
2025-03-04: Beskrivningen av frågan är enkel, men vägen framåt är komplex och många aktörer måste involveras, skriver Martin Nilsson Jacobi.

Den kom till sist, regeringens STEM-strategi (STEM = Science, Technology, Engineering and Mathematics). Förväntad presentation var redan innan jul, men när den nu äntligen landat blir det en välkommen översikt av ett område där en rik flora av utredningar, aktiviteter och satsningar redan pågår i regi av en nästan lika rik flora aktörer. En beskrivning av frågan är förvisso någorlunda enkel: Sverige behöver fler personer med intresse, utbildning och kompetens inom STEM-området.
Men där slutar det enkla; alla inser att de olika faktorer som kan bidra till detta är svåröverskådligt många och olika till sin natur. Det kan handla om att öka intresset hos barn, om att öka synligheten för de yrken och karriärmöjligheter som står till buds, om att öka kvaliteten på undervisningen i grundskola och gymnasium och kanske om att öka läraryrkets status – listan kan göras lång. En mängd intressenter måste involveras.
Det som nu offentliggjorts är till stor del en inventering av de åtgärder och initiativ som initierats från politiskt håll under den senaste tiden. Dessutom pekar regeringen ut ett antal robusta målsättningar, bland annat:
- I PISA 2033 ska minst 15 procent av eleverna i vara högpresterande i matematik.
- Antalet STEM-helårsstudenter på högskolenivå ska vara minst 90 000 senast år 2035. (I dag är siffran 83 000).
- Universitet och högskolor ska arbeta för att öka andelen kvinnor som studerar inom STEM-området, eftersom man bedömer att vi i dag går miste om personer som har goda förutsättningar på grund av att utbildningarna inte lyckas attrahera både män och kvinnor lika bra.
En handfast åtgärd för vägen framåt är att man tillsätter en så kallad STEM-delegation för att för att säkra framdrift och samarbete mellan olika aktörer. Ordförande för delegationen blir Teknikföretagens vd Pia Sandvik, men Chalmers är väl representerat: studenten Selma Hodzic som också är ordförande i Girls in STEM; astronauten och chalmeristen Marcus Wandt; och även jag själv.
Det är ett viktigt arbete och jag hoppas vi tillsammans ska kunna bidra till att målsättningarna uppnås och förhoppningsvis i vissa avseenden överträffas.
Martin Nilsson Jacobi, rektor och vd för Chalmers tekniska högskola
Under vinjetten ”Rektor kommenterar” delar Chalmers rektor och vd sina reflektioner kring aktualiteter som berör utbildning, forskning och nyttiggörande.