Chalmers ger en rad eftertraktade utbildningar som riktar sig till yrkesverksamma. Utbildningarna spelar en viktig roll i att höja kompetensnivån i olika branscher, och bidrar till utvecklingen inom såväl privata företag som myndigheter. På institutionen för teknikens ekonomi och organisation har utbildningarna en lång historik. Här ser man också hur de bidrar till såväl forskningen som den vanliga undervisningen.
På Chalmers finns utbildningar som riktar sig till yrkesverksamma inom olika branscher. Här finns bland annat ett stort utbildningsutbud för sjöfarten, och vid institutionen för teknikens ekonomi och organisation ges utbildningar för bland annat industrin, vården och organisationer som arbetar med att identifiera och sänka sitt klimatavtryck.
Syftet med utbildningarna för yrkesverksamma är att möta behovet av kontinuerlig kompetensutveckling, inte bara för ingenjörer utan även andra professioner. Utbildningarna hjälper de yrkesverksamma att uppdatera och fördjupa sina kunskaper och tillämpa ny forskning i praktiken.
– Vi lyfter kunskapsnivån inom företag och organisationer. Hos oss har hundratals chefer och specialister utvecklat sin kompetens under åren. Kurserna bidrar till att sprida medvetenhet och ny kunskap inom olika sektorer, berättar Ola Hultkrantz, som är lektor vid institutionen och engagerad i både grund- och vidareutbildningarna.
Institutionen erbjuder i dagsläget tre huvudsakliga utbildningsområden: lean produktion, tillämpat livscykeltänkande och kvalitetsutbildningar för hälso- och sjukvården. Det ges också en utbildning i transformativ innovationspolitik, liksom andra kurser på begäran.
Utbildningar inom lean produktion
Utbildningarna inom lean produktion syftar till att effektivisera produktionsprocesser och förbättra kvaliteten, huvudsakligen inom industrin men också inom helt andra områden. Kurserna i lean produktion inkluderar praktiska övningar och studiebesök, exempelvis på Sahlgrenska Universitetssjukhuset, där principerna för lean produktion appliceras i en sjukvårdsmiljö. Detta ger deltagarna en unik insikt i hur lean-konceptet kan anpassas och tillämpas i vitt skilda miljöer – från industri till sjukvård.
– Under kursen får deltagarna bland annat lära sig om värdeflöden. Kursen inkluderar praktiska övningar där deltagarna applicerar teorin på verkliga företag, vilket hjälper dem att koppla ihop teori och praktik på ett meningsfullt sätt, berättar Per Medbo, tekniklektor och sedan länge engagerad i lean-utbildningen.
Deltagarna i utbildningen får redovisa egna projekt från sina organisationer, där de får visa upp hur de har tillämpat lean-principer och vilka förbättringar de har åstadkommit i praktiken.
Kursen är nu inne på sin 114:e omgång – ett tydligt tecken på hur eftertraktad utbildningen är. Utbildningen genomförs bland annat i samarbete med den nationella satsningen Produktionslyftet.
Praktiska verktyg inom livscykelanalys
En annan hett eftertraktad utbildning är den inom livscykelanalys, LCA. Kursen ger grunderna i tillämpat livscykeltänkande och är riktad mot nybörjare inom området. Utbildningen är två dagar lång och ges på engelska, genom det nationella kompetenscentret Swedish Life Cycle Center som är placerat på Chalmers.
– Kursen kombinerar föreläsningar med övningar och begränsas till 16-20 deltagare för att möjliggöra interaktion och dialog, berättar Anna Wikström, projektledare på Swedish Life Cycle Center.
Kompetenscentret arrangerar även andra former av utbildningar och större konferenser, som den internationella SETAC Europe 26th LCA Symposium i oktober 2024 som väntas locka 500 deltagare.
Livscykelanalys är en vetenskapligt baserad metodik för att beräkna miljöpåverkan från produkter och tjänster, och kursen syftar till att ge deltagarna praktiska verktyg för att tillämpa denna metodik i sina respektive organisationer. Deltagarna kommer från olika sektorer, inklusive industri, akademi, institut och myndigheter, vilket skapar en dynamisk lärmiljö med många möjligheter till nätverkande.
