"The Academic Vocabulary Test" (AVT) är ett test som utifrån ett flervals-format mäter kunskap om ord från Academic Vocabulary List (AVL; Gardner & Davies, 2014). Testet kan fungera ”som ett verktyg för att arbeta pedagogiskt [med. . .och] lyfta fram fler saker vi behöver lära oss och tänka på med avseende på akademiskt ordförråd” (Pecorari et al., 2019, s. 69). AVT finns i två versioner som kan användas som för- och eftertester, eller som en del av åtgärder före och efter intervention. Om det endast planeras ett testtillfälle kan endera versionen användas eller, om mer tid finns tillgänglig, kan de två versionerna kombineras för att ge ett mer tillförlitligt mått på akademisk ordkunskap.
"The Academic Vocabulary Test" (AVT) har utvecklats av Diane Pecorari, professor, Leeds universitet, Philip Shaw, professor emeritus, Stockholm universitet, och Hans Malmström, professor, Chalmers. Den ursprungliga artikeln beskriver tillvägagångssätten som används för att bedöma giltigheten och likvärdigheten av de två versionerna av testet:
Pecorari, D., Shaw, P., & Malmström, H. (2019). Utveckla ett nytt akademiskt vokabulärtest. Journal of English for Academic Purposes, 39, 59-71. https://doi.org/10.1016/j.jeap.2019.02.004