Vill se mer av sillen på tallriken

Grafisk design: Carina Schultz. Foto: AI-generat foto (fiskstim).
Ingrid Undeland, professor i livsmedelsvetenskap, vill att vi tar till vara på havets resurer på ett hållbarare sätt. Grafisk design: Carina Schultz. Foto: AI-generat foto (fiskstim).

Verapodden möter livsmedelsforskaren Ingrid Undeland som vill att vi ska äta mer av sillen – för beredskapen, klimatet och hälsan. Svenskar äter oftast filéer från importerade fiskar samtidigt som fångsterna från våra egna hav blir djurfoder i utlandet. Genom ny teknik kan vi använda näringen från hela fisken, utvinna protein ur alger och skapa nyttiga, klimatsmarta maträtter av egna resurser. Med antioxidanter från lingon, rosmarin håller också fisken längre.
I avsnittet medverkar även Rebecka Strand, doktorand på Chalmers.

Ingrid Undeland är professor på vid Livsmedelsvetenskap på institutionen för Life Sciences, där hon också är viceprefekt med ansvar för nyttiggörande. Genom åren har hon belönats för sin forskning med en mängd priser, under 2024 fick hon motta Thordénstiftelsens miljöstipendium och Bertebospriset, vilket delas ut av Kungliga Skogs- och lantbruksakademien. Bertebospriset fick hon tillsammans med Mehdi Abdollahi, docent i livsmedelsvetenskap.

Lyssna på Verapodden avsnitt 17

Om Verapodden

I Chalmers Verapodd hör du personliga samtal med forskare, studenter, lärare och alumner. Vilka är deras erfarenheter, drivkrafter och visioner? Vad blir det av kunskapen från Chalmers?

Projektledare: Cecilia Hillman & Maria Saline, Genie
Originalmusik av Stefan Karlsson
Programledare, teknik & redigering: Malin Avenius
Producent: Anne-Christine Nordin
Grafisk formgivare: Carina Schultz

Vera Sandberg blev Sveriges första kvinnliga ingenjör år 1917. Hon studerade som ensam kvinna bland 500 män. Idag är rymmer Chalmers tekniska högskola 10 500 studenter och en tredjedel är kvinnor.

Chalmers utbildningsprogram och kurser
30 kreativa tekniska grundutbildningar,
ett 40-tal masterprogram och två versioner av Tekniskt basår – på Chalmers finns något för alla.
Läs mer: Program och kurser.

Ingrid Undeland
  • Professor, Livsmedelsvetenskap, Life Sciences