Hur kan Ikea utvecklas med hjälp av exempelvis artificiell intelligens? Det uppdraget har studenter som går tredje året på Industriell ekonomi fått lösa.
Företag och andra samarbetspartners vänder sig ofta till Chalmers för att få hjälp av studenter att lösa verkliga problem. I kursen ”Att leda i en digital värld” som är en del av programmet Industriell ekonomi har man tidigare samarbetat med Lysekils kommun och Akademiska hus för att lösa verkliga utmaningar.
Nu sker det för andra året i rad med Ikea och Supply chain development, den del av IKEAs affärsverksamhet som jobbar med utveckling och innovation inom leverantörs- och logistikkedjan. Denna gång ligger fokus på affärsutveckling med hjälp av digitalisering och artificiell intelligens.
– Förutom att utveckla det digitala tankesättet gör den här utmaningen att studenterna får färdigheter i problemlösning, samarbete och kritiskt tänkande. De stärker också sin innovationsförmåga eftersom de behöver utveckla och pitcha en innovation för Ikeachefer som en del av kursen, säger Robin Teigland som är kursansvarig lärare.
Ikeas frågeställningar har kretsat kring hur man kan attrahera nya medarbetare samt kompetensutveckla personal med hjälp av digital teknik. En annan del av frågeställningen handlar om hur man kan använda AI-teknologi som exempelvis GPT-3 för att utveckla verksamheten.
– Vi utmanas av studenterna som ser på våra dilemman med nya ögon och hittar nya tillvägagångssätt. Tillsammans hittar vi bättre vägar och det ger stora möjligheter. Vi vill vara attraktiva för unga talanger och vara relevanta för många människor. Och det inkluderar våra unga generationer, säger Tomas Francl som arbetar med frågor som rör rekrytering och personal inom Supply chain development på Ikea.
Får kontinuerlig feedback
I mindre grupper har studenterna jobbat fram sina idéer baserat på Ikeas problemformuleringar som sedan i flera steg pitchas för Ikeas medarbetare som ger sin syn på saken.
– Det är spännande och roligt att vi får den här nära kopplingen till Ikea och får feedback inte bara en gång, utan flera gånger under kursens gång. Det gör att vi får chans att jobba vidare på idén och utveckla den så att den kan bli ännu bättre, säger studenten Julia Henrysson.
– Det blir mer på riktigt i stället för att vi jobbar med någonting fiktivt. Vi får återkoppling från personer ute i arbetslivet som vet vad som kan tänkas funka och inte, säger Andreas Quise, även han student.
I första pitchomgången handlade studenternas idéer om allt om hur man kunde utvinna mönster från stora mängder data från kundrecensioner till att förbättra produkter till en matchningstjänst som kopplar ihop Ikeas medarbetare globalt.
Fick svara på tuffa frågor
Grupperna fick bara tre minuter på sig att sälja in sin idé och en mängd tuffa frågor att besvara efteråt från Ikea.
– Det är svårt att få med allt man vill säga på tre minuter, vi hade mer material än vad vi kunde presentera här, men kommentarerna från Ikea var insiktsfulla och gav oss nya perspektiv att tänka kring, säger Alexander Säll som var med och pitchade för Ikea.
– Vi ser det som positivt att vi fick många frågor och också ganska tuffa sådana. Det betyder att de är verkligen intresserade av idén och försöker se hur den kan användas i deras verksamhet, säger projektkollegan Joel Johansson.
AI-hjälpreda för hela hemmet
Deras idé är en AI-hjälpreda som bygger vidare på AI-teknologi som Ikea redan använder, för att till exempel renovera köket. Men en liknande tjänst saknas för hela hemmet.
– Vi tänker oss någonting snarlikt till Spotifys musikrekommendationstjänst, fast för möbler. För vi hade använt och saknar en sådan tjänst själva. Du ska kunna inreda en digital kopia av ditt hem med dina möbler och din smak och sedan få förslag på vad för slags möbler från Ikea som kan passa i just ditt hem. Det kan också passa perfekt om flyttar ihop med någon och ska kombinera två olika stilar för att hitta möbler som passar i det gemensamma hemmet, säger Alexander.
– Det som är bra och kostnadseffektivt med vår idé är att mycket av tekniken finns redan i dag. Ikea har digitala modeller av alla sina möbler i AR-app och den här köksplaneraren kan redan i dag generera ett kök åt dig. Teknologin finns redan, men är bara begränsad till kök och andra ytor. När vi tittade på detta kändes det som ett naturligt vidare steg, säger Joel Johansson.
Matchningstjänst för medarbetare
Andra pitchar har istället handlat om hur produkterna kan bli bättre med hjälp av analys av stora mängder recensionsdata på befintliga produkter eller hur man kan bygga en tjänst som matchar ihop Ikeamedarbetare från hela världen.
– Vi har jobbat med företag i andra kurser också, men det har inte varit på den nivån att representanter från företag ger oss direkt respons på idéer. Nu känns det verkligen som man är en del av Ikea och att det finns en möjlighet att våra idéer hörs och implementeras i verkligheten, säger Joel.
Ikeas representanter från Supply chain development var också nöjda med dagen och den andra upplagan av projektet i sin helhet.
– Vi uppskattar verkligen studenternas engagemang, entusiasm, kreativa idéer och höga kompetensnivå. Vi njöt av dialogen under sessionerna och att få utbyta olika perspektiv. De gav oss mycket energi och inspiration. Dessutom har detta projekt koordinerats utmärkt av Chalmers, säger Tomas Francl.
Projektvinnare kommer att koras i april bland förslagen som lagts fram. Därefter tar Ikea med sig de kreativa idéerna från Chalmers till respektive avdelning för att se om den kan vidareutvecklas.
Läs mer om programmet
Industriell ekonomi, civilingenjör
Kombinera teknik och ekonomi i en utbildning där du lär dig att utveckla både befintliga och nya verksamheter. Din kunskap kommer att göra dig eftertraktad av näringsliv och organisationer som projektledare, affärsutvecklare eller chef. I Industriell ekonomi får du till en början grundläggande kunskap om teknik och teknikbaserad affärsverksamhet. Därefter väljer du en mer djupgående profil på utbildningen.