligheter (och utmaningar!) innebär AI för vår inlärning? Och vad tänker universitetslärarna om AI och framtiden? Allt detta och mycket mer forskar vetenskapens kommunikation och lärande om.

AI och utbildning

"Oerhört viktigt med forskning kring AI, pedagogik och lärande"

AI har på kort tid förändrat villkoren för högre utbildning på djupet.
 De många AI-tekniker och verktyg som utvecklas påverkar både undervisning och lärande. Det finns mycket vi kan experimentera med och utveckla, men det är samtidigt viktigt att vi är eftertänksamma och medvetna om såväl fördelar som nackdelar. Därför blir forskning kring AI, pedagogik och lärande oerhört viktig. Vi ska kunna fortsätta att utbilda studenter på bästa sätt så att de kan ta sig an samtidens och framtidens utmaningar, säger Carl Johan Carlsson, viceprefekt utbildning. 
 Genom att forska om AI:s påverkan kan vi inte bara förstå dessa förändringar bättre utan också utveckla verktyg och metoder som säkerställer att tekniken används på ett sätt som är etiskt, inkluderande och långsiktigt hållbart. 

Forskningen är avgörande för att forma framtidens utbildning och skapa en rättvis och innovativ akademisk miljö. Och Vetenskapens kommunikation och lärande kan bidra till öka kunskap.

 Vi har en  tvärvetenskaplig sammansättning som ger oss unika möjligheter att utforska AI i högre utbildning utifrån olika perspektiv – både konceptuellt och empiriskt – och därigenom nå en djupare förståelse för vad AI är, vad det kan vara och vad det bör vara.

Lärsal med studenter

Pågående forskning om framtiden

Så påverkas lärarna av AI - nu och i framtiden

Vi ser stora utmaningar som lärare möter när de utformar strategier för att integrera AI, samtidigt som de navigerar etiska frågor som algoritmisk partiskhet och rättvisa, säger Tiina Leino Lindell, postdoc.

Läs nyhetsartikeln här

Manlig student vid dator

Stor studie bland studenter

Ojämlik användning av AI

En studie där 6000 studenter själva fick uppge hur de använde AI i studierna blottade stora skillnader - inte minst när det gäller kön. Studien visar att frågan är långt mer mångbottnad - och ibland motsägelsefull, än man kan tro.

Mer om ojämlik användning av AI här

Äpple på böcker

Inlärning i en tid av AI

AI - möjlighet eller hinder för lärande?

Att skriva är viktigt för att lära sig. Med framväxten av AI finns det därför en risk att viktiga lärandetillfällen går förlorade om en stor del av skrivprocessen och beslutsfattandet överlåts till ett digitalt verktyg. Å andra sidan kan dessa verktyg vara fördelaktiga när de används på ett målinriktat sätt av skribenten, särskilt senare i skrivprocessen.

Läs mer här

Studenter som pratar och skrattar

Akademiskt skrivande och AI

AI hjälper till med grammatiken - och självförtroendet

Den här studien ville ta reda på att hur studenterna använder AI när de skriver. Är ChatGPT bara ett grammatikstöd? Nej, långt därifrån! Rätt använd kan AI hjälpa till att bygga både självförtroende och självständighet i studenternas akademiska skrivande. 

Läs vidare här

dekorativ

Forskningsprojekt med e-commons

"Det här projektet positionerar Chalmers som inom forskningens digitalisering"

Under sex månader ska forskare på CLS och Chalmers e-commons jobba med ett projekt bland annat kommer att ge flerspråkiga forskare möjlighet att arbeta med sina data på originalspråket. 

Genom att förena teknik och mänsklig expertis sätter projektet en ny standard för flerspråkig kvalitativ analys över discipliner och branscher världen över, säger Raffaella Negretti, docent.

Mer om projektet här

deokrativ

Studie bland ingenjörsstudenter

"Viktigt att reflektera över AI"

Just nu genomförs ny studie för att undersöka hur generativ artificiell intelligens (GenAI) påverkar högre utbildning. Vi har samtalat med ingenjörsstudenter för att förstå hur GenAI förändrar deras lärande och interaktioner både i och utanför klassrummet. Preliminära resultat visar att studenter uppskattar GenAI eftersom det hjälper dem att bli mer självständiga.Samtidigt väcker användningen viktiga etiska frågor kring gränsen mellan att använda verktyget som stöd och att fuska.

Mer om detta här

Dekorativ

AI och doktorander

Utvecklat kritisk AI-kompetens hos doktorander

Den här studien undersökte hur doktorander kan lära sig att använda generativ AI (GAI) på ett effektivt och etiskt sätt i sitt akademiska skrivande. Men det handlar inte bara om att veta hur man ställer frågor till AI-verktyg, utan också om att utveckla kritiska färdigheter för att interagera med AI, bedöma etiska aspekter och begränsningar, samt styra sitt eget lärande inom området.

Läs nyhetsartikeln