![Dekorativ](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fcms.www.chalmers.se%2FMedia%2F0hklhsj4%2Flarande-sjalvreglering-och-social-reglering-inom-hogre-utbildning.jpg%3Fwidth%3D1920%26height%3D1080%26v%3D1d95cea089ab6c0%26quality%3D60%26format%3Dwebp&w=3840&q=90)
Detta tema omfattar forskning som undersöker lärande i högre utbildning, med fokus på utveckling av studenters självreglering, metakognition och affekt – individuellt och i grupp.
Forskningen om studenters lärande sker utifrån ett socio-kognitivt perspektiv, vilket innebär att vi strävar efter att studera lärandedynamik i ett sammanhang och att undersöka kognitiv utveckling, personliga erfarenheter (emiskt perspektiv) och social dynamik i kombination med pedagogiska förhållningssätt. Detta fokus leder ofta till att vi anammar kvalitativa tillvägagångssätt som fallstudier, etnografi, grundad teori och fenomenografi, även om vi inte drar oss för fler-metodforskning.
För mer information
![](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fcms.www.chalmers.se%2FMedia%2F4f5ht5bw%2Fnegretti.jpg%3Fwidth%3D512%26height%3D512%26v%3D1d95dd28cb49320%26quality%3D60%26format%3Dwebp&w=3840&q=90)
Raffaella Negretti
- Biträdande professor, Fackspråk och kommunikation, Vetenskapens kommunikation och lärande