Kurser som utvecklar vården
Sedan drygt 20 år tillbaka har Chalmers stöttat hälso- och sjukvården med utbildningar inom organisationsfrågor och förbättringsarbete. I samarbete med Västra Götalandsregionen har snart 700 anställda utbildats genom samverkansplattformen CHI, Collaborative platform for Healthcare Improvement.
Den främsta utbildningen är en 15-poängkurs i kvalitetsdriven verksamhetsutveckling. Kursen är på avancerad nivå, utformad för yrkesverksamma inom vården som har erfarenhet av att bedriva kvalitetsförbättringar inom vården. Det är en professionell akademisk utbildning som visar på praktiska erfarenheter inom kvalitetsförbättring och erbjuder en introduktion till lämpliga forskningsmetoder.
– Utbildningarna är ett fantastiskt bra sätt för oss inom forskningen att ”hålla örat mot rälsen”, säger Andreas Hellström, universitetslektor och verksam inom CHI. Både då vi själva håller oss ajour med vilka utmaningar och frågor som man brottas med inom vården, men också att vi ger inspel på det vi kan bidra med från vårt håll. Utbildningarna har också gjort att Chalmers har blivit känt för den här målgruppen. Det har bland annat blivit en kanal för personer som är intresserade av att doktorera hos oss. Genom att lära känna kompetenserna på institutionen tydliggörs ett helt nytt kunskapsområde bortom det som deltagarna traditionellt lär sig på till exempel läkar- och sjuksköterskeutbildningarna.
Styrkan i ett universitet
Något som flera av de som är engagerade i vidareutbildningarna understryker är styrkan av att vara ett universitet – och därmed uppfattas som en neutral part. Detta är särskilt värdefullt inom hälso- och sjukvårdssektorn, där Chalmers inte är kopplat till några specifika yrkesgrupper. Neutralitetsperspektivet gör att olika intressenter känner förtroende för Chalmers som utbildningspartner.
Chalmers varumärke spelar också en viktig roll i dessa utbildningar. Kursdeltagarna känner en stolthet över att vara associerade med Chalmers, vilket stärker både deras professionella identitet och kopplingen till högskolan.
Efterfrågade utbildningar som stärker Chalmers
– Alla dessa hundratals kursomgångar och hundratals yrkesverksamma som har fått en utbildning visar på att vi uppfyller ett viktigt behov. Vi får fortsatt förtroende att genomföra utbildningarna från företagen, organisationerna och regionerna. Vi har även gjort en artikel om nyttan som kurserna ger för både individerna och för organisationen som helhet och vilka de långsiktiga effekterna är, berättar Patrik Alexandersson, projektledare för samverkansplattformen CHI.
Att vidareutbildningarna ger effekter också in i forskningen, och även i flera fall i grundutbildningarna där de yrkesverksamma arbetar tillsammans med de ”vanliga” Chalmersstudenterna kring gemensamma projekt, är ytterligare bevis på styrkan i att ha en utbildningsverksamhet som riktar sig till företag och organisationer.
Framöver hoppas man ännu bättre kunna utnyttja de nätverk som skapas genom kurserna. Bland annat genom att ännu tydligare koppla utbildningsinsatserna närmare forskningen och grundutbildningen, liksom att hitta sätt att mäta och visa effekterna av kompetensutvecklingen på ett mer systematiskt sätt.
Läs mer om vidare- och uppdragsutbildning:
Uppdragsutbildning
Arbetsgivare som vill ge sina anställda en möjlighet till kompetensutveckling kan göra det genom att betala för uppdragsutbildning. En del kurser kan ge högskolepoäng medan andra ger diplom/certifikat.
Foto: Swedish Life Cycle Center
- Tekniklektor, Supply and Operations Management, Teknikens ekonomi och organisation
- Tekniklektor, Supply and Operations Management, Teknikens ekonomi och organisation
- Projektledare, Projekt- och centrumledning, Teknikens ekonomi och organisation
- Universitetslektor, Innovation and R&D Management, Teknikens ekonomi och organisation
- Projektledare, Projekt- och centrumledning, Teknikens ekonomi och organisation